عصر بازار

تقابل پرتغال ۵۲ میلیون پوندی با ایران در جام جهانی فوتبال روسیه

عصر اعتبار- بازی امشب تیم ملی فوتبال پرتغال با ایران تقابل یک تیم ۵۲ میلیون پوندی اروپایی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با مردان با انگیزه کارلوس کی روش است که نگاه های زیادی را در دنیای فوتبال به سمت خود کشانده است.

تقابل پرتغال ۵۲ میلیون پوندی با ایران در جام جهانی فوتبال روسیه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، امشب بازی پرتغال و ایران نگاه های زیادی را سمت خود کشانده است و برنده این دیدار به طور قطع به مرحله حذفی جام جهانی صعود خواهد کرد و در این میان برخلاف تیم ملی فوتبال ایران، تیم ملی پرتعال حتی با یک مساوی هم از گروه مرگ که اسپانیا و مراکش نیز در آن حضور دارند جواز حضور در دور بعدی مسابقات جام جهانی 2018 روسیه را کسب خواهد کرد.

    ارزش تیم ملی فوتبال پرتغال

    بر اساس اطلاعات منتشر شده، تیم ملی فوتبال پرتغال با ارزش 52 میلیون پوند در رده هشتم با ارزش ترین تیم های جام جهانی 2018 روسیه قرار دارد و تقابل آن در بازی حساس با ایران می تواند اتفاق های جذابی را برای همه به وجود آورد.

    در عین حال، نگاهی به لیست بازیکنان تیم ملی فوتبال پرتغال نشان می دهد که  کریستیانو رونالدو فوق ستاره تیم ملی پرتغال و باشگاه رئال مادرید با 91 میلیون پوند ارزش در رتبه 24 با ارزش ترین بازیکنان جام جهانی روسیه قرار دارد.

    جایگاه در اروپا

    درباره این کشور باید گفت :‌پُرتغال کشوری در جنوب غربی اروپا و پایتخت آن لیسبون و زبان رسمی آن پرتغالی است که از شاخهٔ زبان‌های رومی‌تبار است.

    بر اساس آخرین آمارها، جمعیت این کشور 10.5 میلیون نفر و واحد پول آن یورو و این کشور از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو است و شیوه حکومتی آن جمهوری پارلمانی است.

    از سویی دیگر پرتغال جزء کشورهای توسعه‌یافته به‌شمار می‌آید. دین مردم این کشور مسیحیت از شاخه کاتولیک رومی است.

    غربی‌ترین کشور سرزمین اصلی اروپا

    از نظر جغرافیایی پرتغال غربی‌ترین کشور سرزمین اصلی اروپا است و خاک پرتغال به همراه تنها همسایه خود اسپانیا شبه‌جزیره ایبری را تشکیل می‌دهد. پرتغال از سوی غرب به اقیانوس اطلس محدود و دو مجمع‌الجزایر آزور و مادیرا واقع در این اقیانوس نیز جزء خاک پرتغال هستند.

    کشور پرتغال دو منطقه کلان‌شهری عمده دارد که یکی کلان‌شهر لیسبون در جنوب و دیگری کلان‌شهر پورتو در شمال است. نام کامل پورتو، پورتو-کاله بوده‌است که به معنی بندر کال‌ها (نام قومی سلتی) است و نام پرتغال نیز تلفظی از نام پورتوکاله‌ است. مناطق پورتو و لیسبون از قدیم با یکدیگر در رقابت بوده‌اند.

    اقتصاد

    صنایع عمده پرتغال شامل ماهیگیری، مصنوعات چوب‌پنبه‌ای و ساردین است. کشتی های ماهیگیری آنان برای صید ماهی تا سواحل نیوفاوندلند (یکی از ایالت‌های کانادا) و ایسلند پیش می‌روند و حداکثر بهره‌برداری را از دریا به عمل می‌آورند.

    همچنین قسمت عمده چوب‌پنبه‌ای که در جهان مصرف می‌شود از درختان چوب‌پنبه‌ای که در جنوب رود تاگوس پرتغال می‌روید، به دست می‌آید.

    استعفای دولت بخاطر کسری بودجه

    در سال 2011 دولت پرتغال مقاومت زیادی در برابر وام خارجی کرد، اما سرانجام اذعان کرد که نتوانسته به اهداف سال 2010 برای کاهش کسری بودجه دست یابد. ماه مارس 2011 دولت اقلیت سوسیالیست بدنبال شکست طرح ریاضتی اقتصادی‌اش در پارلمان استعفا داد.

    در حالی که اعتصاب‌های عمومی در اعتراض به طرح ریاضت اقتصادی دولت پرتغال رایج‌اند اما پرتغال برای دریافت کمک‌های بین‌المللی برای پرداخت بدهی‌های خود ناچار است کسری بودجه خود را شدیداً کاهش دهد.

    از سویی دیگر، در سال 2014، پرتغال رسماً اعلام کرد که از بحران اقتصادی خارج شده‌است. همچنین دولت میانه‌گرا که در نوامبر سال 2015 به قدرت رسید، اعلام نمود که بودجه سال 2016 را بدون در نظر گرفتن ریاضت اقتصادی تدوین می‌نماید.

    اقتصادی با گرایش خدماتی

    گفتنی است پرتغال دارای اقتصادی با گرایش خدماتی است و بنا به گزارش موسسه آمار، قریب به 4.61 درصد نیروی کار این کشور در بخش خدمات، 7.27 درصد در بخش صنعت و 9.10 درصد در بخش کشاورزی فعال هستند.

    همچنین سهم هر یک از این بخش ها در تولید ناخالص داخلی نیز به ترتیب 5.74، 8.22 و 7.2 درصد است.

    از سویی پرتغال یک کشور سرمایه پذیر است تا سرمایه گذار و به لحاظ تجاری، شرکت های پرتغالی بطور سنتی بر همکاری با اروپا، آمریکا و کشورهای پرتغالی زبان متشکل در جامعه کشورهای پرتغالی زبان (CPLP) تمرکز داشته و کمتر به ظرفیت های موجود در سایر مناطق از جمله خاورمیانه توجه داشته اند.

    گرایش به سمت چین

    اخیرا گرایش به سمت چین با افزایش مواجه شده و این کشور مورد توجه بالاخص دولتمردان برای جذب سرمایه های خارجی و ایجاد اشتغال در داخل قرار گرفته است.

    چندی پیش وزیر اقتصاد پرتغال اعلام کرد:‌ «در سه‌ماهه دوم و سوم سال جاری اقتصاد پرتغال عملکرد بهتری خواهد داشت و ما امیدواریم که چشم‌انداز رشد اقتصادی در سال جاری بهبود پیدا کند. به نظر من، ‌ اکثر سرمایه‌گذارانی که ما برای جذب سرمایه با آنها صحبت کردیم، هیچ نگرانی‌ای نداشتند. آنها به پرتغال با یک چشم‌انداز بلندمدت نگاه می‌کنند. »

    کاهش رشد اقتصادی

    اظهارات وزیر اقتصاد پرتغال در حالی شکل گرفته است که بانک مرکزی پرتغال چند هفته پیش پیش‌بینی رشد اقتصادی این کشور را در سال 2016 از 1.5درصد به 1.3 درصد و در سال 2017 از 1.7 درصد به 1.6 درصد کاهش داد.

    همچنین این بانک پیش‌بینی کرد که سرمایه‌گذاری‌ها در سال جاری 0.1 درصد افزایش خواهد یافت؛ این در حالی است که برآورد قبلی رشد 0.7 درصدی سرمایه‌گذاری‌ها بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی