عصر بازار

رییس اتاق بازرگانی ایران:

مشکلات اقتصادی با برجام حل نشد

زمان تصمیمات سخت فرارسید

عصر اعتبار- رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی کشور با برجام حل نشده است، گفت: زمان آن که مسئولان تصمیمات سخت بگیرند فرارسیده است.

مشکلات اقتصادی با برجام حل نشد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، غلامحسین شافعی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که با حضور محمدجواد ظریف؛ وزیر امور خارجه برگزار شد، اظهارداشت: رویکرد وزارت امور خارجه در اهمیت دادن به دیپلماسی اقتصادی و پیوند آن به دیپلماسی سیاسی و توجه به بخش خصوصی جای تقدیر و تشکر دارد.

    وی با اشاره به اینکه با این وجود اقدامات انجام شده کافی نبوده است، گفت: اقتصاد ما از گذشته دچار مشکلات ساختاری بوده که پس از دهه‌ها آزمون و خطا همچنان شاهد وجود این مشکلات اساسی در کشور هستیم.

    شافعی با بیان اینکه مشکلات در چند حوزه تقسیم بندی می‌شوند، افزود: عدم توجه واقعی به بخش‌های مولد و تولیدی کشور، حذف نمایندگان بخش خصوصی و کارشناسان مستقل از حوزه‌های تصمیم‌گیری در اقتصاد، عدم تمرکز و وجود مراکز متعدد تصمیم‌گیری در حوزه مسائل اقتصادی، به حاشیه راندن بخش خصوصی واقعی و ظهور بخش جدیدی در فعالیت های اقتصادی کشور و برتری منافع دلالان بر منافع تولیدگران شرایطی را پدید آورده که با جرقه ایجاد بی‌ثباتی‌ها وضعیت کشور گاهی به بن‌بست کشیده می‌شود.

    وی ادامه داد: سال‌هاست که در ایران نوآوری و خلاقیت جای خود را به واسطه‌گری‌های مالی و اقتصادی داده که در این شرایط کشور با مشکلات جدی مواجه می‌شود. رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: تلاش‌های وزارت امور خارجه و تیم مذاکره کننده هسته ای منجر به کاهش تنش‌ها و بازگشت ثبات نسبی در سیاست خارجی ما شد اما اقتصاد ما دچار مشکلات اساسی است که ایجاد تنش‌های سیاسی این نارسایی‌های کهنه را عیان تر و آشکارا به نمایش گذاشت.

    وی افزود: مشاهده کردیم که مشکل اقتصاد با برجام هم درست نشد و اقتصاد به عوامل دیگری غیر از این نیاز دارد و موضوعی که اهمیت دارد این است که بدون توجه به حل مشکلات ساختاری موجود در حوزه مسائل اقتصادی نمی‌توان صرفا با برجام و ادامه رویه های قبلی امید به توسعه و شکوفایی اقتصاد کشور داشت. مشکلات اقتصادی نباید به گونه‌ای مورد بحث قرار گیرد که گویی علت همه آنها تحریم بوده و با رفع آن همه مشکلات ما حل خواهد شد، همانطور که با گذشت 12 سال از شروع تحریم های هسته ای اقدامات سازنده‌ای برای رفع مشکلات ساختاری در اقتصاد کشور اندیشیده نشد و پس از توافق هسته ای نیز فرصت اتخاذ تدابیر صحیح در انجام اصلاحات اساسی و ساختاری برای تقویت اقتصاد هدر رفت، در حالی که می‌توانستیم با این اقدامات تاب‌آوری اقتصاد را بالا ببریم و امکان افزایش فشارهای بیشتر بر اقتصاد را کاهش دهیم.

    رییس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: امنیت امروز تنها به توان نظامی کشورها مربوط نیست و ارتباط نزدیکی با توان اقتصادی و تولیدی آنها دارد. وی با اشاره به ارتباط مسائل سیاسی و اقتصادی اظهارداشت: جذب سرمایه بدون حضور در عرصه بین المللی ممکن نیست و موقعیت سیاسی آرام پیش شرط لازم برای جذب سرمایه گذاری است اما شرط کافی آن است که ثبات سیاسی بتواند ایجاد مزیت نسبی در سرمایه گذاری کند و ثانیا روابطی را فعال کند که در چارچوب جهانی شدن اقتصاد معنی دار بوده و با آن همگرایی داشته باشد.

    وی تاکید کرد: خروج ترامپ از برجام بزنگاه تاریخی بسیار مهم و حساسی را پیش روی دولتمردان قرار داده که اتخاذ تصمیمات صحیح برای عبور از این بحران می تواند ارایه دهنده تصویری دقیق به مردم جهت آینده ای روشن برای همراهی با دولتمردان باشد.

    شافعی تصریح کرد: کشور نیازمند اصلاح و بازبینی تصمیمات گذشته خود است و باید از فرصت سوزی‌های گذشته فاصله بگیریم چرا که تکیه بر روندهای موجود اقتصاد کشور را به نقطه نامطمئن‌تری سوق می‌دهد.

    وی ادامه داد: سال‌هاست که مسئولان تصمیمات سخت که می‌تواند منافع کشور را تامین کند را به تعویق انداخته‌اند و با تصمیمات سهل اقدام به تصمیم گیری و ارائه راهکار کردند، اما وضعیت کشور دیگر مجال فرصت سوزی ندارد و باید تن به تصمیمات سخت و اثربخش داد.

    وی تصریح کرد: راه حل برگشت آرامش و حفظ امنیت از مسیر افزایش توان اقتصادی کشور می‌گذرد و با تصمیمات منفصل و مقطعی دیگر نمی‌توان با مشکلات روبرو شد، راه مقابله با تحریم ها فراهم کردن تسهیلات برای فعالان اقتصادی است. رفع مشکلات داخلی و فراهم کردن شرایط مقابله با تحریم ابتدایی‌ترین کاری است که باید انجام شود و شافعی خاطرنشان کرد: مصرانه خواستاریم که تسهیل در مقابل تحریم را در همه ابعاد فعالیت‌های اقتصادی سرلوحه کار قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی