عصر بازار

اختصاصی «عصر اعتبار»

۳۱ تیر ، ۱۴ بانک به مجمع می روند

عصر اعتبار- هر چه به پایان تیر ماه نزدیک می شویم تنور برگزاری مجامع بانک ها داغ تر می شود و هیجان حاکم بر شبکه بانکی خصوصا سهامداران افزایش می یابد، این هیجان در روز ۳۱ تیر ماه به اوج خود خواهد رسید، در این روز ۱۴ بانک به مجمع خواهند رفت و عملکرد سال مالی منتهی به پایان ۹۶ را در اختیار سهامداران قرار می دهند.

۳۱ تیر ، ۱۴ بانک به مجمع می روند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، دو سه سال است که مجامع بانک ها با حواشی جدیدی روبرو شده است، تا قبل از سال 95 مجامع بانک ها حواشی زیادی نداشت و حداکثر حاشیه حاکم بر مجامع چند سوال سهامداران خرد بود که بانک ها به لطایف الحیلی این حواشی را پشت سر می گذاشتند، اما از سال 95 بانک مرکزی بانک ها را مکلف کرد که بر اساس استاندارد «شفاف سازی درآمد» IFRS ترازنامه های خود را تنظیم کنند که  این تغییر استاندارد حواشی جدیدی برای بانک ها به همراه داشت. از جمله این حواشی می توان به عدم رسمیت رسیدن مجامع بانک ها اشاره کرد، به عبارت ساده تر با توجه به اینکه بانک ها غیر دولتی مکلفند که تا پایان تیرماه مجامع خود را برگزار کنند، تجربه سال گذشته نشان داد که بانک ها نتوانستند در موعد مقرر به استاندارد مورد نظر بانک مرکزی برسند، از طرفی الزام به برگزاری مجمع در پایان تیرماه یک راه پیش پای بانک ها قرار می داد، برگزاری نمادین مجمع. عدم حضور سهامداران عمده و در نهایت به بهانه به رسمیت نرسیدن مجمع، تنفسی دوماهه برای اصلاح اشکالات کشف شده از صورت های مالی.

    بانک‌ مرکزی سال گذشته طی نامه‌ای به مدیران بانکی بر پیش‌شرط‌های لازم برای برگزاری مجامع بانک ها اعلام تاکید کرده بود اگر شرایط تعیین شده رعایت نشود، مجامع لغو خواهد شد. در این  نامه به بانک‌ها اعلام شد که بر اساس بخشنامه‌های قبلی که این بانک صادر کرده، صدور مجوز برگزاری مجامع عمومی بانک‌ها و موسسات اعتباری مشروط به رعایت الزامات مورد نظر و هماهنگی با ناظران بانک مرکزی است.

    در نامه بانک مرکزی سه شرط برای بانک‌ها تعیین شده بود؛ ارسال پیش‌نویس صورت‌های مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری با نمونه صورت‌های مالی بانک مرکزی حداقل یک ماه قبل از برگزاری مجمع، ارسال پیش‌نویس نهایی گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی بانک و موسسه اعتباری حداقل یک ماه قبل از برگزاری مجمع و ارسال  گزارش موارد عدم انطباق عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری با قوانین و مقررات پولی و بانکی و بخشنامه های بانک مرکزی یک ماه قبل از برگزاری مجمع. استاندارد  IFRSطرح جنجالی بانک مرکزی  بود که از سال 94 در دستور کار نظام بانکی قرار گرفت است که شفافیت مهمترین  شاخصه آن است. در آستانه پایان تیر ماه برگزاری مجامع بانک ها از روز چهارشنبه 27 تیرماه با برگزاری مجمع بانک خاورمیانه آغاز شد. مجامع بانک ها طی روزهای 30 و 31 تیرماه ادامه خواهد یافت که برنامه اعلام شده از طرف بانک ها  و موسسات مالی برای برگزاری مجمع به شرح زیر است:

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی