عصر بازار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس :

هرکسی که به حج می‌رود مستطیع است چرا هزینه سفرش را ما بدهیم؟

عصر اعتبار- یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وقتی ارزی که به حجاج می‌دهیم با ارز آزاد تفاوت قیمت دارد، یعنی ما به خرج خودمان می‌خواهیم آن‌ها را به سفر بفرستیم. کسی که می‌خواهد به حج برود حتماً مستطیع است، با ارزی که به او می‌دهیم می‌خواهد برود و از عربستان کالای چینی بخرد! خب نخرد.

هرکسی که به حج می‌رود مستطیع است چرا هزینه سفرش را ما بدهیم؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از عصرایران، محمود بهمنی نماینده ساوجبلاغ و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به فروش سکه به تعداد بالا، گفت: اینکه چرا شخصی تعداد بالایی سکه خریداری می‌کند یک بحث است و بحث دیگر اینکه چرا به او سکه فروختند.، یک بحث دیگر.

    او در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» گفت: باید مسئولان ذی‌ربط مشخص می‌کردند و به هر فردی تعداد مشخصی سکه می‌فروختند. ما خودمان سیاست‌گذاری می‌کنیم و می‌خواهیم نقدینگی را جمع کنیم اما از سوی دیگر می‌گوییم نیروی انتظامی این افراد را بگیر! این‌ها سیاست‌های ضدونقیض است. بنابراین باید از ابتدا سیاست‌گذاری به‌گونه‌ای باشد که تعداد سکه مشخصی به هر شخص بفروشند تا شاهد این اتفاقات نباشیم.

    این نماینده مجلس با اشاره به دستگیری سلطان سکه، تأکید کرد: باید ابتدا جزئیات بیشتری از این پرونده بیرون بیاید تا بتوانیم در مورد آن صحبت کنیم. در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای نیست که ذخایر کشور، خارج شود. ما باید از ذخایر کشور حفاظت و حراست کنیم. ذخایر طلا را با سختی به داخل آورده‌ایم و باید در مصرف آن دقت کرد. زمانی که با کاهش ارزش پول ملی مواجه هستیم مشخص است که یک رانتی در این میان می‌تواند ایجاد شود.

    بهمنی گفت: ما باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که راه را بر مفسدان اقتصادی ببندیم. یک فرد عادی مسلماً نمی‌تواند دست به فساد اقتصادی بزند. ما باید جلوی زمینه‌های نفوذ مفسدان اقتصادی را ببندیم چون زمانی که زمینه فراهم شد هرکسی هوس می‌کند تخلف کند و خیلی‌ها هوس می‌کنند که به انحراف بروند. ما باید به دنبال معلول‌ها بگردیم.

    او ادامه داد: طبق اعلام بانک مرکزی 7600 میلیون هزار سکه پیش‌فروش کرده است اما مشخص نیست که چقدر از ذخایر طلا از کشور خارج‌شده است. حتی درزمینه خروج ارز از کشور به دلیل اینکه کنترل نداریم نمی‌توانیم بگوییم که چه میزان ارز از کشور خارج‌شده است. زمانی که ارز را می‌فروشند باید این فکر را کنند که این ارز می‌تواند خارج شود.

    رئیس سابق بانک مرکزی تأکید کرد: باید بازار ارز را کنترل کنیم. چه لزومی دارد به مسافرهای غیرضروری 3/5 میلیارد بدهیم که به آنتالیا برود و بگردد؟ در این شرایط کشور، خدا را خوش نمی‌آید. در خصوص سفرهای مسئولین چه دولتمردان و چه نمایندگان مجلس نیز هرکسی که سفر می‌رود باید خودش هزینه‌اش را بپردازد و نباید به آن‌ها یارانه داد.

    بهمنی گفت: هرکسی که به حج می‌رود مستطیع است چرا هزینه سفرش را ما باید بدهیم! زمانی که او مستطیع است به خرج خودش هرکجا که می‌خواهد برود اما نباید به خرج بیت‌المال مسافرت برود. زمانی که ارزی که به حجاج می‌دهیم با ارز آزاد تفاوت قیمت دارد، یعنی به خرج ما می‌خواهیم آن‌ها را به سفر بفرستیم.

    او تأکید کرد: به مسافران حج هم نباید ارز به نرخ رانتی و کمتر از قیمت واقعی داد. فقیر که حج نمی‌رود. کسی که می‌خواهد به حج برود حتماً مستطیع است، با ارزی که به او می‌دهیم می‌خواهد برود و از عربستان کالای چینی بخرد! خب نخرد. از یک‌سو می‌گوییم ورود کالا ممنوع و از سوی دیگر واردات کالای چینی همراه مسافر را شاهد باشیم؟ باید منفذها را بست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی