عصر بازار

رئیس اتحادیه مسکن :

دریافت هزینه اضافی به بهانه صدور کدرهگیری ممنوع است

عصر اعتبار- خسروی گفت: مشاوران املاک حق دریافت وجه اضافه از مردم به بهانه صدور کدرهگیری را ندارند و در صورت تخلف با آنها برخورد می‌شود.

دریافت هزینه اضافی به بهانه صدور کدرهگیری ممنوع است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مسکن  با اشاره به مزایای دریافت کد رهگیری برای معاملات مسکن اظهار کرد:کد رهگیری امنیت معاملات مسکن را تضمین می‌کند و دستاورد ارزنده‌ای برای صنف مشاوران املاک است.

    رئیس اتحادیه مسکن با اشاره به نبود وحدت رویه پیش از الزام مشاوران املاک به دریافت کد رهگیری، تصریح کرد: در گذشته به دلیل نبود قوانین یکسان، مشاوران املاک با چاپ قرارد‌ادهای متفاوت که فرمت یکسانی نداشتند موجب آشفتگی و بعضا نارضایتی ارباب رجوع می‌شدند.

    وی با بیان اینکه مبدع کدرهگیری در کشور اتحادیه املاک بوده است، تصریح کرد:کدرهگیری اقدامی درخشان از سوی اتحادیه مسکن بود که برای نخستین بار در کشور با مجهز کردن 400 شهر و 30 استان در کشور اجرا شد.

    به گفته وی؛ به دلیل عدم اجازه سازمان ثبت اسناد برای استفاده از پلاک ثبتی، از کدپستی استفاده می‌شود که از ثبت معامله بیش از دو بار جلوگیری می‌کند و اگر مشاور املاکی بخواهد با دستکاری اعداد، کلاهبرداری کند، به شدت با آن برخورد می‌شود.

    رئیس اتحادیه مسکن با اشاره به کاهش تخلفات در حوزه مسکن، اذعان کرد: بنابر آمار‌های قوه قضاییه، پس از الزام کد رهگیری در معاملات مسکن، میزان شکایات و تخلفات در این حوزه حدود 60 درصد کاهش داشته است.

    خسروی با اشاره به فراگیر بودن کد رهگیری در معاملات مسکن، بیان کرد: در اجاره، فروش، رهن و واحد‌های بدون سند کدرهگیری استفاده می‌شود و تنها در مشارکت در ساخت است که کدرهگیری به دلیل مشخص نبودن خریدار تعلق نمی‌گیرد.

    وی با اشاره به ساماندهی بازار مسکن تصریح کرد: با استفاده از کدرهگیری می‌توان آمار رشد مسکن در مناطق را بررسی کرد و با ارسال آن به وزرات مسکن و شهرسازی برای برنامه ریزی صحیح از آن استفاده کرد.

    رئیس اتحادیه مسکن با هشدار به مردم نسبت به معاملات مسکن بدون کد رهگیری تأکید کرد: مردم از ثبت معاملات مسکن در واحد‌های فاقد کدرهگیری، خودداری کنند و در صورت مشاهده واحد‌های متخلف به اتحادیه گزارش دهند.

    خسروی در پایان گفت: هزینه سامانه کدرهگیری برای مشاوران املاک 10 تومان است و مشاوران حق دریافت اضافی به بهانه کد رهگیری را ندارند و درصورت تخلف در مرحله اول اخطار و درمرحله دوم واحد متخلف پلمپ خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی