عصر بازار

درآمد سرانه و نحوه محاسبه آن

عصر اعتبار- درآمد سرانه ملی به معنی میزان سهم هر شهروند از تولید ناخالص داخلی کشور است.

درآمد سرانه و نحوه محاسبه آن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، برای به دست آوردن سرانه ملی کشورها، میزان تولید ناخالص داخلی بر جمعیت کشور تقسیم می شود. معنای ساده‌تر درآمد سرانه این است که به ازای هر نفر در یک کشور چه میزان درآمد وجود دارد.

    در همین حال، باید توجه داشت که درآمد سرانه گرچه می تواند نشانگر میزان ثروت یک کشور نسبت به دیگران باشد اما نمی تواند تصویر دقیقی از وضعیت اقتصادی کشورها نسبت به سایرین ارائه دهد.

    به عنوان مثال اگر درآمد سرانه ایران برابر با 4000 دلار باشد و درآمد سرانه آلمان 6500 دلار باشد، نمی توان بر این اساس تعیین کرد که کدامیک از کشورها وضعیت اقتصادی بهتری دارند چرا که هزینه های جاری در دو کشور بسیار متفاوت است.

    ایران با درآمد سرانه سالیانه 4 هزار و 520 دلاری (بر مبنای گزارش بانک جهانی در سال 1394) جزو کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا به شمار می آید. درآمد سرانه به دو شکل محاسبه می شود یکی اینکه GDP را بر جمعیت تقسیم می‌کنند و روش دیگر اینکه بحث قدرت خرید را مطرح می‌کنند.

    محاسبه دقیق این شاخص های اقتصادی به دولتمردان کمک می کند که تصمیمات درستی در سطح کلان بگیرند و اقتصاد را به مقصد درست هدایت کنند. به این ترتیب تصمیماتشان علمی و قابل اتکا خواهد بود.

    اهمیت این شاخص ها برای مردم هم این است که بدانیم در کدام طبقه اجتماعی جای داریم و برای پیشرفت چه کارهایی باید انجام دهیم.

    رتبه‌بندی کشورها بر حسب درآمد ناخالص ملی سرانه

    بانک جهانی نیز در گزارش سالانه خود که هر سال در تاریخ یک ژوئیه منتشر می‌کند، اقتصادهای جهان را بر اساس آمار سال گذشته درآمد ناخالص ملی سرانه کشورها و با دو روش اطلس و برابری قدرت خرید، رتبه بندی می‌کند.

    در روش اطلس درآمد ناخالص ملی کشورها بر حسب پول داخلی با استفاده از عامل تبدیل اطلس (که از میانگین سه ساله نرخ‌های ارز برای هموار کردن اثرات نوسانات موقتی نرخ ارز استفاده می کند) به دلار آمریکا تبدیل شده و بر اساس تفاوت بین نرخ‌های تورم کشور (محاسبه شده با استفاده از شاخص ضمنی تولید ناخالص داخلی در کشور) با چند کشور توسعه یافته (میانگین وزنی شاخص ضمنی تولید ناخالص داخلی کشورها) تعدیل شده و سپس برای به دست آوردن سرانه به جمعیت تقسیم می شود.

    درآمد ناخالص ملی سرانه به روش برابری قدرت خرید با استفاده از نرخ‌های ppp به دلار بین‌المللی که قدرت خرید یکسانی با درآمد ناخالص ملی بر حسب دلار آمریکا دارد، تبدیل می شود. این بانک همچنین کشورها را بر حسب میزان درآمد ناخالص ملی سرانه آنها به چهار دسته دارای درآمد پایین، درآمد متوسط پایین، درآمد متوسط بالا و دارای درآمد بالا تقسیم می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو