عصر بازار

در تقابل با حمایتگرایی آمریکا؛

ژاپن و اتحادیه اروپا توافق نامه تجارت آزاد امضا کردند

عصر اعتبار- ژاپن و اتحادیه اروپا امروز سه شنبه در بحبوحه تنش های جنگ تجاری چین و آمریکا و در تقابل با سیاست حمایتگرایی واشنگتن، توافقنامه تجارت آزاد امضا کردند.

ژاپن و اتحادیه اروپا توافق نامه تجارت آزاد امضا کردند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، این توافقنامه با برخورداری از 30 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان با حدود 600 میلیون نفر در 29 کشور یکی از بزرگترین مناطق اقتصادی جهان را تشکیل می دهد.
    بر اساس این توافق که به امضای 'ژانکلود یونکر' رئیس کمیسیون اروپا، 'دونالد تاسک' رئیس شورای اروپا و 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن رسید تقریبا تمام تعرفه‌های گمرکی میان توکیو و کشورهای اتحادیه اروپا برداشته خواهد شد.
    هر دو طرف همچنین در این مرایم، یک توافقنامه همکاری استراتژیک را امضا کردند که چارچوبی برای تقویت همکاری های دوجانبه در طیف گسترده ای از مسائل دوجانبه و چند جانبه از جمله امنیت، جرایم اینترنتی و تغییرات اقلیمی را شامل می شود.
    'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن امضای این توافق نامه را یک 'دستاورد تاریخی' خواند و گفت: در حالی که یک جانبه گرایی در جهان گسترش می یابد، ژاپن و اتحادیه اروپا به عنوان پرچمداران تجارت آزاد، این توافق نامه را امضا کرده اند.
    مراسم امضای این توافق نامه با دستورالعمل 'آمریکا اول' رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و جنگ تجاری میان آمریکا و چین همزمان شده است.
    ژاپن و اتحادیه اروپا هر دو مشمول تعرفه های 25 درصدی بر فولاد و 10 درصدی بر محصولات آلومینیومی از سوی آمریکا هستند.
    ژاپن و اتحادیه اروپا قصد دارند این قرارداد را در اواخر ماه مارس(اسفند) سال آینده اجرایی کنند یعنی زمانی که انگلیس قرار است اتحادیه اروپا را ترک کند.
    بر اساس این توافق نامه، ژاپن تعرفه های 94 درصد از کل واردات کالا از اتحادیه اروپا از جمله 82 درصد از محصولات کشاورزی و ماهیگیری را حذف خواهد کرد، اتحادیه اروپا هم تعرفه های 99 درصد از واردات از ژاپن را لغو خواهد کرد.
    همچنین در پی عقد این توافق، قیمت گوشت خوک و نوشیدنی اروپایی برای مصرف ‌کنندگان در ژاپن پایین خواهد آمد قطعات ماشین‌آلات، چای و ماهی ژاپن نیز برای اروپایی‌ها از این پس ارزان‌تر تمام خواهد شد.
    این توافق قرار بود ماه گذشته میلادی به امضا و بروکسل به امضای دو طرف برسد، اما سیل فاجعه‌باری که منجر به جان باختن بیش از 200 تن از مردم ژاپن شد باعث گردید «شینزو آبه» نخست‌وزیر این کشور، سفر خود را به بروکسل لغو کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی