عصر بازار

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش:

چرایی خروج «سختی کار» و «حق عائله‌مندی مجردها» از فیش‌های حقوقی فرهنگیان

عصر اعتبار- امسال کمتر از ۱۰۰هزار کمبود نیرو داریم. بخشنامه‌ای برای ساماندهی طراحی و اولویت را تامین معلم در کلاس قراردادیم. استفاده از حق التدریس، سربازمعلم، خرید خدمات و... را برای جبران این کمبود مدنظر داریم.

چرایی خروج «سختی کار» و «حق عائله‌مندی مجردها» از فیش‌های حقوقی فرهنگیان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، علی الهیار ترکمن در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش‌های نیروی انسانی در آموزش و پرورش به روی آنتن شبکه آموزش‌ رفت، با بیان اینکه از جمله مولفه‌های اصلی در اجرای سیاست‌های تعلیم و تربیت معلم و منابع انسانی است گفت: باید با نگاه علمی به جذب نیرو متناسب با مناطق کشور و نیازهای آموزشی اقدام و برنامه ریزی کنیم.

    وی افزود: آنچه امروز با آن مواجه‌ایم یک عقبه 30 ساله دارد و اگر امروز هم بدرستی برنامه ریزی نکنیم و پیش نرویم آیندگان را نیز با مشکل مواجه می‌کنیم.

    معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به رشد جمعیت دانش آموزی در دهه‌های گذشته که سالانه حدود 3.5 درصد بوده است گفت: رشد جمعیت دانش آموزی سینوسی است و باید بکارگیری نیرو را هم بر اساس آن متناسب سازی کرد. البته در داخل نهادهای اثرگذار مرتبط، کارشناسی نداریم که موج سینوسی جمعیت دانش آموزی را با موج سینوسی تامین معلم متناسب کند.

    وی با اشاره به پیامدهای افزایش جمعیت دانش آموزی و جذب نیرو در دهه‌های 60 و 70 گفت: استخدام در سال‌های 65 تا 73 بسیار زیاد بود و استانداردهای حرفه‌ای جذب معلم و تعادل هزینه پرسنلی و غیرپرسنلی به هم خورد و معلم ها تاوان آن را دادند و تا امروز خواسته های به حق آنها دیده نشد و اکنون متراکم شده است. از سوی دیگر به حوزه پرورشی کمتر پرداخته شد.

    الهیار ادامه داد: درخواستم این است که وارد نگاه علمی به موضوع آموزش و جذب معلم شویم. باید الگوی مشخصی داشته باشیم.

    معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش آماری از جمعیت دانش آموزی بیان کرد و گفت: تعداد دانش آموزان مدارس دولتی در سال تحصیلی 96_97 حدود 12.5 میلیون بود که با احتساب دانش آموزان مدارس غیردولتی می‌توان گفت در کل 13.7 میلیون دانش آموز داشتیم. پیش بینی می‌کنیم این آمار در سال 1400به حدود 14 میلیون و 200 هزار نفر برسد و در سال 1405 حدود 15 میلیون و 400 هزار و در سال 1410 حدود 15 میلیون و100 هزار نفر برسد. بعد از آن از جمعیت دانش آموزی کاسته شده و در سال 1420 به 11 میلیون نفر می‌رسد.

    وی تخمین و برآوردی از نیروی انسانی آموزشی و کادر مدرسه در سال‌های آتی داشت و اظهار کرد: 865 هزار نفر در پایان سال تحصیلی 97 داشتیم. طبق برنامه ششم موظفیم از دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی نیرو بگیریم و تا 1403 با کاهش جمعیت معلم روبروییم.

    الهیار با بیان اینکه اکنون تعداد دانش آموز به معلم حدود 35 به یک و در دوره ابتدایی 25 به یک است عنوان کرد: البته با توجه به خروج نیرو این عدد در حال بزرگ شدن است. در سال 95، 33 هزار بازنشسته قطعی و در سال 96  حدود 41 هزار و 600 هزار بازنشسته داشتیم. در سال 97،حدود 67 هزار نفر به سن بازنشستگی رسیده اند ولی برآورد می‌کنیم حدود 52 هزار نفر بازنشسته قطعی شوند.

    معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در سال 98حدود 78هزار نفر، در سال99 حدود 80هزار نفر، در سال
    1400 حدود 90 هزار نفر به سن بازنشستگی می‌رسند. در مجموع حدود 350 هزار نفر تا سال 1400 بازنشسته می‌شوند. ولی خب از طریق دو دانشگاه رجایی و فرهنگیان ورودی مختصری داریم و سالانه 20هزار نفر نمی‌شود.

    الهیار افزود: اگر هیچ ورودی نگیریم و سیاست مشوقی برای نگه داشت معلمانی که به سن بازنشستگی رسیده اند نداشته باشیم در سال 1400 حدود 565هزار کادر آموزشی خواهیم داشت، اما چون جذب معلم ما از سنین پایین شروع می‌شود وقت بازنشستگی اوج پختگی آنهاست و نباید اجازه دهیم براحتی از سیستم خارج شوند، البته باید استاندارد سازی شرایط حرفه‌ای را دنبال کنیم.

    وی در واکنش به اظهاراتی مبنی بر وجود 100 هزار معلم مازاد در آموزش و پرورش گفت: 100 هزار مازاد نداریم. در واقع مازاد مطلق نداریم. بر اساس ساعت موظفی، معلمان ابتدایی فول تایم کار می کنند اما در دوره متوسطه ممکن است معلمی مثلا از 20 ساعت موظفی 16 ساعت را پرکند و ما سه چهار ساعت مازاد داشته باشیم که سرجمعش ساعات مازاد به 10 هزار نیروی انسانی واقعی نمی‌رسد و اینها عمدتا ساعت موظف تدریس را نمی‌توانند پر کنند نه آنکه معلم مازاد مطلق داشته باشیم.

    الهیار با تاکید بر اینکه باید برای نگه داشت نیرو مشوق و استاندارد داشته باشیم گفت: خواسته های ما از سازمان استخدامی مجوز برای استخدام، آینده نگری و. همین استاندارد برای نگه داشت معلمان در آستانه بازنشستگی است.
    از سال 1410 به بعد افت جمعیت دانش آموزی شروع میشود و اگر کاری نکنیم بخشی از معلمان در آن زمان با مشکل مواجه میشوند.

    وی ادامه داد: اکنون بحث تامین نیروی انسانی مهم است وگرنه نرخ پوشش در کلاس با مشکل مواجه می‌شود. اگر اکنون برای نگه داشت افراد فکری نکنیم و جذب نیروی جدید هم نکنیم با مشکل پوشش روبرو میشویم و ممکن است در برخی مناطق مجبور شوند دو کلاس را در هم ادغام کنند یا معلم بی کیفیت بیاورند. آموزش و پرورش دچار حلقه بسته میشود و دولت باید برنامه مشخصی داشته باشد. اکنون تعدادی درخواست بازنشستگی پیش از موعد دارند و باید آسیب شناسی شود و دغدغه معلمان را بدانیم.

    به گفته معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش امسال کمتر از 100هزار کمبود نیرو داریم. بخشنامه‌ای برای ساماندهی طراحی و اولویت را تامین معلم در کلاس قرار داده شده و استفاده از حق التدریس، سربازمعلم خرید خدمات و...  مدنظر است.

    الهیار با اشاره به اینکه در سال 90 سه دانشگاه تخصصی تربیت معلم را به دانشگاه جامع تغییر دادند گفت: دانشگاه‌های تخصصی را برگردانید نمی‌توانیم از طریق دانشگاه فرهنگیان به تنهایی نیروی انسانی معلم را تامین کنیم.

    وی ادامه داد: بزرگترین انتظار ما از سازمان استخدامی، شفاف سازی آماری است که باید با کمک همدیگر انجام دهیم. دوم اینکه شرایط خاص معلمان در سیاست گذاری ها لحاظ شود. برخورد سفت و دفعتی با آموزش و پرورش نداشته باشیم. همچنین باید سازمان استخدامی یکبار جذب نیروی اداری را شفاف کند، الان فقط مجوز برای جذب کادر آموزشی می دهد.

    وی تاکید کرد: برای آموزش و پرورش باید قانون اداری خاص طراحی و تهیه شود که بدون کمک مجلس و امور استخدامی نمی‌توانیم از عهده آن بر بیاییم.

    الهیار در پایان اعلام کرد: خوشبختانه با مساعدت سازمان برنامه و بودجه تخصیص اعتبار پاداش پایان خدمت انجام و تا شهریور پرداخت می شود.
    حق عائله مندی مجردها و سختی کار نیز از احکام خارج شده بود اما اختیاری نداریم، مگر قانون تعیین کند. با رای دیوان محاسبات این دو مصوبه حذف شده و ما را مکلف کردند که از احکام خارجشان کنیم. درصد افزایش حقوق ها نیز بر اساس بخشنامه های ذیربط و مبتنی بر قانون بوده و حقی تضییع نشده است.

     محمد بیرانوند، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از کش و قوسهای فراوان در کمیسیون آموزش مصوبه‌ای برای تعیین تکلیف حق التدریسیها و نهضتی‌ها داشتیم. در واقع این افراد دو دسته شدند، تعدادی حق‌التدریسها بودند که حدود چهل هزار نفرند و دسته دوم نهضتی‌ها هستند و قرار است تا پایان برنامه ششم دولت اینها را استخدام کند.

    وی با بیان اینکه محور توسعه در نیروی انسانی و محور آموزش معلم است گفت: تعداد دانش آموزان در سال جاری چقدر است و باید به چه شاخصی برسیم. تعداد معلمان چقدر است و شیوه تامین نیرو چگونه است؟.

    وی افزود: استاندارد و میانگین نیروی انسانی به دانش آموز در دوره فنی و حرفه‌ای 12 و در دوره نظری 14 است.


    عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختلافات و تناقضات آماری وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور استخدامی درباره تعداد بازنشستگان آموزش و پرورش در سال های آینده گفت: اینکه هنوز اختلاف آماری بر سر بازنشسته شدن نیروهای شاغل داریم یک مصیبت است. سه راه برای محاسبه وجود دارد که مبنا قرار دادن سال استخدام، لیست اسمی شاغلان و سوم استعلام از صندوق بازنشستگی از این جمله است.

    بیرانوند افزود: روند رشد جمعیت دانش آموزی یک روند سینوسی است. از آن سو تعدادی معلم در آستانه بازنشستگی قصد دارند ادامه خدمت دهند که بالانس کننده سیستم سینوسی رشد جمعیت دانش آموزی است.آنها که توانایی و یا نیاز دارند استمرار خدمت می‌دهند و ما باید مشوق بگذاریم تا معلمان ادامه خدمت دهند.


    عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امسال 135 هزار نیرو کمبود داریم گفت: 24  هزار مجوز جذب از دانشگاه فرهنگیان و 17 هزار مجوز از طریق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان داده شده و مابقی کمبودها باید از طریق حق التدریس و... تامین شوند.البته ورودی های دانشگاه فرهنگیان چهارسال دیگر وارد سیستم میشوند.

    وی تاکید کرد: باید حتما روی کیفیت بخشی کار شود. وجود کلاس‌های بالای40 نفره و پرتراکم را قبول داریم.


    بیرانوند در پایان اعلام کرد: بعد از کش و قوس‌های فراوان در کمیسیون آموزش مصوبه‌ای برای تعیین تکلیف حق التدریسیها و نهضتی ها داشتیم. در واقع این افراد دو دسته شدند، تعدادی حق التدریس ها بودند که حدود چهل هزار نفرند و دسته دوم نهضتی ها هستند و قرار است تا پایان برنامه ششم دولت این‌ها را استخدام کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی