عصر بازار

شروط حفظ تورم تک رقمی:

دلایل بروز نوسانات ارزی

عصر اعتبار- معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به حفظ تورم تک رقمی برای دومین سال پیاپی در سال ۹۶ گفت: افزایش نوسانات نرخ ارز و تحریک انتظارات تورمی از این محل، حفظ تورم تک رقمی در سال ۹۷ را با مشکل مواجه می کند.

دلایل بروز نوسانات ارزی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در بخش یادداشت سردبیر شماره 79 فصلنامه روند بانک مرکزی این مطلب را نوشت و افزود: صیانت از دستاوردهای به دست آمده در زمینه کنترل نرخ تورم در میان مدت و بلندمدت مستلزم رعایت انضباط مالی و پولی و کنترل رشد نقدینگی خواهد بود.

    در بخش مقدمه این یادداشت آمده است: در سال های اخیر، بانک مرکزی با توجه به عوامل موثر در کنترل تورم نظیر مهار انتظارات تورمی و ایجاد ثبات در بازار ارز توانسته به دستاوردهای قابل توجهی دست یابد؛ سال 1396 نیز همانند سال 1395 با تورم تک رقمی پایان یافت. دستیابی به تورم تک رقمی در دو سال متوالی در چهار دهه گذشته بی سابقه بوده که نشان دهنده عزم جدی بانک مرکزی و دولت در کنترل تورم و حفظ آن در محدوده تک رقمی است.

    معاون اقتصادی بانک مرکزی نوشت: در سال 1396 تورم تک رقمی در حالی محقق شد که در نیمه دوم سال بازار ارز با نوساناتی همراه شد. در فصل سوم سال 1396 روند افزایش مقطعی نرخ ارز همچون سال های پیشین به دلیل افزایش تقاضای فصلی شکل گرفت؛ اما افزایش نااطمینانی در خصوص خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و به دنبال آن احتمال کاهش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفتی و بازگشت تحریم ها، باعث شد روند افزایشی نرخ ارز در فصل چهارم سال 1396 نیز تداوم یابد.

    وی خاطرنشان کرد: در کنار دستاوردهای تورمی، رشد اقتصادی کشور که از فصل چهارم سال 1394 آغاز شده بود، در فصل سوم سال 1396 نیز تداوم یافت. به گفته قربانی، براساس ارقام مقدماتی حساب های ملی، اقتصاد ایران در سه ماهه سوم و 9 ماهه نخست سال 1396 به ترتیب از رشدی برابر 2.4 و 4.1 درصد برخوردار شد. در این ارتباط باید اشاره کرد، برخلاف رشد اقتصادی 12.5 درصدی محقق شده در سال 1395 که عمدتاً از افزایش چشمگیر ارزش افزوده بخش نفت (با سهم از رشد 9.8 واحد درصدی) پس از رفع محدودیت ها و افزایش تولید و صادرات نفت خام، گاز طبیعی و فرآورده های پالایشگاهی به دست آمده بود، در 9 ماهه نخست سال 1396 بخش نفت از رشد اقتصادی 4.1 درصد برابر 0.6 واحد درصد سهم داشته است.

    معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی بدون نفت، در فصول اول، دوم و سوم سال 1396 به ترتیب برابر 4.3، 4.9 و 4.2 درصد افزایش یافته و در مجموع رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت در 9 ماهه نخست سال 1396 به 4.5 درصد رسیده است. در این دوره، گروه های «صنایع و معادن»، «خدمات» و «کشاورزی» به ترتیب با رشدی برابر 4.9، 4.4 و 3.2 درصد همراه بودند که نشان دهنده رشد به مراتب متوازن و فراگیرتر نسبت به سال 1395 است.

    سردبیر فصلنامه روند در بخش جمع بندی یادداشت خود نوشت: تکرار تورم تک رقمی در سال 1396 و رشد 4.1 درصدی بخش حقیقی اقتصاد در 9 ماهه نخست سال 1396 نشان دهنده استمرار بهبود وضعیت عمومی اقتصاد است. برخلاف سال 1395 که بخش قابل توجهی از رشد اقتصادی محقق شده به گروه نفت اختصاص داشت، سهم گروه نفت از رشد اقتصادی 9 ماهه نخست سال 1396 برابر 0.6 واحد درصد و سهم گروه های کشاورزی، صنایع و معادن و خدمات به ترتیب به میزان 0.3، 1.1 و 2.1 واحد درصد بوده است.

    وی ادامه داد: در مجموع، رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت در این دوره به 4.5 درصد رسیده که رشد به مراتب متوازن و فراگیرتر نسبت به سال 1395 را نشان می دهد. با وجود بروز التهابات ارزی در ماه های پایانی سال 1396، نرخ تورم تک رقمی برای دومین سال پیاپی در این سال نیز محقق شد. هرچند که افزایش نوسانات نرخ ارز و تحریک انتظارات تورمی از این محل، حفظ تورم تک رقمی در سال 1397 را با مشکل مواجه خواهد ساخت، ولی صیانت از دستاوردهای به دست آمده در زمینه کنترل نرخ تورم در میان مدت و بلندمدت مستلزم رعایت انضباط مالی و پولی و کنترل رشد نقدینگی خواهد بود که باید مورد توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان اقتصادی کشور قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی