عصر بازار

رئیس سازمان توسعه تجارت:

مذاکره درباره نرخ توافقی ارز ادامه دارد

مبنای قیمت معاملاتی دلار ۴۲۰۰ تومان خواهد ماند

عصر اعتبار- در حالی که گفته می‌شود رئیس جمهور با خرید و فروش توافق ارز بین صادرکننده و واردکننده در صرافی موافقت کرده است، اما معاون صادراتی وزیر صنعت می‌گوید: جلسات در مورد فروش ارز با نرخ توافقی هنوز ادامه دارد.

مذاکره درباره نرخ توافقی ارز ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از فارس ، مجتبی خسروتاج   در مورد آخرین تصمیمات اتخاذ شده در رابطه با معامله ارز با نرخ توافقی بین صادرکنندگان و واردکنندگان گفت: جلساتی با حضور رئیس جمهور در این باره برگزار شده، اما هنوز این جلسات ادامه دارد و تصمیمات نهایی اتخاذ نشده است.

    معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از این در رابطه با ارایه 20 درصد ارز حاصل از صادرات غیر نفتی خارج از سامانه نیما به واردکنندگان اعلام کرده بود: اظهارنامه‌های صادراتی ارزش دار می‌شود، ضمن اینکه نرخ این اظهارنامه‌ها در خرید و فروش میان صادرکننده و واردکننده، توافقی خواهد بود، اما مبنای قیمت معامله دلار همان 4200 تومان خواهد ماند.

    محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران هم در رابطه با این مطلب اظهار داشت: تمام مطالبی که تاکنون عنوان شده در حد حرف است، ولی اخبار جهت دار بوده و گویا تصمیمی جدید در این رابطه اتخاذ شده است.

    وی افزود: چندین جلسه در رابطه با چگونگی فروش ارز با نرخ توافقی بین صادرکنندگان و واردکنندگان برگزار شده است، پیشنهاداتی مطرح شده است، اما هنوز جمع‌بندی صورت نگرفته و ابلاغی صورت نگرفته است.

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه ممکن است آقای رئیس جمهور با این موضوع که ارز با نرخ توافقی بین صادرکننده و واردکننده معامله شود، موافقت کرده باشد، اما تا ابلاغیه منتشر نشود، معلوم نیست وی دقیقا با چه مطلبی موافقت کرده‌است.

    به گزارش فارس، به دنبال تصمیمات اخیر ارز و اعلام قیمت 4200 تومان برای ارز، صادرکنندگان کنندگان غیرنفتی از دولت خواستند تا اجازه دهد که ارز حاصل از صادرات این بخش با نرخ توافقی بین صادرکننده و واردکننده و خارج از سامانه نیما معامله شود.

    این صادرکنندگان معتقدند، به دلیل اینکه قیمت نهایی کالای تولیدی با قیمت بازار غیر رسمی محاسبه می‌شود، بازگرداندن ارز حاصل از صادرات با قیمت رسمی برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد و موجب متضرر شدن آنها می‌شود.

    تفاوت نرخ ارز رسمی و غیررسمی در حال حاضر برای صادرکنندگان مشکلاتی را ایجاد کرده، بطوری که قیمت کالای تمام شده با ارز بازار آزاد  که حداقل 3 هزار تومان با نرخ ارز رسمی تفاوت دارد، محاسبه می‌شود، بطوری که برخی از صادرکنندگان خرد در این شرایط دست از صادرات کشیده‌اند و منتظر تصمیمات جدید هستند.

    این گزارش می‌افزاید که براساس برخی اخبار غیر رسمی در جلسه‌ای که با حضور تیم اقتصادی و رئیس جمهور روز گذشته برگزار شد، حسن روحانی با خرید و فروش توافقی ارز میان صادر کنندگان و واردکنندگان  در خارج از سامانه نیما موافقت کرده است.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی