عصر بازار

با بالاگرفتن جنگ تجاری چین و آمریکا؛

چین به شرکت های آمریکایی هشدار داد

عصر اعتبار- چین به شرکت های آمریکایی هشدار داد که استمرار جنگ بزرگ تجاری این کشور و آمریکا می تواند باعث خسارات سنگینی برای آنها شود.

چین به شرکت های آمریکایی هشدار داد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، 'گائو فونگ' سخنگوی وزارت بازرگانی چین امروز جمعه در مصاحبه ای در پکن از این شرکت ها خواست با دولت آمریکا گفت و گو کنند در غیر این صورت منافع آنها به خطر خواهد افتاد.
    او افزود که شرکت های آمریکایی برای اینکه بتوانند از حق و حقوق خود حراست کنند باید واسطه شده و با دولت خود وارد گفت و گو شوند تا وضعیت از این شرایط بحرانی خارج شود.
    سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفت: این کشور به هیچوجه از حق خود صرف نظر نخواهد کرد و برای مقابله با آمریکا تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد.
    'گائو' می گوید که هیچ گفت و گو و رایزنی در شرایط فعلی با آمریکا جریان ندارد زیرا اولین لازمه مذاکرات اعتماد است که از بین رفته است.
    اتاق بازرگانی آمریکا در شانگهای هم اعلام کرده است که بیشتر شرکت های آمریکایی و سرمایه گذاران این کشور خواستار تلافی جویی در اعمال تعرفه ها نیستند.
    همزمان وزارت خارجه چین در بیانیه ای شدیداللحن تلاش های آمریکا برای تحت فشار گذاشتن اقتصاد چین با اعمال تعرفه و برنامه برای تعرفه روی 200 میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین را محکوم کرده است.
    با این وصف آمریکا می گوید که سال گذشته میلادی فقط 130 میلیارد دلار کالا از این کشور به چین صادر شده در صورتی که صادرات چین نزدیک به 500 میلیارد دلار بوده است و این نشاندهنده کسری بزرگ تجاری آمریکا در برابر چین است.
    کره جنوبی هم به بازرگانان هشدار داد است که در جریان جنگ تجاری اقتصادهای بزرگ جهان، بهای بسیاری از مواد و قطعات در صنایع مخابراتی، ارتباطاتی و ساخت رایانه بالا خواهد رفت.
    این کشور افزوده است که در زمان حاضر تاثیرات منفی کم است اما اگر با این شرایط اقتصاد چین رشد کمتری پیدا کند و وارد رکود شود آن زمان تجارت جهانی شکننده تر خواهد شد.
    بانک 'او سی بی سی' در سنگاپور در گزارشی آورده است که اگر شرایط به همین منوال باشد کشورهایی نظیر کره جنوبی، ژاپن و منطقه هنگ کنگ بیشترین آسیب ها را متحمل خواهند شد.
    تازه‌ترین آمار منتشر شده توسط گمرک چین نشان می‎دهد میزان واردات و صادرات چین در شش ماه اول سال 2018 میلادی به 14تریلیون و 120 میلیارد یوان (هر دلار 6.7 یوان) رسیده است که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 7.9 درصد افزایش یافته است.
    در این میان میزان صادرات کالاهای چینی 7 تریلیون و 510 میلیارد یوان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 4.9 درصد افزایش یافته و میزان واردات نیز به 6 تریلیون و 610 میلیارد یوان رسیده است که رشد 11.5 درصدی را نشان می‎دهد.
    بر اساس این آمار در 6 ماه نخست سال 2018 میلادی میزان کل حجم روابط تجاری چین و آمریکا به یک هزار و 930 میلیارد یوان (هر دلار 6.7 یوان) رسیده است که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 5.2 درصد رشد یافته و 13.7 در صد مبلغ کل تجاری چین را تشکیل داد.
    بر اساس آمار گمرک چین، در 6 ماه اول سال 2018 میلادی، مبلغ صادرات چین به آمریکا به 1 تریلیون و 390 میلیارد یوان رسیده است که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 5.7 درصد افزایش داشته است در همین مدت میزان واردات چین از آمریکا نیز به 537 میلیارد و 970 میلیون یوان رسیده است که نسبت به سال گذشته 4 درصد افزایش داشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی