عصر بازار

هراس فدرال رزرو از تعرفه‌ها

عصر اعتبار- نتیجه آخرین نشست فدرال رزرو آمریکا، پنج‌شنبه شب منتشر شد و از افزایش نگرانی میان کسب‌وکارهای آمریکایی درخصوص اثرات منفی تعرفه‌گذاری حکایت داشت. براساس گزارش این نهاد پولی، تشدید تنش‌های تجاری منجر به فریز شدن برنامه سرمایه‌گذاری شرکت‌های بسیاری شده است. کسب‌وکارهای آمریکایی به دلیل نااطمینانی از وضعیت آتی تجارت، روند هزینه‌کرد در سرمایه‌های جدید را «متوقف یا تعلیق» کرده‌اند.

هراس فدرال رزرو از تعرفه‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، بسیاری از شرکت‌ها در بهترین حالت، محل سرمایه‌گذاری خود را بسته به روابط تجاری تغییر خواهند داد. نتیجه نشست ماه ژوئن فدرال رزرو چند ساعت پیش از رسمی شدن تعرفه بر 34 میلیارد دلار از واردات چینی منتشر شد. از بامداد جمعه، اداره گمرک آمریکا، مالیات بر واردات کالاهای چینی را به‌طور رسمی آغاز کرد. به این ترتیب، اولین شلیک رسمی در جبهه جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن به ثبت رسید. کاخ سفید از بامداد جمعه به وقت واشنگتن تعرفه‌های وارداتی بر 34 میلیارد دلار از کالاهای چینی را آغاز کرد. چند ساعت قبل از اعمال تعرفه گمرکی، متن نشست پولی ماه ژوئن منتشر شد. محتوای صورت‌جلسه فدرال رزرو آمریکا از نگرانی بانکداران نسبت به افزایش درگیری‌های تجاری و تاثیر منفی آن بر روند سرمایه‌گذاری کسب‌وکارها حکایت داشت.

    چشم‌انداز فدرال رزرو

    نتیجه آخرین نشست فدرال رزرو آمریکا تا حد زیادی با انتظارات بازار همخوانی داشت؛ اما یک پرسش مهم را بدون پاسخ باقی گذاشت. سیاست‌گذاران پولی هیچ واکنشی نسبت به خطی شدن منحنی بازدهی اوراق بروز ندادند. احتمال خطی شدن یا در سناریوی بدتر معکوس شدن منحنی بازدهی به‌عنوان معیار پیش‌بینی وقوع دوره رکود اقتصادی، اهمیت زیادی برای اقتصاددانان آمریکایی دارد؛ اما در نشست ماه ژوئن، اشاره‌ای به سیاست کمیته بازار آزاد درخصوص این ریسک نشد. به این ترتیب، احتمال توقف مراحل افزایش نرخ بهره به دلیل کاهش فاصله نرخ بازدهی اوراق بلندمدت و کوتاه‌مدت در سال جاری میلادی کاهش یافته است. به‌نظر می‌رسد بانکداران آمریکایی دیگر توجه چندانی به تفاوت نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری با سررسید 10ساله و 2ساله، به‌عنوان شاخص پیش‌بینی رکود ندارند یا چالش جنگ تجاری منجر به کاهش اهمیت این معیار شده است. در هر حال، تعیین نرخ بهره برای فدرال رزرو اولویت اصلی محسوب می‌شود.

    مقامات پولی ایالات‌متحده در رابطه با ریسک منحنی بازدهی، رشد نرخ بهره به بالای 2 درصد را در صورت موقتی بودن، مخاطره‌آمیز نمی‌دانند. در واقع، نگرانی از جنگ تجاری بیش از سایر مولفه‌ها باعث افزایش ریسک در فعالیت‌های اقتصادی و بروز رویکرد تورمی شده است. بازارهای آسیایی پس از اعمال رسمی تعرفه بر واردات 34 میلیارد دلار از کالاهای چینی تا ظهر دیروز تغییر جهت خاصی ندادند. تحلیلگران دلیل روند تخت شاخص‌های سهام را پیش‌خور شدن تاثیر تنش تجاری در پرتفوی سرمایه‌گذاران توصیف کرده‌اند. معامله‌گران فعال حتی انتظار تقابل تجاری چین با آمریکا را نیز در معادلات آتی خود گنجانده‌اند؛ اما بروز نااطمینانی در رویکرد بانک‌های مرکزی در این خصوص، بیشتر شده است. فدرال رزرو آمریکا نسبت به تاثیر منفی جنگ تجاری بر فعالیت کسب‌وکارها هشدار داد و رئیس بانک انگلستان به خطرات احتمالی در تجارت بین‌الملل اشاره کرد. «مایک کارنی»، تجربه اثرات نامطلوب ناشی از برگزیت را عاقبت اقدامات حمایت‌گرایانه دولت‌ها علیه یکدیگر عنوان کرد.
    مقابله تجاری چین به سود طلا

    به‌رغم اینکه تقویت شاخص دلار در هفته‌های گذشته موجب تضعیف قیمت طلا شده است؛ افزایش تنش‌های جنگ تجاری با یک اقدام محتمل از سوی دولت چین می‌تواند قیمت جهانی فلز زرد را وارد مدار صعودی کند. در‌صورتی‌که بانک چین برنامه فروش اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را کلید بزند و برای جایگزینی این ذخایر به خرید طلا اقدام کند، تحول اساسی در بازار فلزات گرانبها رخ خواهد داد.  نرخ بیکاری در ایالات‌متحده: ساعت 17 بعد از ظهر دیروز منتشر شد و نتوانست رکورد 18 ساله خود را حفظ کند. وزارت کار ایالات‌متحده پیش‌بینی کرده بود، نرخ بیکاری ماه ژوئن همانند ماه پیش از آن 8/ 3 درصد ثبت شود؛ اما این نرخ به 4 درصد رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی