عصر بازار

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس :

نحوه محاسبه سود بانکی شفاف نیست

عصر اعتبار- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از اخذ سود مرکب در سیستم بانکی کشور انتقاد کرد.

نحوه محاسبه سود بانکی شفاف نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، منصور مرادی  با اشاره به تجربه تجربه کاری خود در سیستم بانکی کشور گفت:موضوع اخذ سود مرکب در نظام بانکی کشور وجود دارد.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات  مجلس شورای اسلامی ادامه داد:در حال حاضر بانک ها در قبال تسهیلات پرداختی یک نوع سود از مشتری دریافت می کنند که اگر مشتریان با تاخیر اقساط وام را پرداخت کنند باید سود و جریمه دیرکرد نیز به بانک پرداخت کنند که همان اخذ سود مرکب می شود.

    نماینده مریوان و سروآباد در مجلس دهم شورای اسلامی افزود:در حال حاضر دریافت کنندگان وام های بانکی باید سود تسهیلات را پرداخت کنند و علاوه بر آن در صورت تاخیر در تسویه وام، باید سود پس از سررسید و جریمه دیرکرد نیز پرداخت کنند که محاسبه این سودها بستگی به سود تسهیلات بانکی دارد.

    نحوه محاسبه سود بانکی برای مشتریان شفافیت نیست

    مرادی در این رابطه ادامه داد:بطور مثال دریافت کننده یک وام بانکی با نرخ سود 18 درصد در صورت تاخیر در تسویه اقساط تسهیلات امکان دارد 18درصد سود پس از سررسید و 6درصد جریمه دیرکرد نیز پرداخت کند که به عبارتی بیانگر پرداخت سود حدود 42 درصدی به بانک است. 

    وی در ادامه گفت و گوی تصریح کرد:باید پذیرفت نحوه محاسبه سود بانکی برای مشتریان بانکی از شفافیت برخوردار نیست.

    اجرای ضعیف قانون بخشش سود و جرایم دیرکرد وام های معوق بانکی از سوی بانک ها

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات  مجلس شورای اسلامی یادآور شد:اخذ سود مرکب بانکی نتوانسته در موضوع تسویه مطالبات بانکی موفق باشد چرا که حتی یکی از عوامل افزایش میزان معوقات بانکی این است تسویه سودهای مرکب بانکی در حد توان مالی مشتریان بانکی نیست.در خصوص اجرای قانون بخشش سود و جرایم دیرکرد وام های معوق بانکی نیز بانک ها عملکرد مناسبی نداشته اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی