عصر بازار

جزئیات حمایت دولت از توسعه کسب و کارهای نوپا

عصر اعتبار- مدیرکل توسعه کارآفرینی وزارت کار با اشاره به جزئیات توسعه کسب و کارهای نوپا گفت:در مجموعه وزارت کار از کسب و کارهایی که دارای نوآوری است حمایت می کنیم،کسب و کارهایی که قدرت رقابت در بازار های خارجی را دارند.

جزئیات حمایت دولت از توسعه کسب و کارهای نوپا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، رحیم سرهنگی، مدیرکل توسعه کارآفرینی وزارت کار درباره وضعیت سهم کسب و کارهای نوپا در کارآفرینی و اشتغالزایی گفت:اولین هدفمان در زمینه توسعه کسب و کار، توسعه کسب و کارهای پررشد و با پتانسیل بالا است، این مشاغل در دنیا به غزال های پر رشد شهرت دارند.

    وی بیان کرد: در کشورهای موفق در زمینه اقتصادی  همین مشاغل پر رشد و پر پتانسیل هستند که موتورهای اقتصادی کشور را رونق می دهند، به طور مثال کشور کره حدود 20 مجموعه کسب و کار پر رشد دارد که علاوه بر اشتغالزایی در کشور خودشان، ارزش افزوده بالایی را برای کشور خود با نفوذ در بازار های جهانی کسب کرده اند. در واقع کشورها توسعه نمی یابند مگر اینکه در زمینه کسب و کارهای پررشد تمرکز کنند.

    سرهنگی با بیان اینکه از کسب و کارهایی که مبتنی بر نوآوری است و قابلیت رقابت در بازار جهانی را دارد استقبال می کنیم گفت:در مجموعه وزارت کار از کسب و کارهایی که دارای نوآوری است حمایت می کنیم،کسب و کارهایی که قدرت رقابت در بازار های خارجی را دارند. این مجموعه ها را شناسایی می کنیم و آنها را حمایت می کنیم تا ریسک فعالیتشان کاهش یابد و در مرحله بعدی با ارتباط گیری با کشورهای مختلف بازار جهانی را برای اینها مهیا می کنیم. یعنی با استفاده از دیپلماسی سیاسی فضایی برای حضور در نمایشگاه های مختلف بین المللی و بازار جهانی را فراهم می کنیم.

    مدیرکل توسعه کار آفرینی وزارت کار گفت: تیم کارشناسی از دانشگاه های مختلف مانند شریف را برای بررسی توسعه کارآفرین بنگاه های پررشد را در وزارت کار دعوت کرده ایم و جلسات متعددی را در این زمینه برگزار کرده ایم. بخش دیگر از اقداماتمان در توسعه کارآفرینی اجزای ارتباطی بین اکوسیستم کارآفرینی است که در کشورهای مختلف انجام می شود اما تا کنون در کشور ما مغفول مانده بوده است. اجزای اکو سیستم کارآفرین باید یکدیگر را بشناسند و با هم فعالیت کنند،در همین راستا ایده هایی مانند کافه کارآفرینی  را طراحی کردیم.

    وی بیان کرد:وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چارچوب دستیابی به نوآوری در کسب و کار برای استارتاپ ها، سلسله نشست هایی را طراحی کرده است که بر خلاف نشست های رسمی، قرار است نمایندگان دولت، مجلس، دانشگاه ها، استارتاپ ها و شتاب دهنده ها در محیط غیررسمی دور هم جمع شوند و با یکدیگر گفت و گو کنند.در اردیبهشت ماه سال 97، طبقه یازدهم این وزارتخانه عرصه حضور بیش از 200 نفر از صاحبان کسب و کارهای نوپا در حوزه فرهنگ و هنر بود که گرد هم آمده بودند تا از طریق رایزنی با نمایندگان دولت و دانشگاهیان عوامل شکل گیری نوآوری در اکوسیستم کارآفرینی و نیز موارد تعیین کننده در توسعه این اکوسیستم مشخص شود.

    به دنبال فراخوان این وزارتخانه، استارتاپ های بخش های مختلف دور هم جمع می شوند تا با حضور نمایندگانی از دولت و دانشگاهیان عوامل پیشرفت و نوآوری در بازار کسب و کار را بررسی و نقش دولت را تعیین کنند.
    سرهنگی بیان کرد: برنامه بعدی در این چارچوب، در بخش حمل و نقل و گردشگری است که  با همکاری وزارت راه و شهرسازی برگزار می شود.افراد متمایل به شرکت در این نشست می توانند در سامانه اطلاع‌رسانی برای رویدادها، همایش‌ها، سمینارها، کارگاه‌های تخصصی و کنفرانس‌‌های کشور «ای.وند» ثبت نام کنند.

    وی در بیان برنامه دیگر توسعه اشتغال کار گفت: گام بعدی برنامه ریزی برای تزریق منابع انسانی به حوزه کارآفرینی در کشور است. در همین راستا آموزش هایی در جهت توانمند سازی کارآفرینان و استعداد یابی آنها انجام می دهیم. باشگاه های کارآفرینان نوجوان و جوان در حال راه اندازی است. در صورت اقدام بخش خصوصی حمایت می کنیم و به آنها برنامه می دهیم و با همکاری موسسه توسعه کارآفرینی (EDI)  و سازمان فنی و حرفه ای به دنبال  برگزاری کمپ های کارآفرینی و مدارس فصلی کارآفرینی برای آموزش کارآفرینی  به نوجوانان  هستیم. افرادی که تمایل به شرکت در این باشگاه ها دارند ابتدا استعدادیابی می شوند و در صورتی که استعداد لازم را داشتند می توانند در این باشگاه ها حضور یابند.

    سرهنگی گفت: خودشناسی، استعدادیابی، هدف گذاری، خلاقیت و نوآوری، موفقیت، توسعه توانمندی های فردی و تعیین مسیر شغلی همراه با بازی های گروهی، بازی های خلاق، یادگیری فعال، شبکه سازی، تعاملات صمیمانه، مصاحبه با افراد موفق و محبوب و بازدید از کسب وکار موفق از عناوین آموزشی بخشی از فعالیت ها در این باشگاه ها است.

    این مقام مسئول در وزارت کار،  در پاسخ به این سوال مبنی بر نگرانی ریزش مشاغل سنتی با پیدایش کسب و کارهای نو و تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری برای از بین رفتن مشاغل سنتی گفت: این مساله اجتناب ناپذیر است که نوآوری سبب می‌شود تا مشاغل جدید جایگزین مشاغل سنتی تر شوند. اگر جامعه را به عنوان یک کل در نظر بگیریم، در صورتیکه این جامعه نوآوری نداشته باشد در رقابت با سایر کشورها و در بازار جهانی از رقابت و اظهار وجود باز خواهد ماند.

    سرهنگی افزود: از طرفی نباید فراموش کرد نوآوری و ارائه خدمات و کالا در بسترهای نوین در عین حال که باعث ظهور مشاغل جدید می‌شود، منجر به از بین رفتن مشاغل سنتی خواهد شد و این به معنای آن است که باید روند را تشخیص داد و قبل از اینکه نوآوری آن را در زیر پای خود خرد کند، فعالیت‌ها و مشاغل سنتی را به سمت مشاغل جدید سوق داد. اگر مانع برای کارآفرینی نوین شویم قطعاً ایده آن توسط یک کارآفرین خارجی پیاده سازی خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی