عصر بازار

معاون برنامه ریزی اداره مالیات خبر داد:

معافیت بخش‌های درمانی از پرداخت مالیات

عصر اعتبار- معاون برنامه ریزی اداره مالیات گفت: بخش های درمانی معاف از پرداخت مالیات هستند.

معافیت بخش‌های درمانی از پرداخت مالیات
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  احمد زمانی، معاون برنامه ریزی اداره مالیات  با بیان اینکه بیمه و خدمات آن در تمام کشورهای جهان مشمول پرداخت مالیات می‌شود اما در ایران این بخش معاف از مالیات است، اظهار کرد: مطابق تبصره 5 ماده 104 قانون مالیات‌های مستقیم، خدمات بیمه‌ای اعم از درمانی و بهداشتی شامل مالیات می‌شود.

    معاون برنامه ریزی اداره مالیات ادامه داد: به موجب قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 31 تیر ماه 1394، ماده (104) قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره‌های آن حذف شده است.

    وی با بیان اینکه دولت مسئولیتی در تأمین سلامت اقشار مختلف دارد، بیان کرد: بخش های درمانی معاف از پرداخت مالیات هستند، چراکه دولت وظیفه ای مبنی بر تامین سلامت اقشار مختلف به طور رایگان و یا با حداقل هزینه دارد، بنابراین با چنین اقداماتی زمینه افزایش هزینه ها را فراهم نمی‌کند.

    زمانی تصریح کرد: چندی پیش شایعاتی مبنی بر اخذ مالیات ارزش افزوده از مراکز خدمات درمانی شنیده شد، در حالیکه این موضوع با متن صریح قانون تضاد دارد و امکان وقوع آن غیر ممکن است.

    معاون برنامه ریزی اداره مالیات اضافه کرد: مطابق بند 9 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده، انواع دارو، لوازم مصرفی درمانی، خدمات درمانی اعم از انسانی، حیوانی و گیاهی و همچنین خدمات توان‌بخشی و حمایتی، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

    وی افزود: شبکه های بهداشت و درمان دانشکده های پزشکی و خدمات بهداشتی استان ها ، بیمارستان ها و مراکز درمانی خدماتی به طور غیر مستقیم و با واسطه ارائه می‌کنند و مشمول مقررات بند  9 ماده  12 قانون می‌شوند، بنابراین از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند.

    معاون برنامه ریزی اداره مالیات تشریح کرد:  برای خدمات تشخیص و درمان بیماری، اورژانس و حمل بیمار به وسیله آمبولانس در قالب قرارداد هم معافیت های مالیات و عوارض ارزش افزوده در نظر گرفته شده است.

    زمانی گفت: براساس حکم دیوان عدالت اداری و بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی، بیمه گذارانی که در سال های گذشته بابت خدمات بیمه درمان و تکمیلی درمان، مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرده اند، می توانند آن را باز پس گیرند.

    لازم به ذکر است؛ مطابق اعلام مرکز آمار ایران، براساس آخرین انتشار سالنامه آماری کشور، در سال ١٣٩٥، مبلغ ٢٦٧ هزار تومان به طور سرانه، هر ایرانی حق بیمه برای انواع بیمه‌ها پرداخت کرده است، این مبلغ در سال ١٣٨٥، برای هر ایرانی، مبلغ ٣٣ هزار و پانصد تومان بوده است. همچنین سرانه خسارت دریافتی بیمه‌ای هر ایرانی در سال ١٣٩٥، مبلغ ٢٢٣ هزار تومان بوده که این مبلغ در سال ١٣٨۰، مبلغ ٢٤٩٩٤ تومان است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی