عصر بازار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

بازار ثانویه در سامانه نیما فعالیت می کند

عصر اعتبار- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید که بازار ثانویه ارز در سامانه نیما فعالیت می کند و معاملات توافقی صورت می گیرد.

بازار ثانویه در سامانه نیما فعالیت می کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، محمد حسن نژاد با اشاره به ایجاد بازار ثانویه ارزی،اظهار داشت: پیش از تک نرخی شدن دلار، عملا بازار ثانویه داشتیم چرا که دلار در صرافی ها قیمت گذاری می شد.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازار ثانویه درسامانه نیما تعریف می شود، ادامه داد: در بازار ثانویه گذشته بازار نرخی را برای خرید و فروش ارز به مردم تعیین می کرد، اکنون می خواهیم تمام خرید و فروش های دلار را در سامانه نیما ثبت کنیم.

    نماینده مردم مرند در مجلس دهم شورای اسلامی توضیح داد: در سامانه نیما به کالاهای اولویت دوم و سوم گفته می شود برای خرید دلار به افراد فعال خارج از پتروشیمی و فولاد مراجعه کند و با توافق دلار مورد نیاز را تهیه کند، در واقع در بازار ثانویه توافقی معامله می شود.

    وی تاکید کرد: از دیدگاه بنده باید تمام معاملات توافقی صورت گیرد حتی دولت نیز دلار رسمی را توافقی عرضه کند این اشتباه است که به کالاها ارز 4هزار و 200 تومان داده شود.

    این نماینده مجلس در توضیح صحبت های خود، گفت: به طور مثال قیمت گوشی هزار دلار است و به شما می گویند با دلار 4 هزار و 200 تومان آن را بفروشید؛ اما دلار در بازار 8 هزار تومان است در واقع ارزش گوشی شما 8 میلیون است بنابراین تلاش می کنید با قاچاق کالا را به خارج از کشور ببرید و بفروشید، این کار باعث ایجاد فساد در کشور می شود.

    حسن نژاد در ادامه  با ارائه راه کار عنوان کرد: باید همان روشی که در دارو داریم برای کالاهای دیگر نیز در پیش گرفته شود، در دارو دولت مابه التفاوت قیمت خرید و فروش را به صورته یارانه پرداخت می کند بنابراین با باید واردات کل کالاهای را انحصاری کرد یا واردات آزاد صورت گیرد و یارانه به کالاها اختصاص پیدا کند.

    وی گفت: دولت باید 40 میلیارد دلار بفروشد و طبق قانون بودجه درآمد 140 هزارمیلیارد تومان کسب کند؛ اما اگر دلار را 7 هزار تومان در نظر بگیریم این درآمد 280 هزار میلیارد تومان می شود و مازاد درآمد داریم؛ اما موضوع این است که قمیت ها بر اساس دلار 4 هزار و 200 تومان نیست و  عملا 140 میلیارد تومان به جیب وارد کنندگان وارد می شود.

    این نماینده مجلس افزود: بنابراین باید با دلار آزاد خرید و فروش کالا صورت گیرد و دولت برای جبران تفاوت قیمت ها یارانه، بن کارت یا کپن بدهد.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این روش باعث کاهش قمیت دلار در بازار می شود قیمت قابل پیش بینی نیست چرا که عرضه و تقاضا تعیین کنده قیمت می شود، با این وجود دلار 7 هزار تومان نیست، نرخ واقعی آن پایین تر این این اعداد است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی