عصر بازار

نتایج پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ۲ کشور؛

توافق بر راه‌های گسترش همکاری‌های صنعتی، تجاری و اقتصادی ایران و صربستان

عصر اعتبار- پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و صربستان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و هیاتی از مسئولین دستگاه های دولتی و فعالین اقتصادی استان خوزستان در شهر بلگراد برگزار شد.

توافق بر راه‌های گسترش همکاری‌های صنعتی، تجاری و اقتصادی ایران و صربستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، رییس کل سازمان توسعه تجارت که در مراسم افتتاحیه این اجلاس و مذاکرات فی مابین، وزیر صنعت ، معدن و تجارت را همراهی می کرد در خصوص نتایج حاصله از برگزاری این اجلاس اعلام کرد: روابط اقتصادی دو کشور از سال گذشته بدنبال لغو روادید گردشگری و راه اندازی خطوط پروازی مستقیم به شهر بلگراد دستخوش تحولاتی شده است که در صورت اجرای تصمیمات ذیل می تواند ضمن هم افزایی سرعت دستیابی به سطح بالاتری از روابط اقتصادی را بوجود آورد.

    مجتبی خسروتاج افزود: تقریباً در اکثر ملاقات ها مشهود بود که علاقه‌مندی طرفین برای توسعه روابط در سطح سیاسی بسیار جدی است و باید بدنبال تصمیماتی بود که روابط اقتصادی دو کشور را توسعه دهد.

    معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت یادآور شد: اهم توافقات در کارگروه‌های تخصصی اجلاس کمیسیون مشترک و ملاقات با رییس جمهور صربستان و وزرای امور خارجه، تجارت، کشاورزی و حمل و نقل دو کشور در محورهای ده گانه از جمله همکاری سفارتخانه‌های دو کشور در صدور ویزای چندباره تجاری و برای زمانهای بلند مدت ، تسهیل و ارائه خدمات لازم برای شرکت هایی که در دو کشور بخواهند در زمینه تجارت، سرمایه گذاری و تولید مشترک اقدام کنند و ارائه خدمات بانکی مورد نیاز این شرکتها ، آغاز گفتگوها برای امضای موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور در میان مدت و توافق روی تعرفه های ترجیحی برای اقلام خاص در کوتاه مدت که زمینه ساز افزایش حجم تجارت دو کشور گردد قابل طرح است.

    همچنین مقرر شد با توافق بر طراحی و اجرای مدلهای همکاری های بانکی با هدف تسهیل تجارت و خدمات، هیات بانکی صربستان حداکثر ظرف هفته های آینده به ایران سفر نماید و مذاکرات کارشناسی با طرفهای ایرانی صورت گیرد ، هیات های تجاری دو کشور به زودی مذاکرات دو جانبه خود را برای خرید نفت خام، فرآورده های نفتی، پتروشیمی و اقلام معدنی از ایران و همچنین طرف ایرانی برای خرید اقلام اساسی و کشاورزی و دامی از صربستان شروع کنند و گردشگری سلامت و نیز توسعه ظرفیت های گردشگری مورد توافق طرفین قرار گرفت.

    به گفته خسرو تاج در این اجلاس همکاری های آموزشی و تحقیقاتی در بخش کشاورزی مورد تاکید قرار گرفت و نیز موافقتنامه همکاری ها در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دو دولت توسط وزیر صنعت و معدن و تجارت با وزیر کشاورزی صربستان به امضا رسید.

    رییس کل سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: طرفین توافق نمودند تجربیات خود را در زمینه بازتوانی، مدرنیزاسیون و روشهای ارتقاء راندمان نیروگاه های حرارتی در کشور ایران را مبادله نمایند.

    به گفته وی صندوق ضمانت صادرات ایران و مؤسسه بیمه اعتبارات صادرات صربستان خدمات خود را برای تسهیل فعالیت های صادراتی و سرمایه گذاری میان دو کشور از راه اعطای پوشش های اعتبار صادراتی، بیمه مجدد و صدور ضمانت نامه و بیمه نامه توسعه خواهند داد .

    خسروتاج اظهار کرد: در پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ج.ا.ایران و کشور صربستان موافقت نامه حمل و نقل هوایی دو کشور به امضای وزیر صنعتن ،‌معدن و تجارت کشورمان به عنوان رییس کمیسیون مشترک اقتصادی و وزیر حمل و نقل صربستان رسید.

    گفتنی است؛ وزراء و مقامات عالی رتبه کشور صربستان طی ماه‌های آتی در جهت اجرایی کردن این توافقات و گسترش بیشتر روابط به ایران سفر خواهند داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو