عصر بازار

سپرده‌گذاری ۲۳۷ هزار میلیارد ریال منابع صندوق توسعه ملی

عصر اعتبار- از ابتدای سال ۹۴ تا انتهای ۹۶ مبلغی بر ۲۳۷ هزار میلیارد ریال سپرده‌گذاری ریال از منابع صندوق توسعه ملی شده که سهم طرح‌های بخش صنعت و معدن ۴۹ درصد است.

سپرده‌گذاری ۲۳۷ هزار میلیارد ریال منابع صندوق توسعه ملی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، از ابتدای سال 1394 و در اجرای مفاد حکم ماده (52) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)، صندوق توسعه ملی موظف به ارائه تسهیلات ریالی شد.

    براین اساس از منابع ورودی به صندوق در هر سال اقداماتی صورت گرفت.

    الف) ده درصد (10%) را جهت پرداخت تسهیلات به بخش‌های خصوصی، تعاونی و بنگاه‌های اقتصادی متعلق به مؤسسات عمومی غیردولتی به طرح‌های دارای توجیه فنی، زیست محیطی و مالی و اهلیت متقاضی به صورت پرداخت و بازپرداخت ریالی در بخش آب، کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، منابع طبیعی و محیط زیست و صادرات محصولات کشاورزی در بانک‌های دولتی و خصوصی داخلی سپرده‌گذاری کند. سود سپرده‌گذاری و اقساط وصولی مجدداً جهت پرداخت تسهیلات طرح‌های موضوع این بند اختصاص می‌یابد. تبدیل ارز به ریال موضوع این بند زیر نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.

    ب) ده درصد (10%) را جهت پرداخت تسهیلات به بخش‌های خصوصی و تعاونی و بنگاه‌های اقتصادی متعلف به مؤسسات عمومی غیردولتی به طرح‌های دارای توجیه فنی، زیست محیطی و مالی و اهلیت متقاضی به صورت پرداخت و بازپرداخت ریالی در بخش صنعت، معدن، گردشگری و صادرات کالاهای صنعتی و معدنی به استثنای بخش ساخت مسکن در بانک‌های دولتی و خصوصی داخلی سپرده‌گذاری کند. سود سپرده‌گذاری و اقساط وصولی مجدداً جهت پرداخت تسهیلات طرح‌های موضوع این بند اختصاص می‌یابد. تبدیل ارز به ریال موضوع این بند زیر نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.

    در این راستا صندوق در سال 1394 معادل مبلغ 49.472 میلیارد ریال، در سال 1395 مبلغ 60.950 میلیارد ریال و در سال 1396، مبلغ 112.000 میلیارد ریال (از محل تسعیر منابع ورودی به صندوق در سال مربوطه و مناببع برگشتی از محل بازپرداخت اقساط طرح‌های تأمین مالی شده از منابع قراردادهای عاملیت ریالی سال‌های 1390 الی 1393) در 25 بانک دولتی و خصوصی سپرده‌گذاری نموده است.

    در تاریخ 1396.12.28، مانده قابل تخصیص از محل قراردادهای سپرده‌گذاری ریالی فعال، مبلغ 66.8 هزار میلیارد ریال بوده است.

    همچنین براساس قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی (مصوب 1396.05.31) و به منظور تحقق اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، مبلغ 15 هزار میلیارد ریال در بانک‌های منتخب سپرده‌گذاری شده است و تسهیلات اعطایی از محل این منابع به طرح‌های غیردولتی در حوزه کشاورزی، منابع طبیعی، معادن کوچک، فناوری اطلاعات، گردشگری، صنایع دستی، کلیه فعالیت‌های مربوط به فرش دستباف و خدمات در مناطق روستایی و عشایری و همچنین برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی روستایی و شهرهای زیر ده هزار نفر جمعیت اختصاص می‌یابند.

    بدین ترتیب مجموع سپرده‌گذاری‌های ریالی صندوق از ابتدای سال 1394 تا انتهای سال 1396 مبلغی بالغ بر 237 هزار میلیارد ریال بوده است.

    پراکندگی مبالغ سپرده‌گذاری شده و مبالغ تخصیص یافته به متقاضیان از محل این سپرده‌ها توسط بانک‌ها، از نظر توزیع بانکی، بخشی، منطقه‌ای و همچنین به تفکیک قانون، به شرح ذیل است:

    مبالغ به میلیارد ریال

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی