عصر بازار

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران:

کشوری که ۴۰۰میلیارد دلار نقدینگی دارد، دنبال ۱۲میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی است

عصر اعتبار- متأسفانه حجم نقدینگی درست هدایت نمی‌شود و نهایتاً با تک‌نرخی کردن ارز و حذف بازار آزاد ارز این بازار را بدتر می‌کنیم.

کشوری که ۴۰۰میلیارد دلار نقدینگی دارد، دنبال ۱۲میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بهرام شکوری گفت: ریشه بالا رفتن پایه پولی و افزایش نقدینگی در کشور به سیاست‌های پولی و مالی بانک مرکزی برمی‌گردد.

    وی ادامه داد: انتشار اسکناس‌های بدون پشتوانه به دامن زدن تورم در کشور کمک می‌کند.

    شکوری  افزود: در برهه‌ای از زمان حجم نقدینگی وارد بازار مسکن شد و اکنون وارد بازار سکه و ارز شده است.

    رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: ما عملاً به‌دنبال جذب سرمایه گذاران خارجی هستیم اما نتوانستیم بیش از 12 میلیارد دلار سرمایه گذار خارجی جذب کنیم اما در مقابل حجم نقدینگی در کشور 400 میلیارد دلار است.

    شکوری بیان کرد: ما به‌عنوان حاکمیت می‌توانیم حجم نقدینگی را به‌سمت تولید ببریم و باعث افزایش اشتغال، تولید، صادرات و درآمدهای ارزی شود و اگر درست هدایت نکنیم مشکلات زیادی را برای مردم و فعالین اقتصادی ایجاد می‌کند.

    شکوری تصریح کرد: ارز 4200تومانی که دولت با مشکلات فراوان از صادرات غیرنفتی مانند پتروشیمی و فولاد دریافت می‌کند در واقع خرج واردات محصولات غیرضروری شد.

    رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با اشاره به تک‌نرخی شدن قیمت ارز گفت: وقتی در بازار محدودیت صورت گیرد فساد ایجاد می‌شود.

    وی اضافه کرد: باید بازار موازی ارز ایجاد می‌کردیم و دولت ارز را خرج کالاهای اساسی خود کند.

    شکوری با ابراز اینکه باید صرافی‌ها باز شود زیرا در زمان تحریم‌ها کمک به جابه‌جایی پول می‌کرد گفت: بازاری که در آن صرافی‌ها وجود داشته باشد باعث توسعه صادرات می‌شود.

    وی ادامه داد: اگر بتوانیم عرضه مناسبی از ارز داشته باشیم قیمت آن تعدیل می‌شود.

    رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران بیان کرد: در کشور ضرورتی ندارد برای واردات موبایل ارز 4200 تخصیص دهیم!

    شکوری ادامه داد: کسانی که بازار ارز را مختل می‌کنند باید شناسایی و معرفی شوند.

    وی تصریح کرد: بزرگترین اقدام این است که ستاد اقتصاد مقاومتی در اتاق بازرگانی فعال شود و نمایندگان 3 قوه حضور داشته باشند و از تمام ظرفیت‌های کارشناسی استفاده شود.

    شکوری همچنین گفت: مراکز پژوهشی مجلس و دولت می‌تواند کمک کنند تا تصمیم‌گیری صحیحی صورت گیرد.

    وی گفت: هر فعالیتی که ما در دولت انجام دهیم باعث افزایش اشتغال و کاهش التهاب ارز می‌شود.

    این فعال اقتصادی افزود: تولیدکنندگان در سامانه نیما مجبور هستند که نقد پرداخت کنند که اینجا مسیر خوبی نیست و تولید کننده را به بخش خطا سوق می‌دهیم، زیرا تا دیروز پول را مدت‌دار و نسیه می‌دادند اما در سامانه نیما مجبوریم نقد پرداخت کنیم.

    وی متذکر شد: باید نرخ بازده تولید را بیشتر کنیم تا جذابیت برای مردم ایجاد کند که به‌جای اینکه پول را به بازار سکه و ارز ببرند به تولید سوق دهند.

    رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، اظهار کرد: هرچقدر تولید تقویت شود و سود تولید بیشتر شود بازار را فعال می‌کنیم و برای فرزندان اشتغال ایجاد می‌کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی