عصر بازار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

ضعف مدیریتی، بازار سکه را آسیب پذیرتر کرد

عصر اعتبار- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانک مرکزی با افزایش سود سپرده‌های بانکی تحت عنوان فروش اوراق بازار را ملتهب‌تر می‌کند.

ضعف مدیریتی، بازار سکه را آسیب پذیرتر کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در کنترل التهابات بازار سکه در روزهای اخیر اظهار کرد:  این شرایط نابسامان که در بازار سکه به وجود آمده است  نتیجه سیاست های غلط اقتصادی بانک مرکزی در افزایش سود سپرده های بانکی تحت عنوان فروش اوراق  با سود 20 درصد است.

    وی افزود: در واقع بانک مرکزی این  تصمیم را در ماه های گذشته برای اقتصاد کشور گرفت که با توجه  شرایط جدید بوجود آمده در  بازارهای کشور  متصور شد با فروش این اوراق می تواند میزان نقدینگی را تا حدودی کاهش  و کنترل بازار را به دست بگیرد.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اما این طرح نه تنها موجب کاهش التهابات در اقتصاد کشور نشد بلکه حتی شرایط را دشوارتر کرد؛ زیرا مردم برای خرید اوراق با سود بالاتر، سرمایه خود را از سپرده های 15درصدی خارج و به خرید اوراق با سود  20 درصد اقدام کردند که در نتیجه بانک ها تقریبا با کاهش سرمایه مواجه شدند.

    اوراق مشارکت یا سپرده های  20 درصدی!؟
    وی با اشاره به ضربه جدی سودهای بالا به نظام بانکی و سرمایه افزود: بانک مرکزی سپرده های کوتاه مدت با سود 20 درصد را با نام اوراق مشارکت عرضه می کند که این میزان سود به سرمایه مردم در بلند مدت ضربه وارد می کند.

    موسوی لارگانی بیان کرد: معتقدم زمانی می توانیم اقتصاد کشور را تحت کنترل خود در بیاوریم که با توجه به دغدغه جدی مسئولان جهادی و اقتصادی کشور و همچنین مقام معظم رهبری تحت عنوان عدم واردات کالای های غیر ضروری عمل کنیم اما متاسفانه در عمل  ما شاهد آن نیستیم.

    وی گفت: اختصاص دادن ارز دولتی به تمام کالاهای وارداتی اصلا کار صحیح و درستی نیست، رئیس بانک مرکزی و حتی سخنگوی دولت اذعان می کنند حتی برای  واردات کالاهای لوکس هم ارز رسمی تخصیص خواهند داد که این با گفته های رهبری مغایرت دارد.

    نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: حال شما تصور کنید که  تبل حمایت از کالای ایرانی  به صدا در می آوریم  و به واردات کالاهای لوکس هم ارز دولتی می دهیم که این امر نشدنی است.

    وی با تاکید بر وجود سوءمدیریت در بانک مرکزی تصریح کرد: در واقع بروز اینگونه ضعف در مدیریت های کلان کشوری  بیانگر این است که ما  بیشترین ضربه های اقتصادی و سیاسی را  از مدیرانی که نگرش های مردمی  ندارند می خوریم.

    تک نرخی شدن ارزی با برنامه ریزی  جدی ممکن خواهد بود
    موسوی لارگانی با ارائه راهکارهای برون رفت از شرایط فعلی اقتصادی تشریح کرد: برای خروج از این التهاب ها، تنها تک نرخی کردن ارز به داد اقتصاد ارزی کشور می رسد اما  به طوری که برنامه کوتاه مدت و بلند مدت  این طرح به طور سنجیده و کامل تدوین شود نه اینکه در هنگام بروز دست اندازهای اقتصادی، بانک مرکزی به فکر برنامه ریزی بیفتند و دستورالعمل های بی پایه و اساسی را برای مهار بازار پیاده کند که عملا نتیجه آن را هم اکنون می بینیم.

    وی در پایان گفت: امیدواریم بیشتر از این که برای التهابات بازار طرحی را تدوین کنیم، برای مدیریت ها جدی اقتصاد تصمیماتی را بگیریم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو