عصر بازار

سخنگوی دولت:

گران کردن کالاها به بهانه عدم دریافت ارز، غیرقانونی است

عصر اعتبار- سخنگوی دولت گفت: در سه ماهه اول سال، ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ارز برای کالا‌های اساسی، دارویی و سایر کالا‌ها پرداخت شده است.

گران کردن کالاها به بهانه عدم دریافت ارز، غیرقانونی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از صدا و سیما، محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری خود با اشاره به برگزاری دومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در سه قوه افزود: بسیار خوب است که یک صدا از دولت شنیده شود و قوای مقننه و قضاییه نیز همان سیاست را تأیید و تاکید کنند، مقام معظم رهبری نیز اعلام فرمودند که ایشان نیز از مصوبات این شورای عالی حمایت خواهند کرد، بنابراین بسیار حرکت سنجیده و درستی است که از حالا می توان آثار مثبت این شورای عالی هماهنگی را در بی اثر و کم اثر کردن تحریم ها مشاهده کرد.

    سخنگوی دولت با اشاره به ظرفیت موجود در کشور گفت: با توجه به ظرفیت موجود در کشور تنها عوامل روانی و ناهماهنگی در پاره ای از موارد باعث تشدید برخی از شرایط می شود.
    نوبخت تاکید کرد: مباحث روانی این نیست که یک چیز به صورت غیرواقعی تنها در ذهن تشکیل شود و در عمل آثاری نداشته باشد بلکه آثار روانی در عمل نیز به وجود می آید.
    وی در ادامه با اشاره به بحث عرضه و تقاضا تصریح کرد: شرایطی برای عرضه و تقاضا وجود دارد که خوشبختانه تاکنون ظرفیت کشور اینگونه بوده است که طرف عرضه و منابع ما بیشتر از مصارف است اما آنچه این موضوع را به هم می زند، جو روانی و ناامنی است که باعث می شود تقاضا و مصرف غیرواقعی شکل بگیرد.
    سخنگوی دولت درخصوص عرضه ارز افزود: درباره عرضه و تقاضای ارز باید گفت میزان عرضه ارز در شرایط عادی اندکی از تقاضا بیشتر است اما بنا بر هر دلیل روانی احساس ناامنی ایجاد شود و روی تقاضا فشار بیشتری وارد شود، آن زمان شاهد هستیم که به راحتی در مدت کوتاه تقاضای غیرواقعی برای ذخیره به وجود می آید و باعث افزایش قیمت و شوک به بازار می شود.
    نوبخت در ادامه درخصوص تخصیص ارز از ابتدای سال جاری گفت: براساس آخرین گزارش بانک مرکزی از ابتدای فروردین سال جاری تا 27 خرداد ماه، 20 میلیارد و 500 میلیون دلار ارز برای واردات انواع کالاها تخصیص داده شده که از این مبلغ 3 و نیم میلیارد دلار برای کالاهای اساسی، 998 میلیون دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی و 16 میلیارد دلار برای سایر کالاها اختصاص داده شده است.
    وی افزود: میزان این تخصیص ها با ارز 4200 تومانی بوده است که البته برای بخشی از کالاهای اساسی و اقلام دارویی، عملاً ارز 3800 تومانی اختصاص داده شده است.
    سخنگوی دولت گفت: از این اعداد تخصیص ارز، 9 میلیارد و 700 میلیون دلار ارز با نرخ 4200 تومانی پرداخت شده است که براساس تفکیک 2 میلیارد و 82 میلیون دلار به کالاهای اساسی، 728 میلیون دلار به دارو و تجهیزات پزشکی و 7 میلیارد دلار به سایر کالاها پرداخت شده است.
    نوبخت تاکید کرد: این اعداد نشان می دهد که برخلاف شایعات ایجاد شده که باعث افزایش قیمت و گرانی کالا می شود مبلغ 9 میلیارد و 700 میلیون دلار ارز برای واردات کالاها در سه ماهه اول سال پرداخت شده است.

    برگزاری جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا
    سخنگوی دولت از برگزاری جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه در دفتر رئیس جمهور از ساعت 8 و نیم صبح امروز خبر داد.
    محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود گفت: با تأکید مقام معظم رهبری برای پاسخگویی به ضرورت هایی که در فضای جدید تحریمی در کشور وجود دارد نیاز است که سه قوه بتوانند در هماهنگی نزدیک و مستمر، مسائل را رصد و تصمیمات مناسب را اتخاذ کنند.
    وی تأکید کرد: براساس این تصمیمات باید بتوانیم با توجه به توانمندی هایی که در داخل کشور و در درون سه قوه وجود دارد برای مدیریت شرایط تحریمی اقدام کنیم.
    نوبخت گفت:​ دومین جلسه این شورای عالی صبح امروز با حضور رؤسای سه قوه در دفتر رئیس جمهور تشکیل شد و از هر سه قوه شامل تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه و نیز تیم اقتصادی دولت حضور داشتند و تصمیمات مناسبی اتخاذ کردند که اطلاع رسانی می شود.
    وی افزود: مقرر شد این جلسات به طور مستمر و منظم و هر هفته حداقل یک جلسه تشکیل شود.
    معاون رئیس جمهور گفت: با تصمیماتی که امروز گرفته شد به راحتی می توانیم از ظرفیت بزرگ کشور و با اقدام هماهنگ، برای بی اثر و یا کم اثر کردن تحریم ها استفاده کنیم.
    نوبخت ادامه داد: برای نمونه امروز گفتگوها در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه به موضوع چگونگی حمایت از بازار سرمایه و بورس معطوف بود.
    وی افزود:​ هفته گذشته اتفاق خوبی افتاد و آن اتفاق این بود که به جای آنکه نقدینگی موجود در کشور به سمت ارز یا سکه متمرکز شود که تقاضای غیرواقعی و غیرلازم روی این دو کالاست، نقدینگی به بازار سرمایه معطوف شود.
    سخنگوی دولت گفت:​ اگر این نقدینگی را به سمت تولید ببریم بسیار نافع خواهد بود اما اگر به جای اینکه به سمت تولید و عرضه برود به سمت تقاضا برود، سبب بی تعادلی عرضه و تقاضا می شود.
    وی افزود:​ بنابراین نقدینگی می تواند به طور بالقوه مثبت یا منفی باشد، مثبت زمانی است که به سمت عرضه برود و منفی زمانی است که سبب تقاضا شود که از آن سو ناکافی بودن عرضه سبب افزایش قیمت ها و نامتعادل شدن عرضه و تقاضا و تراز بازار خواهد شد.
    رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: خوشبختانه هفته گذشته اتفاق مناسب و درستی رخ داد و نقدینگی به جای اینکه تقاضای ارز و سکه را بالا ببرد توانست به سمت بازار سرمایه هدایت شود که این سبب شد میزان سرمایه و از آن سو تولید و عرضه را افزایش دهد.
    نوبخت افزود:​ از این منظر نیاز به حمایتی عملی در قبال بازار سرمایه و بورس وجود دارد که خوشبختانه امروز شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه بر این موضوع متمرکز بود.

    برخی افراد در راستای تضعیف ملی در حرکت هستند
    سخنگوی دولت گفت: جای تأسف دارد در شرایطی که دشمن تحریمی را اعمال می کند و شما تلاش می کنید تا ارز را تامین کنید، اما یک عده که با این ارز کالا را در اختیار دارند به بهانه اینکه در یک جای غیررسمی که من به عنوان پس کوچه آن را تعبیر می کنم برای مثال کسی یکصد دلار برای مسافرت خود می خواهد حاضر شده است آن را با قیمت بیشتری تهیه کند یا می خواهد کالایی را که با ارز 4200 تومان وارد کرده است این را با قیمت افزایش ارز عرضه کند که این موارد ظلم به ملت است .
    محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری امروز خود افزود: به همین جهت دیروز هم در جلسه ویژه ای که برای تنظیم بازار با حضور آقای رئیس جمهور و با بخش غیردولتی و دستگاه های دولتی تشکیل شد در آنجا تصریح شد که ما از دستگاه های نظارتی خود از جمله تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان انتظار داریم که با قدرت در جهت حمایت از مردم حرکت کنند زیرا دولت در این شرایط سخت ارز دولتی را تامین کرد اما متاسفانه در این شرایط به گونه دیگری مردم در فشار قرار می گیرند.
    وی گفت: یک عده افراد سودجو که کالاهای خود را با ارز 4200 تومانی وارد کرده اند، کالاهای خود را احتکار کرده اند و آنها را انبار می کنند تا بتوانند آن را در شرایط دیگری با قیمتی بالاتر از ارز دولتی به دست مردم برسانند آن هم در این شرایطی که از طرف رئیس جمهور امریکا که یک آدم معلوم الحالی است رجزخوانی صورت گرفته که با همه دنیا سر جنگ دارد به جای اینکه ما خود را تجهیز کنیم که چگونه در برابر تحریم های غیرمنطقی امریکا مقاومت کنیم برخی افراد در راستای تضعیف ملی در حرکت هستند.
    نوبخت تأکید کرد: باید همه به هم کمک کنیم، دولت به معنای واقعی، زیرا منظور من از دولت فقط قوه مجریه نیست بلکه قوه مقننه و قوه قضاییه با قدرت در کنار ما هستند و ما را حمایت می کنند که خوشبختانه با تشخیص و تاکید مقام معظم رهبری این سه قوه با یکدیگر در همکاری کامل به سر می برند البته کاری سختی داریم زیرا بدون کمک مردم نمی توانیم چرا که ما باید خودمان به همدیگر کمک کنیم .
    سخنگوی دولت افزود: هیچ کس نمی تواند با ارزی جز ارز دولتی کالایی را وارد کند زیرا همه واردات از طریق کانال ثبت سفارش صورت می گیرد بنابراین قابل توجیه نیست که کسی کالایی را بالاتر از نرخ ارز دولتی عرضه کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو