عصر بازار

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

۳۰۰هزار شغل با نوسازی بافت فرسوده

عصر اعتبار- معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جلسه روز گذشته متولیان ساخت و ساز در بافت فرسوده با رئیس جمهوری گفت: بر اساس برنامه قرار بود سالی ۱۰۰ هزار واحد در قالب برنامه بازآفرینی شهری ساخته شود اما رئیس جمهوری تأکید کرد سرعت اجرای برنامه با استفاده از مؤلفه‌های تشویقی برای سازندگان افزایش یابد.

۳۰۰هزار شغل با نوسازی بافت فرسوده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از روزنامه ایران، روز گذشته جلسه پیگیری روند اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری امید(نوسازی بافت‌های فرسوده)، به ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار شد. در این جلسه که استانداران و شهرداران کلانشهرهای کشور نیز حضور داشتند، تصمیمات مهمی در جهت تسریع و توسعه طرح از جمله در ارتباط با تسهیلات بانکی اتخاذ شد.

    هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ملی بازآفرینی شهری در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به موضوعات مطرح شده در این جلسه گفت: یکی از ابزارهای تشویقی در برنامه نوسازی بافت فرسوده، سپرده وجوه اداره شده توسط سازمان برنامه و بودجه به منظور کاهش نرخ سود تسهیلات برای توسعه‌گران مشارکت‌کننده در این برنامه خواهد بود. بر این اساس سازندگان برای دریافت تسهیلات به جای 25 درصد باید 20درصد تسهیلات درخواستی که شامل 10 درصد حساب مالکانه و 10 درصد هزینه‌های غیرساختمانی است را نزد بانک سپرده‌گذاری کنند. همچنین در رابطه با مقررات سهم مالکانه، هم در مورد زمین‌های دولتی که شناسایی شده و هم در مورد زمین‌هایی که تملیک می‌شود، تصمیماتی در راستای رفع موانع در تسهیلاتی که بانک مسکن ارائه می‌دهد، اتخاذ شد.عشایری افزود: نرخ سود تسهیلات پرداختی به سازندگان هر سال نصف سودی است که بانک مرکزی اعلام می‌کند امسال که نرخ سود 18 درصد است نرخ سود این تسهیلات 9 درصد خواهد بود.به گفته عشایری در این جلسه مقرر شد با دستور رئیس جمهوری علاوه بر بانک مسکن دیگر بانک‌ها هم بتوانند در اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری مشارکت کنند. همچنین عشایری با اشاره به برنامه بازآفرینی شهری برای ساخت سالانه 100 هزار واحد گفت: رئیس جمهوری تأکید دارد که برنامه سال آینده نیز زودتر و امسال اجرا شود بنابراین احتمالاً میزان ساخت امسال بالاتر از 100 هزار واحد خواهد بود.
    ایجاد 300 هزار شغل در برنامه بازآفرینی
    یکی از بزرگترین بخش‌ها برای تولید اشتغال بخش مسکن است. معاون وزیر راه و شهرسازی اجرای نوسازی بافت فرسوده را یکی از برنامه‌های مهم در اشتغالزایی عنوان کرد که این برنامه می‌تواند ٣۰۰ هزار فرصت شغلی در سال ایجاد کند به این ترتیب که در بخش ساخت مسکن 250 هزار شغل و در بخش ساخت روبناها نیز 50 هزار شغل ایجاد می‌شود. به گفته عشایری اکنون ساخت یک میلیون مترمربع خدمات روبنایی در بافت‌های فرسوده در حال اجرا است که 50 هزار شغل ایجاد کرده است.
    ساخت 40 هزار واحد در 4 ماه
    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری همچنین با اشاره به فرمان رئیس جمهوری برای آغاز این برنامه از اواخر سال گذشته گفت: در 4 ماه گذشته ساخت 40 هزار واحد در قالب برنامه شروع شده است که از این تعداد 11 هزار واحد در زمین‌های واگذارشده از سوی وزارت راه و شهرسازی است. 4 هزار واحد در زمین‌های واگذاری از طرف شهرداری‌ها و 24 هزار واحد نیز در زمین‌های مردم است. عشایری گفت: در زمین‌های واگذار شده از سوی شهرداری تهران 2 هزار واحد مسکن در حال ساخت و نوسازی است.
    شرکت بازآفرینی شهری، سازمان ملی زمین و مسکن، بنیاد مسکن و شرکت سرمایه‌گذاری شهری وزارت راه و شهرسازی جزو سازمان‌های دولتی هستند که از طرف وزارت راه و شهرسازی زمین‌های خود را برای اجرای برنامه بازآفرینی شهری واگذار کرده‌اند و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش،نیرو و ارتباطات نیز وارد این عرصه شده‌اند اما هنوز ساخت و ساز در زمین‌های این وزارتخانه‌ها شروع نشده است.برنامه بازآفرینی شهری شامل نوسازی بافت‌های تاریخی ،بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیر رسمی، مناطق ناهمگون شهری(پادگانها...) و مناطق حاشیه نشینی است که به گفته عشایری، رئیس جمهوری در جلسه روز گذشته بر این موضوع که باید حاشیه شهرها هم در کنار بافت‌های فرسوده داخل شهرها مورد توجه و اهمیت قرار گیرد، تأکید کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی