عصر بازار

علت تفاوت نرخ تورم در استان‌های مختلف چیست؟

عصر اعتبار- در بررسی نرخ تورم ماهانه خردادماه تفاوت‌های جالب توجهی بین نرخ تورم استان‌های مختلف وجود داشت که در این گزارش به علت آن پرداخته می‌شود.

علت تفاوت نرخ تورم در استان‌های مختلف چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، اعلام نرخ تورم به تفکیک استان‌ها نشان داد بالاترین نرخ‌های تورم برای سه استان لرستان، کرمانشاه و ایلام به عنوان سه استان غربی کشور است. این آمار در حالی است که جمعیت این سه استان جزو فقیرترین و بیکارترین استان‌های کشور به حساب می‌آیند. با این حال این پرسش مطرح می‌شود که علت بالا بودن نرخ تورم در این مناطق دقیقا چیست؟

    آمارهای تورم ماهانه خوراکی در مناطق شهری و روستایی برای خردادماه به ترتیب 4.1 و 4.6 و تورم ماهانه غیر خوراکی ها برای این مناطق به ترتیب 0.9 و 1.5 درصد است. همانطور که مشاهده می شود تورم ماهانه خوراکی‌ها در هر دو مناطق شهری و روستایی از تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها بیشتر است.

    از آنجایی که اقلام خوراکی در سبد غذایی خانوارهای با درآمد کمتر وزن بیشتری دارد، تغییر در قیمت این اقلام می‌تواند تاثیر بسیار بیشتری بر روی نرخ تورم این خانوارها داشته باشد. به همین نسبت در مناطق روستایی هم که هزینه‌های اصلی مربوط به خورد و خوراک است افزایش اقلام خوراکی در نهایت وزن بیشتری در احتساب میزان تورم ماهانه دارد.

    هزینه‌ها در مناطق مختلف کشور و حتی بین مناطق شهری و روستایی متفاوت است. در مناطق فقیرنشین‌تر یا با بیشترین آمار بیکاری، بیشتر هزینه‌ها صرف کالاهای خوراکی می‌شود که به همین خاطر زمانی که تورم اقلام خوراکی بالا می‌رود روی تورم کل تاثیر بیشتری می‌گذارد، در حالی که در شهرهای بزرگتر یا پردرآمدتر این اقلام غیرخوراکی مانند آموزش، تفریحات، حمل‌ونقل و بهداشت و درمان است که روی شاخص‌های تورم اثرگذاری بیشتری دارد.

     بررسی آمارهای مربوط به نرخ تورم برای خردادماه امسال (1397) نشان می‌دهد که سه استان کرمانشاه، لرستان و ایلام پیشتاز نرخ تورم در بین کل استان‌های کشور هستند. این استان‌ها به علاوه استان‌های همدان و چهارمحال و بختیاری صدرنشین جدول تورمی‌ها هستند.

    آمارهای منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهند بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه در کشور مربوط به استان ایلام (١٣,٩ درصد)، بیشترین نرخ تورم 12 ماهه و بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی مربوط به استان کرمانشاه به ترتیب  با ١١.٤ و ١٤.٣ درصد است و بیشترین نرخ تورم 12 ماهه مربوط به استان لرستان با تورم ١١.٤درصدی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی