عصر بازار

یک استاد دانشگاه:

ضعف ساختاری دلیل موجهی برای بالا نگه داشتن سود بانکی است

عصر اعتبار- یک استاد دانشگاه مطرح کرد: نرخ سود بالای بانکی در کشورهای در حال توسعه مانند ایران بسیار مهم است، چون گزینه‌های مطلوب برای سرمایه گذاری در این کشورها محدود است و همچنین می‌تواند انگیزه سرمایه گذاری خانوارها در بازار ارز و طلا را کاهش دهد.

ضعف ساختاری دلیل موجهی برای بالا نگه داشتن سود بانکی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، کیومرث آریا( استاد دانشگاه و کارشناس سیاست‌های پولی) در مورد پیش بینی‌های اخیر مبنی بر افزایش سود بانکی گفت: با توجه به اتفاقات بازار ارز و طلا که پس از کاهش سود بانکی و احیای تحریم‌های اقتصادی در ایران افتاده است، نیازمند یک بازنگری در سود بانکی هستیم.

    وی ادامه داد: باید توجه کرد که ایران کشوری با پیشینه تورمی است که ضعف ساختاری آن را مجبور به بالا نگه داشتن سود بانکی می‌کند و به نوعی مانع  ورود سرمایه به بازارهای مشکل آفرین و ثبات زا می‌شود.

    آریا تصریح کرد: نرخ سود بالای بانکی در کشورهای در حال توسعه مانند ایران بسیار مهم است، چون گزینه‌های مطلوب برای سرمایه گذاری در این کشورها محدود است و همچنین می‌تواند انگیزه سرمایه گذاری خانوارها در بازار ارز و طلا را کاهش دهد.

    این استاد دانشگاه فواید افزایش سود بانکی را بیشتر از هزینه های آن دانست و افزود: افزایش سود بانکی در تمام کشورها هزینه‌هایی را در پی دارد اما باید در نظر داشت که این هزینه‌ها به مراتب کمتر از نوسانات و بی‌ثباتی‌های ایجاد شده در بازار ارز و طلا است.

    وی متذکر شد: در شرایطی که زیر ساخت‌های سرمایه گذاری محیا نیست و افزایش ریسک ناشی از بی‌ثباتی‌ها مانع هرگونه سرمایه گذاری می‌شود، پس افزایش سود بانکی تاثیر زیادی بر این متغیر نمی‌تواند داشته باشد و اولویت اول باید در ایجاد ثبات در سیاست‌های پولی و مالی باشد.

    آریا تصریح کرد: افزایش سود بانکی یک ابزار کارآمد و موثر در کنار سیاست‌های کنترل نقدینگی است که بانک مرکزی در این شرایط می‌تواند از طریق نرخ ذخایر قانونی تا حدودی ضریب فزاینده پولی را کنترل کند و در کل قدرت خلق پول از سمت بانک مرکزی  قابل کنترل است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی