عصر بازار

در آستانه دومین دور عرضه سکه های پیش فروش؛

انعقاد تفاهم نامه بانک مرکزی و بورس کالا در عرضه سکه های پیش فروش

عصر اعتبار- در آستانه دومین دور عرضه سکه های پیش فروش شده (۲۶ تیرماه جاری)، جلسه هماهنگی بانک مرکزی با سازمان بورس کالا و شرکت کارگزاری بانک ملی ایران برگزار شد.

انعقاد تفاهم نامه بانک مرکزی و بورس کالا در عرضه سکه های پیش فروش
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، در این نشست که با حضور اکبر کمیجانی قائم مقام، سیدمحمود احمدی دبیرکل و پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی و نمایندگان سازمان بورس کالا و شرکت کارگزاری بانک ملی ایران برگزار شد، تمهیدات لازم برای این مهم اندیشیده و تفاهم نامه در این زمینه توسط حاضران امضاء شد.

    در این نشست، مقرر شد در اسرع وقت نسبت به راه اندازی سامانه‌ای برای تبادل و معامله اوراق پیش فروش حاوی جزییات اجرای طرح و نقش فروشنده، خریدار، بورس، بانک مرکزی و ...اقدام شود.

    همچنین در زمینه اطلاع رسانی دقیق در مورد عرضه سکه و چگونگی تبدیل آن به گواهی سکه، مقرر شد اطلاعات لازم از سوی بانک مرکزی و بورس در اختیار مردم و ذی نفعان قرار گیرد.


    کمیجانی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به تضمین تحویل سکه های پیش فروش شده از سوی بانک مرکزی و اعتمادسازی‌ها در این راستا، تاکید کرد: امیدواریم اعتماد عمومی، بازار ثانویه پررونقی را ایجاد کرده و بر ثبات بازار و متعادل شدن قیمت ها موثر واقع شود.

    قائم مقام بانک مرکزی در ادامه افزود: در حال حاضر،  مولفه های مختلف بر انتظارات عمومی و قیمت سکه تاثیر گذاشته اند و برآیند نیروها به گونه ای بوده که سکه را چه در بازار آتی و چه در بازار جاری، با قیمت بالاتری روبه رو کرده است.

    وی همچنین افزایش قیمت سکه را متاثر از افزایش جهانی قیمت طلا، افزایش نرخ برابری دلار و سایر اتفاقات و انتظاراتی تاثیر گذار دانست وخاطرنشان کرد: باید هر چه سریعتر اقدامات اجرایی در این زمینه آغاز شود.در کنار آن بانکها  و کارگزاران عرضه سکه مشخص شده و اطلاع رسانی لازم برای مردم و خریداران سکه صورت گیرد .

    کمیجانی افزود: خریداران سکه‌های طلا از طیف‌های مختلفی تشکیل شده اند از فعالان این بازارگرفته  تا افرادی عادی که صرفا چند قطعه سکه پیش خرید کرده و چندان نسبت به فراز و فرود بازار و مکانیزم عرضه و فروش سکه آگاهی ندارند. بنابراین وظیفه ماست که اطلاعات لازم را در اختیار مردم و رسانه قرار دهیم و باید هر چه در توان داریم را عرضه کنیم تا اعتماد در بین مردم دوچندان شود .

    وی ضمن تاکید بر این که عرضه اوراق سکه در اصلاح قیمت و شتاب آن موثر است و می تواند نظم و آرامش ایجاد کند، افزود:  بانک مرکزی از آمادگی لازم برای پیش فروش های مجدد سکه از طریق بانک کارگشایی یا شیوه کنونی برخوردار است و با شروع عملیات عرضه سکه، جلسات هماهنگی در این زمینه با جدیت بیشتری از سر گرفته خواهد شد.

    در ادامه نشست، سیدمحمود احمدی دبیرکل بانک نیز گزارش جامعی در مورد اقدامات و هماهنگی‌های انجام شده ارایه کرد.

    احمدی در عین‌حال که تاکید کرد هیچ مشکلی برای عرضه سکه وجود ندارد و 8 میلیون سکه پیش فروش شده مهیاست و تاخیرهای موردی در موعد ثبت نام بخاطر کسب آمادگی‌های لازم بود، افزود: بانک مرکزی علاقه‌مند است تا گواهی سکه جایگزین سکه فیزیکی شود.

    احمدی در ادامه خواستار هوشیاری تمامی دست اندرکاران اجرای طرح شد و گفت: همه عوامل، با تمامی توان و نیرو  برای نیل موفقیت در صحنه حضور داشته باشند.

    در ادامه این مراسم  قربانی معاون اقتصادی بانک نیز همراهی مردم را مهمترین گام در نیل به موفقیت هر طرح برشمرد و تاکید کرد: مهمترین نکته‌ای‌که باید به اطلاع مردم برسد این است که این اوراق، همانند سکه بوده و در هر زمان قابل معامله هستند. اگر مردم نسبت به این موضوع اطمینان خاطر داشته باشند، هیچ مشکلی رخ نخواهد داد.

    در ادامه نشست هم نمایندگان بورس‌کالا و شرکت کارگزاری بانک ملی ضمن ارائه اطلاعات لازم برای بسترسازی های نرم افزاری و ظرفیت‌های سامانه ای برای تحویل سکه های پیش فروش شده، دیدگاه ها و نظرات خود را در ارتباط با موضوع مطرح و با امضای تفاهم نامه ای، همسویی خود را با سیاست‌های بانک مرکزی اعلام کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی