عصر بازار

یک علامت سوال جلوی تضمین ۸۰ میلیاردی اروپایی‌ها

عصر اعتبار- پس از ارایه بسته پیشنهادی اروپا به ایران و یأس رئیس جمهور از این بسته، مطالب عنوان شده از اعطای تضمین ۸۰ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا بعید به نظر می‌رسد.

یک علامت سوال جلوی تضمین ۸۰ میلیاردی اروپایی‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در روزهای گذشته که یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار در کشور خبری مبنی بر تضمین 80 میلیارد دلاری اتحادیه اروپا را به عنوان تیتر یک روزنامه خود منتشر کرد واکنش برخی اصحاب رسانه و فعالان اقتصادی برون مرزی را در برداشت.
    با توجه به این امر سوالی مبنی بر این موضوع مطرح می‌شود که اگر چنین پیشنهادی از جانب اروپا به تیم مذاکره کننده ایران مطرح شده است چرا رئیس جمهور بسته پیشنهادی را "مأیوس کننده و غیرقابل قبول" خواند و می‌گوید: بسته مزبور دربرگیرنده همه خواسته‌های ایران نیست و امیدواریم نتایج مناسب‌تری  از نشست وزرای 5 کشور اروپایی به دست آید.

    پس از نشست این 5 وزیر اروپایی وزیر خارجه فرانسه در بخشی از صحبت‌های خود  می‌گوید: احتمال کمی وجود دارد که کشورهای اروپایی بتوانند پیش از ماه نوامبر (آبان‌ماه) یک بسته اقتصادی را به ایران ارائه دهند که بتواند برجام را حفظ کند.

    سید حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر تضمین 80 میلیارد دلاری اتحادیه اروپا از بنگاه‌های اقتصادی ایران اظهار کرد: در حال حاضر جزییاتی از بسته اقتصادی که از سوی اتحادیه اروپا به ایران پیشنهاد شده است در کمیسیون امنیت ملی قرائت نشده است.

    وی افزود: کلیات این طرح قابل اهمیت نبوده است به طوری که رئیس جمهور نیز آن را مأیوس کننده خوانده‌اند.

    عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه با اشاره به اینکه تضمین‌های اتحادیه باید به صورت جز به جز و قابل اجرایی شدن باشد، افزود: بعید می‌دانم چنین مبلغی برای تضمین موارد مطرح شده از سوی اتحادیه اروپا صورت گرفته باشد که اگر این امر محقق شده بود دولت این بسته را غیرقابل قبول تلقی نمی‌کرد.

    وی تصریح کرد: تضمین‌ها باید بنا به گفته مقام معظم رهبری به صورت عملی و کاملا جدی مطرح شود تا بتواند خسارات ناشی از خروج آمریکا از برجام را تأمین و همچنین تعهدات حضور خود را برطرف کند.

    نقوی حسینی تصریح کرد: رسمی‌ترین اخبار و اطلاعات تاکنون، بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا را غیرقابل قبول و اتکا تلقی کرده و جمهوری اسلامی ایران نیز آن را قبول ندارد.

    در ادامه بررسی‌های خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: تا به امروز متن و اسنادی در این زمینه به دست ما نرسیده است.

    حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن  اظهار بی‌اطلاعی از این موضوع، می‌گوید: تضمین‌های مطرح شده به گفته رئیس جمهور مناسب نبوده و قابل قبول نیست و بنده نیز این مطلب را نشنیده‌ام.

    گفتنی است، اظهارات برخی از اعضای اتاق بازرگانی مبنی بر این تضمین در هاله‌ای از ابهام باقی مانده و آنطور مشهود است کل اعتبار این صندوق 80 میلیارد دلار است و این میزان مبلغ نمی‌تواند تنها سرمایه بنگاه‌های کوچک و بزرک ایران را پشتیبانی کند.

    بدیهی است مسئولان مربوطه اعم از وزارت امور خارجه باید هر چه سریع‌تر نسبت به شفاف سازی این موضوع اقدام کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی