عصر بازار

یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران مطرح کرد:

دو راهکار جلوگیری از خروج سپرده‌های بانکی

عصر اعتبار- یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران دو راهکار برای جلوگیری از خروج سپرده های بانکی پیشنهاد کرد.

دو راهکار جلوگیری از خروج سپرده‌های بانکی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، تیمور رحمانی درباره خروج سپرده های مردم از سیستم بانکی، اظهار داشت: سپرده های مردم از بانک ها خارج نشده و اتفاقی که افتاده، سپرده ها سیال شده به این معنی که به دارایی تبدیل شده و درجه ماندگاری در در بانک ها افت کرده است.

    وی افزود: تمامی این اتفاق ها به این دلیل است که صاحبان سپرده به این جمع بندی رسیده اند که رفتن به سوی دارایی های دیگر در مجموع بازدهی بالاتر از آنچه نظام بانکی اعلام می کند دارد.

    عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره دلیل دیگر، گفت: البته موضوع دیگر اینکه انتظارات تورمی هم اتفاق افتاده و به این به آن معنی است که نرخ سود حقیقی سپرده های بانکی کاهش داشته و این عاملی شده تا سپرده گذاران به سمت دارایی های جایگزین حرکت کنند.

    رحمانی ادامه داد: دولت در زمینه کنترل تورم موفقیت قابل توجهی داشته، اما در زمینه ثبات بخش مالی و بانکی چندان موفق نبوده و به نوعی در این وقایع مقصر اصلی بوده و عاملی شده تا مردم سپرده های خود را به سمت سایر بازارها از جمله مسکن، طلا و ... سوق دهند.

    وی در ادامه اظهار داشت: دولت می تواند با انقباض مالی و توسل به انتشار اوراقی که مرتبط با تورم است، تا حدودی این التهاب را کاهش دهد؛ البته در کنار آن باید به دنبال حل مسئله بحران بانکی نیز باشد.

    به گزارش ایبِنا، به دنبال تصویب شورای پول و اعتبار و اعلام بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسات اعتباری از 11 شهریور ماه 1396 سود علی‌الحساب برای سپرده‌های یکساله را 15 درصد و سود سپرده‌های روزشمار را حداکثر 10 درصد اعلام کردند که پس از این اقدام بخش زیادی از مشتریان سیستم بانکی، سپرده های خود را از سیستم بانکی خارج و به سمت بازارهای موازی مثل دلار، سکه و ... منتقل کردند که خود این عامل موجب کاهش محدود توان تسهیلات دهی بانک ها و همچنین ورود حجم زیادی از نقدینگی به این بازارها و ایجاد نوسان شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو