عصر بازار

به مناسبت روزصنعت ومعدن منتشرشد:

اختصاص ۳۷درصد تسهیلات بانک توسعه صادرات به بخش صنعت و معدن

عصر اعتبار- صنعتگران و متولیان امر صنعت امسال روز دهم تیرماه یعنی روز صنعت و معدن را در شرایطی برگزار می‌کنند که نامگذاری امسال تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی مسوولیت هایی را متوجه نظام بانکی و سایر نهادهای متولی این حوزه کرده است.

اختصاص ۳۷درصد تسهیلات بانک توسعه صادرات به بخش صنعت و معدن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، سهم ارزش افزوده بخش صنعت، معدن و تجارت از تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال 1395 معادل 38.8 درصد بوده که بر اساس اهداف کمی تعریف شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت این سهم در سال 1400 به عددی معادل 42 درصد خواهد رسید.

    در این میان نقش بی بدیل بانک ها به ویژه بانک توسعه صادرات در تامین مالی طرح ها و همچنین مساعدت به سرمایه در گردش پروژه‌های بخش صنعت و معدن، موجبات رشد پروژه ها و احداث کارخانه های مرتبط را فراهم آورده است.
    بانک توسعه صادرات سهم قابل توجهی از تامین مالی صادرات بخش صنعت ومعدن را به خود اختصاص داده است به طوریکه به این بخش در سال گذشته حدود 21 هزار و 700 میلیارد ریال تسهیلات اختصاص یافته است که 37 درصد کل تسهیلات اعطایی محسوب می شود. این رقم در سال 95 ، 15 هزار و 214 میلیارد ریال و 36 درصد کل تسهیلات اعطایی بوده است.
    بررسی ها نشان می دهد، از مجموع مبلغ 17 هزار و 200 میلیاردریال منابع سپرده گذاری شده توسط صندوق توسعه ملی نزد این بانک درسال گذشته، 16 هزار و 200 میلیارد ریال نیز جهت پرداخت تسهیلات به سرمایه در گردش برای صادرکنندگان، شرکت های دانش بنیان و واحدهای تولیدی در بخش صنعت و معدن بوده است که بخش عمده‌ای از این منابع براساس بسته حمایت از صادرات با منابع بانک تلفیق و در اختیار صادرکنندگان قرار می گیرد.
    در ادامه نگاهی اجمالی خواهیم داشت به تسهیلات اعطایی بانک توسعه صادرات ایران به برخی از طرحهای عمده بخش فولاد که در سالهای اخیر صورت گرفته است :
    1.یکی از طرح های مورد حمایت بانک توسعه صادرات طرح تولید شمش فولاد آلیاژی است که ازمجموع مبلغ مصوب 68 میلیون یورو به میزان 25 میلیون یورو تاکنون به شرکت فولاد آلیاژی ایران پرداخت شده است. این طرح ظرفیت اشتغالزایی برای 788 نفر خواهد داشت و از منابع صندوق توسعه ملی اعطا می شود. محصول تولیدی این شرکت استراتژیک بوده و طی سالیان گذشته بالغ بر 30 میلیون یورو به کشورهای اروپایی صادر شده است.
    2.شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با طرح احداث واحد تولید آهن اسفنجی که به مبلغ 25 میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی توانسته است از بانک توسعه صادرات تسهیلات دریافت کند. همین شرکت برای طرح توسعه تولید شمش فولاد از مجموع 109 میلیون یورو مصوب شده تاکنون 69 میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی دریافت کرده است. شمار افراد شاغل در این دو طرح به 805 نفر بالغ خواهد شد. مدیرعامل مجموعه مذکور سال گذشته به خاطر حمایت های بانک توسعه صادرات از دکتر علی صالح آبادی و همکاران این بانک قدردانی کرد.
    3.مجتمع فولاد اردکان مجموعه تولیدی دیگری است که با طرح تولید آهن اسفنجی موفق به دریافت 40 میلیون یورو از مجموعه 53 میلیون یورو مصوب شده از محل منابع صندوق توسعه ملی شود. این مجمتع فولادی 35 میلیارد ریال نیز از منابع ریالی بانک را به عنوان تسهیلات دریافت کرده است و 185 نفر نیز در طرح یاد شده مشغول به کار می شوند.
    4.شرکت فولاد جهان آرا با طرح تولید فولاد خام و دریافت 49 میلیون یورو از مجموع 160 میلیون یورو مصوب شده برای این طرح از منابع صندوق توسعه ملی، موجبات اشتغال 400 نفر را به عنوان نیروی کار فراهم خواهد ساخت.
    پروژه های معرفی شده صرفا مربوط به بخش فولاد بود. در حالی که خدمات قابل توجه بانک توسعه صادرات ایران در بخش های مختلف چون نفت، گاز و پتروشیمی، نساجی، احداث و توسعه نیروگاه، سیمان، محصولات غذایی و صنایع دارویی و ....ارائه کرده است به عنوان مثال این بانک تاکنون به شرکت کک طبس برای تولید کک از مجموع 350 میلیاردریال مصوب339 میلیارد ریال از منابع خود پرداخت کرده است تا جذب 200 نفر شاغل در این شرکت را شاهد باشیم.
    در پایان یادآور می شود خدمات بانک توسعه صادرات صرفا به اعطای تسهیلات و تامین مالی طرح ها و سرمایه درگردش معطوف نمی شود بلکه بسته ای از خدمات بانکی از جمله ارائه خدمات کارگزاری، صدور حوالجات، گشایش اعتباری اسنادی و صدورضمانت نامه و ....به مشتریان این بانک ارائه می شود. همچنین درسال گذشته بسته ای برای حمایت از صادرکنندگان نمونه ملی توسط بانک توسعه صادرات ایران تدوین و جهت اجرا به واحدهای بانک ابلاغ شد که شامل اعلام تخفیف ها در نرخ سود، ارائه خدمات VIPبه مشتریان، افزایش سقف اختیارات شعب، ارائه خدمات مشاوره و مواردی از این قبیل است.
     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی