عصر بازار

جلسه ویژه در بانک مرکزی برای تعیین تکلیف ارز مسافرتی

عصر اعتبار- درحالی خبر حذف ارز مسافرتی در محافل خبری نقل می‌شود که امروز هم شعب بانک عامل به مسافران حواله ارز دادند.

جلسه ویژه در بانک مرکزی برای تعیین تکلیف ارز مسافرتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، از ساعتی قبل خبر حذف ارز مسافرتی در شبکه‌های خبری رد و بدل می‌شود ولی واقعیت این است که شعب بانک‌های عامل امروز هم به مسافران حواله‌های ارزی داده‌اند.

    مراجعه خبرنگار تسنیم در شعب بانکهای عامل توزیع‌کننده ارز مسافرتی حاکی از ازدحام جمعیت و صف‌های طولانی مسافران برای دریافت ارز مسافرتی است.

    تازه‌ترین خبر رسیده به تسنیم حکایت از آن دارد که هم‌اکنون جلسه‌ای در بانک مرکزی در حال برگزاری است که در آن درباره سرنوشت ارز مسافرتی تصمیم‌گیری خواهد شد.،هنوز البته خبری از این جلسه بیرون نیامده است.

    در عین حال یک مقام مسئول بانک مرکزی هم در پاسخ به تسنیم مبنی براینکه آیا در روزهای آینده ارز مسافرتی حذف خواهد شد؟ اعلام کرد که ارز مسافرتی حذف نمی شود. تا این لحظه تصمیمی گرفته نشده است. اگر قرار باشد نحوه عرضه ارز مسافرتی تغییر کند باید در ستاد اقتصادی دولت تصمیم گیری و به بانک مرکزی اعلام شود و بانک مرکزی هم به بانکهای عامل ابلاغ کند.

    صبح امروز هم مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی از تعیین تکلیف ارز مسافرتی طی چند روز آتی خبر داده بود.

    مهدی کسرائی‌پور درباره تعیین تکلیف ارز مسافرتی گفته بود: نحوه پرداخت ارز مسافرتی تا چند روز آینده مشخص می‌شود.

    مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی، گفت: بانک مرکزی پیشنهادهای جدیدی برای اصلاح نحوه پرداخت ارز مسافرتی مطرح کرده که در ستاد اقتصادی دولت در دست بررسی است.

    یادآور می‌شود، در راستای اجرای تصمیم مورخ 20 فروردین 1397 ستاد اقتصادی دولت مبنی بر یکسان‌سازی نرخ ارز با بهای 42000 ریال برای هر دلار که به‌منظور تثبیت بازار ارز اتخاذ شد، اطلاعیه شماره 2 یکسان‌سازی نرخ ارز در رابطه با نحوه تأمین ارز مسافرتی، درمانی و دانشجویی به‌شرح ذیل به‌استحضار عموم هموطنان می‌رسد:

    1. ارز مسافرتی برای یک بار سفر در سال به‌میزان 1000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می‌شود. میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم‌مرز و کشورهای مشترک المنافع به‌غیر از عراق 500 یورو یا معادل آن به سایر ارزها می‌باشد.

    2. متقاضیان ارز مسافرتی موظف به ارائه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیط هواپیما، ویزای کشور مقصد (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور به بانک ملی می‌باشند.

    3. متقاضیان باید نسبت به پرداخت معادل ریالی ارز مسافرتی به شعب منتخب بانک ملی اقدام و در مقابل آن سند حسابداری/رسید دریافت کنند.

    4. پرداخت ارز مسافرتی در باجه بانک ملی مستقر در مبادی خروجی (پس از باجه کنترل گذرنامه) و در مقابل دریافت سند حسابداری/ رسید و ممهور کردن گذرنامه متقاضی انجام می‌شود.

    5. میزان و ترتیبات پرداخت ارز به زائران عتبات عالیات پس از هماهنگی با سازمان حج و زیارت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

    6. تأمین ارز درمانی و دانشجویی با رعایت مجموعه مقررات ارزی از طریق بانک‌های تجارت و سامان کمافی‌السابق ادامه می‌یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی