عصر بازار

استاد دانشگاه:

اروپا نمی‌تواند تضمین‌های بیشتری دهد

عصر اعتبار- یک استاد دانشگاه تصریح کرد: هرچند اتحادیه اروپا از بانک سرمایه‌گذاری اروپا خواسته است به عنوان بخشی از بسته پیشنهادی این اتحادیه با ایران وارد همکاری شود و از این طریق تا حدودی عملکرد بنگاه‌های کوچک و متوسط را تسهیل کرده است اما برای مقابله با تحریم‌های امریکا که با شدت بیشتری در حال پیگیری است لازم است در عرصه سیاسی هم مذاکراتی صورت بگیرد تا اروپا به طور کامل از ایران پشتیبانی کند.

اروپا نمی‌تواند تضمین‌های بیشتری دهد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، بهروز هادی زنوز ( اقتصاددان و استاد دانشگاه) در مورد همکاری اروپا با ایران پس از خروج آمریکا از برجام گفت: سفر اقای روحانی به اروپا با هدف تاکید بر حضور ایران در برجام صورت گرفت تا از طرف‌های اروپایی خواسته شود که نیازهای ایران مانند تضمین صادرات ایران به اروپا و تسهیل مبادلات ارزی را برآورده کنند.

    وی ادامه داد:‌ البته نباید فراموش کرد که اروپا نمی‌تواند تضمین‌های خارج از حدود خود را ارایه دهد چون عملکرد شرکت‌های بزرگ اروپایی مستقل از تصمیمات دولت مردان است.

    وی تصریح کرد:‌ هرچند اتحادیه اروپا از بانک سرمایه‌گذاری اروپا خواسته است به عنوان بخشی از بسته پیشنهادی این اتحادیه با ایران وارد همکاری شود و از این طریق تا حدودی عملکرد بنگاه های کوچک و متوسط را تسهیل کرده است اما برای مقابله با تحریم های امریکا که با شدت بیشتری در حال پیگیری است لازم است در عرصه سیاسی هم مذاکراتی صورت بگیرد تا اروپا به طور کامل از ایران پشتیبانی کند.

    هادی زنوز گفت: لازم است همکاری‌های خود با اروپا را افزایش دهیم تا  سال‌های باقی‌مانده ترامپ را به سلامت پشت سر بگذرانیم، البته سفر روحانی با توطئه علیه دیپلمات ایرانی هم زمان شد که مسئله را کمی دشوار کرد.

    وی اضافه کرد:  سیاست‌های منطقه‌ای و بین المللی ما مورد تایید قدرت‌های بزرگ و همسایگان ما نبوده و موجب تنش‌هایی شده که لازم است راهبرد امنیت ملی خود را بر اساس توان خود تنظیم کنیم تا زمینه دخالت بیگانگان در کشور را فراهم نکرده باشیم.

    هادی زنوز با بیان اینکه لازم است در تعریف امنیت ملی بازنگری کنیم، یادآور شد: متاسفانه بسیاری از سیاست‌ها به پای دولت روحانی نوشته می‌شود در حالی که دست دولت در مقولاتی مانند امنیت ملی و سیاست خارجی کوتاه است و دست نیروهایی است که سیاست متفاوتی از دولت را دنبال می‌کنند که نیاز است یک بازنگری جدی در تعریف این موضوعات صورت بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی