عصر بازار

بانک مسکن حق پرداخت تسهیلات تجاری را ندارد

عصر اعتبار- کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به رانت‌های دولتی بانک مسکن، گفت: این بانک با توجه به این رانت‌ها حق پرداخت تسهیلات تجاری را ندارد و باید تمام وام‌های پرداختی‌اش در حوزه مسکن باشد.

بانک مسکن حق پرداخت تسهیلات تجاری را ندارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، فرهاد بیضایی با اشاره به برنامه دولت برای توسعه‌ای کردن بانک مسکن، اظهار کرد: بر اساس قانون، دولت موظف بوده تا اساسنامه بانک مسکن را به گونه‌ای تغییر دهد که این بانک به یک بانک توسعه‌ای تخصصی تبدیل شود.

    وی با بیان این‌که هنوز  این اتفاق برای بانک مسکن روی نداده است، افزود: همچنان رانت‌های دولتی در اختیار این بانک قرار می‌گیرد که این رانت‌ها را باید با یک شرط به بانک مسکن بدهند.

    وی ادامه داد: شرط این است که بانک مسکن حق پرداخت تسهیلات تجاری ندارد و باید تمام وام‌ها در حوزه مسکن و با نرخ‌های قرض‌الحسنه باشد.

    کارشناس اقتصاد مسکن یادآور شد: اساسا رانت‌های دولتی به‌عنوان یک پشتوانه در اختیار بانک‌ها از جمله مسکن قرار می‌گیرد تا با پشتوانه آن ریسک منابع آنها را پوشش دهد.

    *افزایش سرمایه بانک مسکن از جیب مردم ایجاد رانت می‌کند

    بیضایی بیان کرد: این‌که زمین یا دارایی در اختیار بانک مسکن برای افزایش سرمایه قرار می‌گیرد چیز بدی نیست، اما باید به این نکته توجه شود که این کار با هدف توسعه شدن بانک انجام می‌شود و در شرایط کنون این رانت‌ها مانند سم است.

    وی با اشاره به این‌که تسهیلات بانک مسکن همچنان تجاری پرداخت می‌شود، اظهار کرد: در صورتیکه رانت‌های دولتی در نهایت منجر به توسعه‌ای شدن بانک مسکن و تحقق شرط ذکر شده (عدم پرداخت تسهیلات تجاری و پرداخت تسهیلات فقط در حوزه مسکن با نرخ قرض‌الحسنه) شود، توانایی خانوارها برای استفاده از وام افزایش می‌یابد. چراکه تسهیلات بلند مدت با نرخ قرض‌الحسنه به آنها اعطا می‌شود که اقساط ماهانه پایینی دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی