عصر بازار

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن تشریح کرد:

سه اقدام برای رفع مشکلات چرخه اقتصادی مسکن

عصر اعتبار- مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن معتقد است: رفع مشکلات چرخه تولید مسکن از سه مسیر امکان پذیر است.

سه اقدام برای رفع مشکلات چرخه اقتصادی مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، محسن فاضلیان مدیر عامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با اشاره به فصل مشترک روش های مختلف تامین مالی بخش مسکن، اظهار کرد: بحث تامین مالی در حوزه مسکن در قالب برنامه استراتژیک بانک مسکن، چه از طریق بازار پول (سبد تسهیلاتی بانک مسکن) و چه از طریق بازار سرمایه یا سایر روش های تامین مالی پروژه­ای یک فصل مشترک دارد و آن فضای کسب و کاری است که در اقتصاد کشور باید به وجود آید.

    وی در توضیح این موضوع تولید و عرضه مسکن را به یک چرخه تشبیه کرد و ادامه داد: اگر تولید و عرضه مسکن به متقاضیان را یک فرآیند تلقی کنیم اولین مرحله از این فرآیند، شناسایی یک بازار هدف است که بر اساس آن برای مشتریان بالقوه­ باید عرضه متناسب ایجاد شود.

    فاضلیان با تاکید بر اینکه بازار هدف شامل آن دسته از متقاضیان است که مسکن ندارند، گفت: از آنجاکه این افراد دارای سطوح درآمدی متفاوت هستند بر اساس سطوح درآمدی متفاوت باید طرح ریزی شود که چه مسکنی برای سطوح مختلف متناسب است.

    وی مرحله دیگر فرآیند تولید و عرضه مسکن را تطبیق سطح درآمدی خانوارهای شناسایی شده در هر طبقه درآمدی با نوع تسهیلات در نظر گرفته شده برای خرید خانه دانست و افزود: همانطور که در تمامی دنیا مرسوم است، مطابق با درآمد پیش بینی شده برای خانوار در آینده، تسهیلاتی از سوی بانک برای آنها در نظر گرفته می شود.

    مدیر عامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن تصریح کرد: در سوی دیگر چرخه اقتصادی تولید و عرضه مسکن نیز باید املاک متناسب با نیاز خانوارهای هدف، تولید و به آنها عرضه شود.

    وی با تاکید بر آنکه اشکال مشترک همه روش های تامین مالی مسکن، نرخ تامین مالی در چرخه اقتصادی تولید و عرضه مسکن است، گفت: نرخ بالای تامین مالی در بازار پول، سرمایه و سایر روش های تامین مالی پروژه محور، سبب می شود؛ بهای تمام شده تولید مسکن افزایش پیدا کند و در نتیجه این افزایش هزینه به مصرف کننده بخش مسکن تسری پیدا می کند و در نهایت مصرف کنندگان ناتوان از بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافت شده خواهند شد. این نکته سبب می شود بخش زیادی از مسکن تولید و عرضه شده در بازار به دلیل ناهماهنگی با نیاز و قدرت خرید خانوارها، به فروش نرسند و در نتیجه منحنی عرضه و تقاضا در بازار با یکدیگر تلاقی نداشته باشند.

    فاضلیان با بیان اینکه عرضه کننده برای بخشی تولید مسکن می کند که تقاضای مسکن در آنجا زیاد نیست، اضافه کرد: این مشکل در سه اقدام قابل حل شدن است. اقدام نخست راه اندازی نهضت کاهش نرخ تمام شده بخش تولید مسکن است. اقدام دوم آن است که هر چه که می توانیم طول دوره بازپرداخت تسهیلات را افزایش دهیم تا از این طریق مبلغ اقساط پرداختی به صورت ماهانه کاهش و با توان متقاضی تطابق پیدا کند. سومین اقدام نیز تسهیل دسترسی مردم به تسهیلات است.

    وی در عین حال تاکید کرد: در صورتی که این سه اتفاق رخ دهد فضای کسب و کار، بهبود و تشکیل سرمایه ارتقا پیدا می کند که منجر به ایجاد رونق اقتصادی می شود که در نهایت همه حوزه های اقتصادی از جمله بازار مسکن تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

    به گفته وی در صورتی که این سه راهکار در مسیر تامین مالی حوزه مسکن رخ دهد می توان به کاهش اثرگذاری نرخ بالای تامین مالی بر قیمت تمام شده ساخت مسکن امیدوار بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی