عصر بازار

دبیرکل کانون کارگزاران عنوان کرد؛

تغییری در سقف اعتبار بانکی کارگزاری‌ها ایجاد نشده

لزوم همراهی سازمان بورس برای کفایت سرمایه

عصر اعتبار- دبیرکل کانون کارگزاران با بیان اینکه شرکتهای کارگزاری می‌توانند مطابق قراردادهای پارسال برای دریافت اعتبار از بانک‌ها اقدام کنند، گفت: با توجه به لزوم افزایش کفایت سرمایه کارگزاری‌ها همراهی سازمان بورس با این صنعت ضروری است.

تغییری در سقف اعتبار بانکی کارگزاری‌ها ایجاد نشده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، روح‌الله میرصانعی دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تا این لحظه هیچ اقدامی در مورد کاهش سقف تخصیص تسهیلات اعتباری از سوی بانک‌ها به شرکت‌های کارگزاری عضو این کانون، صورت نگرفته، عنوان کرد: شرکت‌های کارگزاری می‌توانند مطابق با آنچه سال گذشته از بانک‌ها تسهیلات اعتباری دریافت می‌کردند، در سال جاری نیز به همان میزان این اعتبارات را دریافت کنند.

    وی با اشاره به تاکید سازمان بورس برای افزایش کفایت سرمایه شرکت‌های کارگزاری تا سقف 150 میلیارد تومان و مهلت داده شده تا مهر ماه امسال گفت: در حال حاضر با وجود ورود نقدینگی به بازار سهام اما همچنان روند معاملات متعادل بوده و به اصطلاح هنوز جان نگرفته است.

    به گفته این مقام ، در حال حاضر شرکت‌های کارگزاری به ویژه در بخش خصوصی دغدغه پرداخت حقوق پرسنلی و هزینه‌های سربار را داشته و این در حالی است که درخواست برای افزایش سرمایه در شرایط کنونی کسب و کار تا حد زیادی ناشدنی است.

    میرصانعی گفت: سازمان بورس باید با خویشتن‌داری در این زمینه ضمن حمایت از صنعت کارگزاری با آن دسته از شرکت‌های کارگزاری ضعیفی که نیازمند فرصت بیشتری برای افزایش سرمایه خود هستند، همراهی کند، هر چند که تاکنون بسیاری از شرکت‌های کارگزاری وابسته به نهادهای عمومی و همین طور بخش خصوصی تاکنون در حد توان خود اقدام به افزایش سرمایه کرده‌اند.

    وی در برابر پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برنامه راهبردی کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار برای حضور در ترکیب هیأت مدیره ارکان بازار سرمایه و کسب کرسی‌های مدیریتی چیست، عنوان کرد: با توجه به لزوم اجماع آراء شرکت‌های کارگزاری در کانون کارگزاران و جذابیت این اجتماع در این نهاد از سالیان گذشته برنامه راهبردی برای حضور مؤثر کارگزاری‌ها در ترکیب مدیریتی ارکان بازار سرمایه صورت گرفته است. پیش از این آراء کارگزاری‌ها به صورت متغیر و یا کاندیداتوری انفرادی صورت می‌گرفت، در حالی که از طریق کانون کارگزاران می‌توان از حقوق همه شرکت‌های کارگزاری در ترکیب‌های مدیریتی ارکان بازار سرمایه استفاده کرد.

    میرصانعی با اشاره انتخاب کانون کارگزاران به عنوان یکی از هفت عضو هیأت مدیره بورس انرژی ایران افزود: اینکه کانون کارگزاران و یا شرکت کارگزاری بتواند در ترکیب هیأت مدیره ارکان حضور داشته باشد، چندان با اهمیت نیست، بلکه آنچه که هدف اصلی صنعت کارگزاری است، نماینده حقیقی است که به عنوان نماینده کل صنعت کارگزاری در این ترکیب حضور می‌یابند.

    وی در برابر این پرسش که کانون کارگزاران چرا برای حضور در ترکیب هیأت مدیره شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و بورس کالا برنامه‌ای ندارد، گفت: وضعیت ترکیب هیأت مدیره سپرده گذاری مرکزی با توجه به مالکیت 5 درصدی سهام این شرکت از سوی سازمان بورس تا اندازه‌ای خاص و منحصر به فرد است، چرا که در این ترکیب سازمان بورس به دلیل برخورداری از امتیاز سهام ممتاز به طور مستقیم و غیرمستقیم سه عضو از کرسی هیأت مدیره را انتخاب می‌کند. بنابراین برای 95 درصد از سهام باقی مانده که می‌تواند دو عضو از کرسی‌های هیأت مدیره را به دست آورند، نیاز به جمع‌آوری حدود 40 درصد از سهام است که این موضوع برای کارگزاری‌ها ممکن نیست.

    وی افزود: در بورس کالا نیز همین وضعیت برقرار بوده، به طوری که با توجه به سهم اندک کارگزاری‌ها امکان کسب کرسی مدیریتی وجود ندارد، هر چند که حضور شرکت کارگزاری بانک کشاورزی در ترکیب هیأت مدیره بورس کالا طی دوره‌های مختلف می‌تواند به عنوان نمایندگی صنعت کارگزاری در این رکن بازار سرمایه باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی