عصر بازار

ناحیه یورو در حال بازگشت به رونق است؛

اقتصاد اروپا پس از «برگزیت»

عصر اعتبار- ناحیه یورو ۲ سال پس از تصمیم بریتانیا مبنی بر خروج از اتحادیه، همچنان وضعیت باثباتی را تجربه نمی‌کند. رهبران ناحیه در خصوص بحران مهاجرت اختلاف‌نظر دارند. جنگ تجاری با آمریکا در حال تشدید است و درخشش اقتصاد اروپا ظرف سال گذشته میلادی با تضعیف رونق در این بلوک با چشم‌انداز منفی مواجه شده است.

اقتصاد اروپا پس از «برگزیت»
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، با این حال، شواهد مربوط به برخی معیارهای کلان از فرم ایده‌آل اقتصاد اروپا نسبت به یک دهه گذشته حکایت دارد. «دنیای‌اقتصاد» همزمان با سالگرد «برگزیت»، وضعیت عمومی اقتصاد ناحیه یورو را بررسی کرده است.
    بهبود اشتغال و دستمزدها

    اروپا براساس اشتغال که یکی از مهم‌ترین معیارهای اقتصادی محسوب می‌شود، در وضعیت بهتری نسبت به دوره پیش از بحران مالی یک دهه گذشته به‌سر می‌برد. طبق آمار 3ماهه ابتدایی سال‌جاری میلادی، نسبت موقعیت‌های شغلی خالی به تمام مشاغل موجود به بالاترین سطح از سالی که «یورواستت» پروسه جمع‌آوری داده‌های اقتصادی اتحادیه را آغاز کرد (سال 2008 میلادی)، رسیده است. علاوه‌بر این نرخ بیکاری اتحادیه اروپا در ماه آوریل به 1/ 7 درصد کاهش یافت که برابر با سطح این نرخ در ماه سپتامبر سال 2007 میلادی یعنی درست پیش از شروع بحران مالی است.

    نرخ بیکاری در میان کشورهای عضو اتحادیه تنوع زیادی دارد. به‌عنوان مثال، بیش از 15 درصد از جمعیت اسپانیا و 20 درصد از جمعیت یونان بیکار هستند؛ اما مقایسه آمار مربوط به این دو کشور که بالاترین نرخ بیکاری را در میان اعضای یورو دارند، با دوره پیش از بحران مالی حاکی از کاهش حدود 10 درصدی این نرخ است. البته همچنان نگرانی‌های زیادی در مورد نرخ بالای بیکاری جوانان در کشورهای جنوبی وجود دارد. با این حال به‌طور کلی، بررسی داده‌های مربوط به اشتغال در کلیه کشورهای عضو اتحادیه روند بهبود بازار کار را تایید می‌کند. حتی نرخ رشد دستمزد‌ها نیز در نهایت وارد محدوده مثبت شده است. دستمزد واقعی نیروی کار کارمند در 27 کشور اروپایی، سریع‌ترین رشد ظرف یک دهه اخیر را تجربه می‌کند.
    رشد اقتصادی در حالت میانه

    رشد اقتصادی اتحادیه اروپا در سال 2017 میلادی بهبود قابل‌توجهی را تجربه کرد. سه ماهه انتهایی سال گذشته با رشد 7 دهم درصدی برای ناحیه یور سپری شد؛ اما داستان در ابتدای سال‌جاری متفاوت بود؛ در سه ماه ابتدایی امسال رونق اقتصادی با ثبت رشد 4 دهم درصدی کاهش یافت. چشم‌انداز رشد اقتصادی اتحادیه پس از ثبت این نرخ با تجدیدنظر کارشناسان همراه شد. در ماه ژوئن، میانگین پیش‌بینی‌های اقتصاددانان و موسسات بین‌المللی به 1/ 2 درصد تنزل داشت که نسبت به پیش‌بینی‌های ثبت‌شده در ماه آوریل 15صدم درصد افت را نشان می‌دهد. کارشناسان 2 دلیل عمده را به‌عنوان عوامل افت چشم‌انداز اقتصادی اروپا مطرح کرده‌اند؛ تشدید تنش‌های تجاری با آمریکا و رسیدن موعد پایان بسته انبساطی پسابحران از سوی بانک مرکزی اروپا.
    تعویق انقباض برای حفظ رونق

    «ماریو دراگی»، رئیس بانک مرکزی اروپا در آخرین بیانیه رسمی خود اعلام کرد این نهاد پولی برای اعمال افزایش نرخ بهره همچنان صبور خواهد بود و قصد دارد سیاست‌های پولی را به‌صورت تدریجی تعدیل کند. هرگونه تغییر در سیاست پولی بانک مرکزی اروپا به افزایش نرخ تورم بستگی خواهد داشت. در واقع، سیاست‌گذاران پولی اروپا به‌منظور حفظ رشد اقتصادی ناحیه یورو، چرخش به سمت انقباض را به تعویق انداخته‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو