عصر بازار

رئیس سازمان گردشگری مطرح کرد؛

سهم ۷.۵ درصدی گردشگری از اقتصاد کشور

عصر اعتبار- رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه متأسفانه حساب اقماری گردشگری وجود ندارد گفت: طبق آمارهای جهانی سهم گردشگری در ایران نسبت به تولید ناخالص داخلی ۷.۵ درصد است.

سهم ۷.۵ درصدی گردشگری از اقتصاد کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، علی اصغر مونسان در نشست مشترک با ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک های کشور که صبح امروز با موضوع بررسی راهکارهای تقویت ظرفیت سفرهای داخلی کشور برگزار شد، با بیان اینکه صنعت گردشگری جز نادر بخش هایی است که در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اثرگذار است، افزود: در بعد اقتصادی این بخش در ایجاد اشتغال با سرمایه اولیه بسیار پایین تر نسبت به سایر بخش ها بازدهی بالایی خواهد داشت؛ لازم به ذکر است یکی دیگر از ویژگی های این صنعت ایجاد اشتغال پایدار است به واسطه این صنعت است.

    معاون رییس‌جمهور، صنعت گردشگری در زمینه ایجاد درآمد ارزی و ریالی در کشور موثر است، عنوان کرد: یکی از مهم ترین اهداف مرتبط با صنعت گردشگری به مانند دیگر کشورها، کمک این صنعت به ایجاد رونق اقتصادی است. باید به خاطر داشت که این صنعت موجب رونق در سایر بخش ها می شود، به طور مثال صنعت حمل ونقل اعم از زمینی، هوایی، دریایی، ریلی و غیره زمانی به شکوفایی می رسد که صنعت گردشگری رونق یابد.

    مونسان با بیان اینکه در کشور درخصوص آمارهای مرتبط با درآمدهای ناشی از گردشگری، تنها ارز وارد شده توسط گردشگران خارجی محاسبه می شود، افزود: متأسفانه در این زمینه حساب اقماری گردشگری وجود ندارد و برآورد دقیقی نسبت به سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی وجود ندارد، از این رو نیاز است بانک مرکزی، مرکز آمار ایران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سهم گردشگری خارجی و داخلی را در تولید ناخالص داخلی کشور به صورت دقیق محاسبه کنند. برای مثال سهم مستقیم و غیرمستقیم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهان حدود 7 هزار میلیارد دلار درآمد گردشگری به صورت غیرمتسقیم و غیرمستقیم در تولید ناخالص داخلی جهان است. که براساس برآوردهای سازمان جهانی سفر، سهم گردشگری در اقتصاد ایران حدود 7.5 درصد از کل تولید ناخالص داخلی است.

    این مقام مسئول با بیان اینکه حمایت از تولید نباید تنها به حوزه های صنعت و کشاورزی محدود شود، اظهار کرد: صنعت گردشگری نیز به مانند این بخش ها نیازمند حمایت است و قطعاً هر یک از بخش هایی که در این باره به آنها اشاره شد، نیازمند بازار است که این مهم از طریق صنعت گردشگری فراهم می شود.

    رییس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به دستاوردهای دولت تدبیر و امید طی سالیان اخیر در حوزه گردشگری عنوان کرد: در دولت فعلی اقدامات چشمگیری در این حوزه انجام شده است و برای نمونه در حال حاضر حدود 158 هتل 4 تا 5 ستاره در کشور وجود دارد و برآورد ما این است که این میزان به 240 هتل تا پایان دوره دولت فعلی برسد، همچنین اقدامات مناسبی نیز در زمینه واحدهای بوم گردی انجام شده است. همچنین در افق 1404، 20 میلیون گردشگر خارجی و 80 میلیون گردشگر داخلی برآورد شده است، که در حال حاضر حدود 46 میلیون سفر ثبت شده است و بیش از 5 میلیون گردشگر ورودی به کشور را ثبت کرده ایم.

    به گفته مونسان صنایع دستی در داخل به دلیل همخوانی و دارا بودن ویژگی های اقتصاد مقاومتی می‌تواند موجب بهبود و رونق کسب و کار شود و صادرات به خارج کشور در این حوزه را افزایش دهد.

    مونسان با اشاره به همکاری و مشارکت بانک ها در طرح های پیشین این سازمان عنوان کرد: خوشبختانه شبکه بانکی پیش از این در صنعت گردشگری فعالانه حضور داشته است و ما نیز از آمادگی کافی برخورداریم که برای تکمیل پروژه های نیمه تمام سرمایه گذارانی را به بانک ها معرفی کنیم.

    گفتنی است در این جلسه مدیران عامل بانک ها ضمن استقبال از همکاری و مشارکت در طرح های مرتبط با گردشگری، پیشنهاداتی را به منظور استفاده از توان و ظرفیت های اقتصادی این حوزه ارایه کردند که از این موارد می توان به حمایت از پروژه های منطبق با استانداردهای روز دنیا، بهبود بهره گیری از توان بانکداری الکترونیک در اماکن گرشگری مانند هتل ها و غیره، امکان اتصال به سایت های معتبر به آژانس های گردشگری، ایجاد صندوق ضمانت در حوزه گردشگری، توجه به فرهنگ سازی، اختصاص یارانه به مجریان طرح ها، طراحی سفرکارت ها، بهبود و ارتقای مجتمع های بین راهی، امکانات بهداشتی، اتمام پروژه های نیمه تمام در حوزه گردشگری اشاره کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو