عصر بازار

عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس:

بازار سکه انحصاری شده است

عصر اعتبار- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از انحصار بازار سکه تاکید کرد که حراج سکه اگر معادل نقدینگی در کشور نباشد انحصارطلبی را افزایش می دهد.

بازار سکه انحصاری شده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، عزت الله یوسفیان ملا در خصوص حراج سکه و تاثیر آن بر بازار اظهار داشت: این گونه تصمیمات و حراج های سکه را تصمیمات جزیی می دانم که تاثیرگذاری آن به میزان عرضه و حراجی است که انجام می شود، قصد از این حراج گذاری ها شکستن قیمت است؛ اما به نظر می رسد این مسیر نیز جوابگو نبوده است.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی توضیح داد: میزان عرضه سکه های حراجی به قدری نیست که پاسخگوی تقاضای بازار یا به عبارتی به اندازه  میزان نقدینگی سرگردان در جامعه باشد، اخیرا شاهد بودیم 380 هزار سکه را 50 نفر خریدند و این اتفاق و انحصاری تر شدن بازار سکه برای اقتصاد کشور بد است.

    نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی با تاکید براینکه بازار سکه در انحصار افراد خاص است، گفت: بنابراین ادامه حراج سکه تاثیری بر کنترل بازار ندارد مگر اینکه به میزان نقدینگی کشور یعنی رقمی معادل 120 هزار میلیارد تومان سکه و ارز در بازار عرضه شود تا بتوان مانع افزایش و التهاب بازار شد.

    وی ادامه داد: تا کنون نقدینگی سرگردان در کشور باعث شده تمام بازارها از جمله ارز، سکه، طلا و خودرو را نابود کند و حراج سکه در صورتی پاسخگو است که به میزان نقدینگی سرگردان عرضه شود.

    این نماینده مجلس در این باره که 50 نفر خریدار سکه شناسایی شده اند یا خیر، گفت:  خرید سکه در کشور جرم محسوب نمی شود که بخواهیم با این افراد برخورد کنیم دولت  سکه را عرضه کرد تا هر کسی هر چه می خواهد خریداری کند با این کار متوجه شدیم افرادی در کشور وجود دارند که قدرت خرید میزان قابل توجهی از سکه را دارند و به راحتی می توانند امکانات عمومی دولت را تنها برای افراد خاص تبدیل کنند.

    یوسفیان ملا در ادامه  با بیان اینکه دولت قصد نداشت سکه در انحصار 50 نفر باشد، بیان داشت: دولت تصور می کرد 390 هزار سکه در اختیار 300 هزار نفر قرار می گیرد؛ اما در نهایت با انحصار بازار در اختیار 50 نفر مواجه شد که این افراد هم نمی توان مجرم شناخت.

    این نماینده مجلس با اشاره به ضعف اطلاعاتی دولت از میزان نقدینگی در کشور، گفت: با این حال اینکه دولت نمی داند چه میزان نقدینگی در اختیار مردم است تا متناسب با آن بازارها را مدیریت کند نقد جدی به تیم اقتصادی است؛ اما این موضوع از آنجایی آغاز شد که سود بانکی کاهش یافت و مردم برای محافظت از ارزش پول هایشان، سرمایه ها را از بانک ها خارج کردند.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با خروج پول ها از بانک ها شاهد ورشکسته شدن بانک ها بوده ایم، چرا که بانک ها با پول های سپرده مردم وام می دانند و اکنون بدون سرمایه باید وظایف خود را به سختی عملی کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی