عصر بازار

هر چادر عشایری، یک کارگاه اقتصادی است

عصر اعتبار- رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: زندگی عشایری، بدون زنان فلج می‌شود.

هر چادر عشایری، یک کارگاه اقتصادی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، کرمعلی قندالی در اولین جشنواره روستایی و عشایری شهرستان طارم که در ییلاقات دیزاب شهر آب‌بر برگزار شد، اظهار کرد: در انعکاس فعالیت عشایر غفلت شده و نتوانسته‌ایم فعالیت آنان را به درستی منعکس کنیم، در حالی که هر چادر عشایری یک کارگاه است.

    وی ادامه داد: هر چادر عشایری علاوه ‌بر اینکه می‌تواند یک کارگاه اقتصادی باشد، یک پایگاه فرهنگی و نیز یک پاسگاه امنیتی برای کشور است و مردم در این حوزه‌ها به طور خودجوش فعالیت می‌کنند و علاوه ‌بر فرهنگ اصیل ایرانی ـ اسلامی، انسان‌هایی با فرهنگ اشتغال غنی و پرکاری هستند.

    وی با بیان اینکه باید کارکردهای چادر عشایری از منظرهای مختلفی مورد بررسی قرار گیرد، افزود: بحث اشتغال عشایری جزو سیاست‌های مهم در دستور کار این سازمان است و از آنجایی که جامعه عشایری جامعه‌ای خودگردان است، باید در ظرفیت‌سازی از علم روز استفاده کرد.

    قندالی با اشاره به توانمندی‌های عشایر کشور، خاطرنشان کرد: عشایر قریب به 2 درصد جمعیت کشور را دارند، ولی 25 درصد گوشت قرمز، 35 درصد صنایع‌دستی، 28 درصد دام سبک توسط آنان تولید می‌شود که نشان از ظرفیت کم‌نظیر در این بخش است.

    رئیس سازمان امور عشایری کشور، عشایر را مردمی کم‌توقع، کم‌هزینه ولی مولد دانست و یادآور شد: عشایر در حوزه زنان پتانسیل بالایی دارند؛ چرا که آنان فرآورده‌های لبنی را تولید می‌کنند و اگر زنان نباشند، زندگی عشایری فلج می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی