عصر بازار

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی تشریح کرد؛

نقش تسهیلات بانکی در عبور از بحران مسکن

عصر اعتبار- مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از تسهیلات بانکی بعنوان یکی از اهرم های عبور از بحران در بازار مسکن یاد کرد.

نقش تسهیلات بانکی در عبور از بحران مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، علی چگینی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: تسهیلات بانکی بخش مسکن که عمده آن از سوی بانک عامل بخش مسکن به متقاضیان و مشمولان واجد شرایط پرداخت می شود یکی از مهمترین ابزارها و اهرم های مقابله با بحران ها در بازار مسکن است.

    وی با اشاره و توصیف شرایط فعلی در بازار مسکن گفت: هم اکنون بازار مسکن و متقاضیان خرید املاک مسکونی در شرایطی قرار گرفته اند که نقش و اهمیت ابزارهای پولی و مالی همچون تسهیلات بانکی نسبت به سایر مقاطع زمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چرا که به دلیل نوسانات شدید ایجاد شده در قیمت مسکن به خصوص طی دو ماه گذشته شکاف بین قدرت خرید متقاضیان در بازار معاملات ملک و قیمت مسکن تا حد زیادی عمیق تر شده است.

    وی در تشریح منشاء نوسانات اخیر در بازار مسکن و دلایل جهش قیمت فروش واحدهای مسکونی به خصوص طی دو ماه اخیر اعلام کرد: بخش مسکن طی 4 سال گذشته منتهی به ابتدای سال 96 در رکودی عمیق به سر می برد و این رکود هم در بازار معاملات خرید و فروش ملک محسوس بود و هم در بازار ساخت و ساز؛ به همین علت عملا شاهد کاهش مرحله به مرحله قیمت واقعی مسکن (قیمت اسمی نسبت به تورم) در طول بازه زمانی یاد شده بودیم؛ همین عامل موجب شد قیمت نسبی مسکن در مقایسه با سایر کالاها و بازارهای اقتصادی به خصوص بازار سرمایه کم شود. این در حالی است که بر اساس منطق و تئوری تعادل دارایی، بعد از اتمام دوره رکود و ورود به دوره رونق، قیمت مسکن به سمت همگرائی با شاخص سایر بازارها حرکت می کند و افزایش قابل ملاحظه ای خواهد یافت. به این معنا که یکی از ریشه های رشد قابل توجه قیمت مسکن طی دو ماه اخیر را می توان در رکودی جست و جو کرد که در دوره قبل -فاصله سال های 92 تا 96- در بازار مسکن ایجاد و موجب از بین رفتن تعادل در نوسانات قیمتی بازار ملک در مقایسه با سایر بازارهای اقتصادی شد. این در حالی است که با اتمام دوره رکود، بازار مسکن نیز مطابق با منطق اقتصادی در تلاش برای رسیدن به سایر بازارهای اقتصادی و جبران عقب ماندگی های دوره رکود به یک باره با رشد محسوس قیمت منجر به تشدید شکاف بین قدرت خرید متقاضیان خرید مسکن حاضر در بازار و سطح قیمت ها شد.

    چگینی همچنین بروز نوسانات قیمتی در سایر بازارهای اقتصادی در بازه زمانی که بازار معاملات واحدهای مسکونی با افزایش قابل توجه سطح قیمت ها مواجه شد را از دلایل دیگر جهش قیمت مسکن اعلام کرد. به گفته وی تغییرات ایجاد شده در سایر بازارها از جمله بازار خودرو ، طلا، سکه و ارز و ورود بخشی از منابع حاصل از آن بازارها به بازار مسکن در نهایت منجر به افزایش تقاضای سرمایه ای و سوداگری در بخش مسکن، شده است؛ به این معنا که سرمایه گذاران و سوداگران بخشی از دارایی ها و عواید ناشی از نوسانات قیمتی در سایر بازارهای اقتصادی را به بازار مسکن وارد کرده اند و همین عامل یکی از دلایلی است که رشد محسوس قیمت مسکن در ماه های اخیر را دامن زده و از جمله دلایل تحولات اخیر در بازار مسکن بوده است.

    مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن تاکید کرد: البته ورود متقاضیان مصرفی حال حاضر و همچنین تقاضای به تعویق افتاده برای خرید مسکن از دوره رکود را که به معنای ورود تعداد قابل توجهی از متقاضیان به بازار، برای خرید مسکن است را نمی توان در تحولات قیمتی اخیر نادیده گرفت.

    وی همچنین انتظارات تورمی ناشی از افزایش نرخ ارز و سایر کالاهای سرمایه ای و مواد اولیه و واسطه ای، تورم و مسائل سیاسی و بین المللی را از دیگر دلایل رشد محسوس قیمت ها در بازار ملک عنوان کرد.

    چگینی با تاکید بر ضرورت توسعه، تقویت و توجه به تسهیلات و ابزارهای پولی و مالی در سمت عرضه و تقاضا به طور همزمان برای عبور از بحران ها در بازار ملک تصریح کرد: زمینه سازی برای توانمندسازی گروه های متوسط و کم درآمد برای دسترسی به مسکن در استطاعت از سوی دیگر باید در دستور کار قرار بگیرد؛ بدون شک نقش بانک عامل بخش مسکن در ایجاد این زمینه ها نقشی کلیدی و غیرقابل انکار است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو