عصر بازار

بررسی بازارهای موازی با کارشناسان؛

نقدینگی سرگردان به دنبال بازار امن می‌گردد

عصر اعتبار- بازار ارز در هفته گذشته روند نزولی داشت تا جایی‌که ارزش دلار از ۱۰ هزار تومان به ۸ هزار تومان رسید و به نظر میرسد فعالان این بازار در هفته گذشته درگیر آغاز کار بازار ثانویه ارز بودند.

نقدینگی سرگردان به دنبال بازار امن می‌گردد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از عصر بازار، از سوی دیگر فعالان بازار مسکن هم با افزایش مستمر قیمت مسکن، نگران برگشت رکود طولانی در این بازار شده‌اند. در بازار سهام اما شرایط متفاوتی حکم‌فرماست؛ این بازار در دومین روز هفته حدود 2600 واحد ریخت که بسیاری از کارشناسان را به این فکر انداخت که بازار وارد فاز اصلاحی شده است، اما این روند ادامه‌دار نبود و در روزهای بعدی بازهم شاخص بورس تهران رشد مناسبی از خود نشان داد. سکه و طلا نیز توانستند روند صعودی خود را در هفته گذشته حفظ کنند؛ برخی از کارشناسان مهم‌ترین عامل عطش برخی به خرید طلا و ارز را به بی اطمینانی از اثربخشی تصمیمات تیم اقتصادی دولت در رفع مشکلات مربوط می‌دانند. در ادامه مانند روال همیشگی به بررسی بازارهای موازی با صاحب‌نظران می‌پردازیم.
    تحلیلی بر بازار ارز
    صرافی‌ها، آثار تحریم‌ را تعدیل می‌کنند
    علی صادقین، مدرس و پژوهشگر اقتصادی
    در هفته¬ گذشته در بازار ارز قیمت دلار روند پر نوسان و البته نسبتا نزولی را پیمود؛ به طوری قیمت هر دلار آمریکا تا سطح 8000 تومان کاهش قیمت را نیز تجربه کرد. به نظر می رسد بازار ارز و فعالان موجود در آن، به طور عمده مترصد اجرای ساز و کار بازار ثانویه ارز هستند. چراکه از ابتدا نیز نرخ ارز 4200 تومانی ایرادات اساسی را  در خود داشت. نبود کارشناسی اقتصادی در تعیین قیمت واقعی و حتی اجرای آن، ایجاد تقاضای مازاد ارزی در این نرخ،  فساد گسترده در قالب  ثبت‌سفارش برای گشایش اعتباری در این قیمت از سوی نهادهای غیر تخصصی، فلج کردن سیستم صرافی ها به عنوان ابزار های نسبتا شفاف معاملات بازار غیر رسمی، عدم تامین ذخایر ارزی بانک مرکزی برای حمایت از این نرخ غیر واقعی و در نهایت رشد قاچاق ارزی از مهم‌ترین اشکلات مشخص شده سیاست مزبور تا این لحظه است. بنابراین، حال که دولت به این نتیجه رسیده، نرخ 4200 تومان نمی تواند پاسخگوی مکانیزم بازار ارز و نیازهای مختلف مصرف کنندگان ارزی کشور باشد، بازار ثانویه را ایجاد کرده فلذا، فرصت خوبی است تا ضمن راه‌اندازی بازار رسمی و یا همان بورس ارزی، شفافیت و نیاز واقعی بازار را در تمامی زمینه ها به درستی ارزیابی کنیم. این آزادی دادوستد بین عرضه و تقاضاکنندگان ارزی، بزرگ‌ترین مزیت بورس ارز خواهد بود. این مکانیزم، راه را برای تعیین قیمت از تعادل عرضه و تقاضا پدیدار کرده و شرایط را برای شفاف‌سازی فراهم می‌کند.
    با این اوصاف به نظر می‌رسد در شرایط حاضر، طرح تشکیل بازار ثانویه ارزی، ایده¬ای مناسب، اما توام با تهدیدات جدی است. چنانچه بر اساس سیاست‌های اشتباه قبلی(که البته در حال حاضر نیز زمزمه¬هایی مبنی بر آنها دوباره شنیده می شود)، بازار ثانویه برای ارز با مکانیزم قیمت‌گذاری از سوی دولت راه‌اندازى شود و یا منوط به ایجاد دامنه نوسان نرخ شود، قطعا منجر به تشدید فساد و تعیین دوباره نرخ‌های متعدد برای محصولات مختلف خواهد شد و اساسا کارکرد خود را در تخصیص بهینه منابع ارزی از دست خواهد داد. در کنار موارد فوق، به نظر می¬رسد سهم بالای ارز صادرکنندگان غیر نفتی در حوزه محصولات پتروشیمی و فلزات نیز باید به این چرخه تعیین نرخ افزوده شده تا قادر باشد اولا، نیاز ارزی این بازار به درستی تامین شده و ثانیا، ضمن تقویت مزیت این صنایع در کشور و بهبود سودآوری آنها، زمینه برای جذب نقدینگی در بورس اوراق بهادار فراهم شود. در آخر، با توجه به تجربه سال‌های گذشته و به ویژه دوران تحریم¬های بین المللی در سال‌های 1390 تا 1394، مناسب خواهد بود که فعال کردن صرافی‌های مجاز با کنترل و نظارت دقیق بتواند آثار تحریم‌های جدید شبکه بانکی را تا حدودی از بین برده و زمینه بیشتر و کارآمد¬تر واردات و صادرات کالا را فراهم آورد.

    تحلیلی بر بازار طلا و سکه
    امیر حسین محمدی، معاونت امور اجرایی شرکت کارگزاری کارآمد
    روند صعودی قیمت سکه ادامه دارد

    هر چند در هفته گذشته قیمت سکه امامی نوسانات محدودی را در سطح قیمتی 2،800،000 تومانی تجربه کرد، از ابتدای این هفته به حرکت پرشتاب خود ادامه داد و با رشد 200 هزار تومانی خود را به مرز 3 میلیون تومان (و در برخی از ساعات معاملاتی بالاتر از آن)رساند و حباب قیمتی خود را به بیش از 500 هزار تومان افزایش داد. به این ترتیب حباب سکه نه تنها کم نشد بلکه به رقم بی سابقه نیم میلیون تومان افزایش یافت.
    شاید یکی از مهم‌ترین عوامل عطش برخی از مردم به خرید طلا و ارز را بتوان به بی اطمینانی از اثربخشی تصمیمات تیم اقتصادی دولت در رفع مشکلات مربوطه دانست که متاسفانه انتشار اخبار ضدونقیض بر این امر دامن می زند. به طور  مثال در این هفته مشخص شد که بسیاری از افرادی که با ارز 4200 تومانی مبادرت به واردات کالا نمودند، تناسبی با حرفه مربوطه نداشته و از رانت به وجود آمده ناشی از اهمال، عدم نظارت، سودجویی، سوء مدیریت و ...... استفاده کردند. هر چند دولت سعی کرد با انتشار لیست دریافت کنندگان دلار 4200 تومانی، اهتمام خود را بر مقابله با این فساد آشکار نشان دهد اما به نظر می رسد نتوانسته توفیق چندانی در این زمینه به دست آورده باشد.
    این رشد قیمتی در حالی اتفاق افتاد که در این هفته بسیاری از عوامل کاهنده قیمت رخ دادند اما ریسک‌های سیاسی (علی الخصوص تحریم مبادلات طلا در اولین فاز تشدید تحریم های آمریکا)، رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی و افزایش فعالیت های سفته بازی مانع از تاثیر آنها و در نتیجه جلوگیری از کاهش قیمت طلا و سکه در بازار شدند. از جمله مواردی که می توانستند موجب کاهش قیمت سکه شوند، می‌توان به افت قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی و اخبار انتشار اوراق سلف سکه اشاره داشت که در ادامه به آنها اشاره شده است:


    نگاهی به حرکت قیمتی هر انس طلا در بازارهای جهانی نشان می دهد مطابق با پیش بینی ها، قیمت ها پس از سقوط به زیر سطح حمایتی 1250 دلار به سمت سطح 1240 دلار حرکت کرد اما همزمان با افت شاخص دلار و رشد تقاضا برای خرید طلا(ناشی از حرکت سفته بازان)، این سطح توانست در مقابل افت بیشتر قیمت ها مقاومت کند که به این ترتیب قیمت ها با رشد همراه شد. هر چند این رشد قیمتی را نمی توان به معنی اتمام روند نزولی تلقی کرد، اما به نظر می رسد اصلاح قیمتی انس طلا در میان مدت به روزهای پایانی خود نزدیک شده است. لذا رشد بیشتر قیمت ها (تا دو هفته آینده) تا سطح 1280 تا 1285 محتمل به نظر می رسد.

    همانگونه که در گزارشات قبل نقدی مفصل بر نحوه پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی در ماه های اخیر شد، بالاخره بانک مرکزی روش خود را تغییر داد و به نظر می رسد به زودی از انتشار اوراق سلف موازی استاندارد مبتنی بر سکه برای این امر استفاده نماید. به عابرتی این اوراق مبتنی بر سکه بوده و دارنده اوراق می تواند آن را قبل از سررسید در بورس معامله و به فروش برساند. فردی که این اوراق را خریداری می‌کند نیز می‌تواند بار دیگر آن را مورد معامله قرار داده و یا اینکه نزد خود نگه داشته و در زمان سررسید در ازای آن گواهی سپرده سکه طلا دریافت کنند که هم قابلیت معامله مجدد در بازار ثانویه را داشته و هم دارنده این گواهی با ارایه آن به انبار پذیرش شده در بورس می تواند سکه دریافت کند.
    با این حال به نظر می رسد با توجه به اینکه اوراق طلا سررسید دار هستند و به زودی سکه های تحویلی وارد بازار نخواهند شد؛ رشد قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی در کنار سایر عوامل مذکور در بالا موجب رشد قیمتی سکه در بازار گردند.


    تحلیلی بر بازار مسکن

    مطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران
    اتحادیه املاک، تمایلی به گران شدن مسکن ندارد!

    طبق آمار به دست آمده بازار مسکن در سال 96 وارد فاز رونق شد. هر چند که مشاوران املاک تمایل ندارند گرانی در بازار مسکن ایجاد شود، چرا که این شرایط رونق را از میان می برد. به عبارت دیگر شاخص های ثبت شده در سامانه ثبت املاک و مستغلات حاکی از این است که در انتهای سال 96 حجم معاملات با افزایش نسبت به مدت مشابه همراه بود. از سویی هم رشد قیمت مسکن از شاخص تورم عبور کرد. با این ترتیب به نظر می رسد در سال 97 قیمت مسکن 2 درصد بیشتر از شاخص تورم افزایش پیدا کند. از سوی دیگر در بخش اجاره بها نیز قیمت ها در سال 97 در حدود 2 درصد بیشتر از نرخ تورم رشد خواهد کرد، اما در هر دو بخش اجاره و معامله خرید و فروش جهش قیمتی رخ نخواهد داد.
    البته با توجه به کاهش 15 درصدی بودجه عمرانی سال 97 نسبت به سال قبل خود به نظر می‌رسد در سال 97 امکان اینکه تولید مسکن افزایش پیدا کند، وجود ندارد. چرا که بودجه درنظر گرفته شده در لایحه بودجه کل کشور برای این سال رقم قابل توجهی نخواهد بود که با آن بتوان تولید مسکن را افزایش داد. با این اوصاف لازم است ساختار مدیریتی در بخش ساخت و ساز مسکن تغییر پیدا کند. چرا که با اصلاح این ساختار می توان بیکاری را کاهش داد و با رونق ساخت و ساز در کشور زمینه ایجاد اشتغال را فراهم کرد. از طرفی باید همچون کشور آلمان بودجه ای را صرف نگه داری از ساختمان ها کنیم.
    با این اوصاف دولت باید برای تحرک دو سمت عرضه و تقاضای مسکن اقدامات جدی‌ تری را انجام دهد. شرایط نشان می‌ دهد وضعیت مقداری برای ورود سرمایه گذاران به بازار مسکن فراهم است. سازندگان منتظر هستند بازار مسکن بهبود پیدا کند تا اقدام به سرمایه‌ گذاری در این بخش کنند. در این خصوص دولت باید مقداری روند دریافت پروانه‌های ساختمانی که هم‌اکنون پروسه‌ ای طولانی و زمانبر است را تسهیل کند.
    البته  اتحادیه مشاوران املاک به هیچ وجه تمایلی به گران شدن قیمت مسکن نیست؛ چرا که اگر قیمت‌ ها بالا برود شاید در کوتاه مدت رونق نسبی ایجاد کند اما در آینده باعث کسادی بازار مسکن خواهد شد.
    تحلیلی بر بازار سهام
    مهسا فرشادفر، کارشناس ارشد بازار سرمایه
    رشد شاخص با بال‌های فلزی

    در هفته ای که گذشت گروه های فلزی و معدنی تاثیر به سزایی روی نوسانات شاخص داشتند در مجموع شاهد بورسی سبزپوش بودیم به جز معاملات روز یکشنبه که شاخص افت قابل توجه 2,834 واحدی ثبت کرد.

    روز شنبه شاخص کل بورس تهران با رشد 203 واحدی به کار خود پایان داد و در ارتفاع  111,528 واحد آرام گرفت. در این روز نمادهای گروه فلزی و معدنی و ساختمانیها با افزایش تقاضا مواجه بوده، همچنین با توجه به انتشار اخباری مبنی بر تائید شدن افزایش نرخ تایر، نمادهای گروه لاستیک نیز پرتقاضا بودند. در لحظات اخیر بازار این روز شاهد افزایش عرضه ها در اکثر نمادها بودیم که از منفی بودن بازار طی دادوستدهای روز آتی حکایت داشت در این میان زمزمه عرضه اولیه و عرضه های مکرر صف خرید نماد تاثیر گذار ذوب، مزید بر علت بود.

    دومین روز هفته طبق انتظار شاهد بازاری سراسر منفی با افت حدود 2834 واحدی شاخص تا ارتفاع  108.7 واحد بودیم. با این حال در ساعات پایانی، جهش قیمتی و صف خرید خگستر باعث افزایش تفاضا در برخی نمادهای گروه خودروسازی شد. از سویی ارزش معاملات خرد در بورس تهران معادل 300 میلیارد تومان به ثبت رسید.

    در جریان بازار دوشنبه شاخص کل با رشد 1,243 واحدی به ارتفاع 109 هزار و 937 واحد رسید و در مجموع جوی متعادل و مثبت داشت گروه های صادرات محور فلزی ، معدنی و شیمیایی دوباره مورد تقاضا قرار گرفتند تا جایی که بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را نمادهای فولاد، فارس، فملی، کچاد، ومعادن و فخوز داشتند. نمادهای گروه پالایشی نیز غالبا مثبت متعادل بودند. درگروه خودرویی قطعه سازان جو مثبتی داشتند به طوریکه نمادهای قطعه سازی خمحور، خوساز، خمهر، خمحرکه، خچرخش و خفنر صف خرید تشکیل دادند. از دیگر اتفاقات مهم این روز بازگشایی نماد دی پس از توقف طولانی مدت17 ماهه  با افت سنگین 50 درصدی بود. نماد واحیا نیز پس از انتشار شفاف سازی و کنفرانس خبری با رشد چشمگیر 20 درصدی به گردونه دادوستدها بازگشت تا پس از تجربه رشد حدود 100 درصدی (طی تنها 20 روز) کام سهامداران خود را شیرین نماید.

    روز سه شنبه درحالیکه سایت tsetmc با اختلال مواجه بود شاخص کل با رشد 2409 واحدی به کار خود پایان دادف در این روز عمده تمرکز بازار بر نمادهای گروه فلزی و معدنی بود  در این گروه کگل پس از بازگشایی 10 درصد مثبت و صف خرید شد.از دیگر رخدادهای مهم این روز معامله بلوک 114 میلیونی ومعادن در قیمت 246 تومان بود.

    آخرین روز کاری هفته نیز با افزایش فشار فروش فروشندگان در کل بازار بخصوص گروه های فلزی و معدنی مواجه بودیم.  در مجموع بازارهای جهانی به دلیل تنش‌های تجاری آمریکا با شرکای بزرگ اقتصادی وضعیت نگران‌کننده‌ای پیدا کرده‌اند. همین امر موجب نگرانی سرمایه‌گذاران و عقب‌نشینی تقاضای فلزات در بازار جهانی شده و قیمت‌ها را تحت فشار قرار داده است. به این ترتیب شاخص کل بورس تهران رشد متعادلی داشت و با افزایش 143.6 واحدی به ارتفاع 112 هزار و 49 واحد اکتفا کرد. در این روز خودرویی‌ها با صف‌های خرید و رشدهای 5 درصدی مواجه شدند و عنوان سبزترین گروه بازار را به خود اختصاص دادند .

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی