عصر بازار

ادیب مطرح کرد؛

سقوط ۳ برابری ارزش پول ملی نتیجه سودهای ۲۷ درصدی بانک‌هاست

عصر اعتبار- یک اقتصاددان با بیان این‌که افزایش نرخ ارز واکنشی نسبت به سه برابر شدن نقدینگی است، گفت: سقوط سه برابری ارزش پول ملی، نتیجه سودهای ۲۷ درصدی بانک‌هاست که به سپرده‌ها پرداخت کردند؛ بنابراین نباید نسبت به افزایش نرخ ارز طلبکار کسی باشیم.

سقوط ۳ برابری ارزش پول ملی نتیجه سودهای ۲۷ درصدی بانک‌هاست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد حسین ادیب در نشست پیش‌بینی آینده اقتصاد ایران در تحلیل چرایی جریانات اخیر در بازار ارز، اظهار کرد: اگر تورم در یک کشور بیشتر از تورم در کشور دیگر باشد دیر یا زود، ارزش پول ملی کشوری در مقابل پول کشوری که تورم کمی دارد، به میزان اختلاف تورم بین آن‌ها کاهش می یابد.

    وی با اشاره به دلیل افزایش تورم در یک کشور، ادامه داد: اگر سیاست‌های پولی ایران، انبساطی‌تر از پول ملی سایر کشورها باشد، تورم افزایش می‌یابد.

    ادیب عنوان کرد: دو نوع سیاست انبساطی وجود دارد که یکی از آن در دولت احمدی نژاد و یکی در دولت روحانی اجرایی شد، هر چند نتیجه هر دو یکی بوده ولی ماهیت آن‌ها متفاوت است؛ به عنوان مثال در دولت احمدی نژاد بانک مرکزی خلق پول می‌کرد، ولی در دولت روحانی بانک‌ها خلق پول می کنند، که هر دو باعث رشد نقدینگی شده و تورم افزایش می‌یابد.

    این اقتصادان با تاکید بر این‌که در هیچ جای دنیا بانک‌ها اجازه چاپ اسکناس ندارند، در حالی که ما این اجازه را به بانک‌ها داده‌ایم، گفت:  سه برابر شدن نقدینگی در سال 1391 تحریم نبوده بلکه قرار گرفتن ایران در رده دومین کشور دارای بالاترین تورم در سال 1380 بود که این امر کاهش ارزش پول ملی را به دنبال داشت.

    وی با بیان این‌که بالا بودن تورم در یک کشور، آثار منفی خود را با تغییر نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: در این صورت دولت‌ها سیاست انبساطی را در پیش می‌گیرند، به همین دلیل این نوع سیاست در کوتاه مدت منجر به رشد اقتصادی و بهتر شدن شرایط می‌شود، ولی در بلند مدت آثار منفی خود را نشان می‌دهد.

    ادیب ادامه داد: زمانی که بانک‌ها نیز سیاست انبساطی در پیش گیرند به جای تورم ارزی، تورم ریالی اتفاق می‌افتد؛ به عنوان مثال در دهه 80  بانک مرکزی که این نوع سیاست را در پیش گرفته بود، 80 درصد سودهای سپرده گذاری ناشی از تورم بود و همین عامل منجر شده بود که ما دومین کشور دارای تورم بالا باشیم.

    این اقتصاددان اضافه کرد: بنده معتقدم که ارزش پول ملی با سیاست‌هایی که دولت در پیش گرفته است، دچار افت خواهد داشت و تحریم‌ها در این امر هیچ گونه تاثیری ندارد، چرا که ثروت ما ناشی از تورم است.

    وی با اشاره به آمار سیستم‌های بانکی، گفت: 85 درصد سودهای بانکی به 600 نفر و 40 درصد سپرده‌های بانکی متعلق به 50 هزار نفر است.

    ادیب با بیان این‌که حدود 5000 شرکت، 70 درصد ثروت کشور را در اختیار دارند، افزود: 40 درصد تسهیلات بانکی به 200 شرکت پرداخته شده است.

    این اقتصاددان گفت: تورم باعث می‌شود، پولدار پولدارتر و بی پول نیز بی پول‌تر شود؛ چرا که این روند خود به خود منجر به آن خواهد شد تا ثروت کشور در اختیار برخی افراد قرار گیرد.

    وی با بیان این‌که با این وضعیت سیستم پولی و بانکی کشور، بالا بودن نرخ ارز یک مسئله عادی است، اظهار کرد: اگر سیستم بانکی اصلاح نشود، نرخ دلار تا 100 هزار تومان پیش خواهد رفت که باعث می‌شود 99 درصد جامعه در فقر مطلق زندگی کنند.

    ادیب با  بیان این‌که صرافی‌ها ابزار پولشویی هستند، خاطرنشان کرد: بستن صرافی‌ها یک حرکت عادلانه‌ای است؛ چراکه بیشتر فساد ها از این طریق انجام می‌گرفت.

    وی با اشاره به این‌که خوشبختانه وضعیت صادرات غیرنفتی در کشور مناسب است، گفت: تحریم‌های علیه ایران بیشتر جنبه روانی داشته و برای گرفتن سهم ایران از بازار نفت است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو