عصر بازار

سکه از مرز ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان عبورکرد؛

روزهای جدید در بازار ارز؟

عصر اعتبار- روز گذشته، قیمت دلار و سکه با عبور از سطوح مقاومتی، به مرزهای جدید وارد شدند. در اولین روز هفته، دلار توانست تا محدوده ۸ هزار و ۵۰۰ تومان صعود کند. دلار که پنج‌شنبه در محدوده ۸ هزار و ۲۸۰ تومان قرار داشت، با افزایش روز ابتدایی هفته از دامنه ۱۴ روزه خارج شد.

روزهای جدید در بازار ارز؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، روند افزایشی دلار و شکست سطح مقاومتی، تصورات افزایشی برخی معامله‌گران را تقویت کرد؛ از نظر آنها، خروج دلار از دامنه 7 هزار و 700 تا 8 هزار و 300 تومان ممکن است سرآغاز روزهای جدید در بازار ارز و تعیین دامنه جدید در آن شود.

    همزمان، عده‌ای از بازیگران نوسان یاد شده را مقطعی دانسته و عنوان کردند با ارائه بسته اروپا به ایران امکان بازگشت قیمت‌ها به سطوح پیشین وجود دارد.  در روزی که دلار به میانه مرز 8 هزار تومانی رفت، سکه تمام بهار آزادی با اقتدار از مرز 3 میلیونی عبور کرد و با شیب تند افزایشی به بالای کانال 3 میلیون و 100 هزار تومان نیز رفت. روز شنبه، سکه با 120 هزار تومان افزایش به قیمت 3 میلیون و 110 هزار تومان رسید. سکه روز پنج‌شنبه نیز 110 هزار تومان افزایش را تجربه کرده بود. به این ترتیب سکه در 2 روز کاری بیش از 8 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. در همین بازه زمانی دلار در بازار غیررسمی نزدیک به 5 درصد رشد کرده است.
    سیگنال آتی به بازارهای نقدی؟

    برخی فعالان باور داشتند، افزایش قیمت‌ها در بازار معاملات آتی سکه در روزهای اخیر سیگنال افزایشی را به بازارهای نقدی منتقل کرده است. با این حال، روز شنبه، افزایش قیمت‌ها از بازار نقدی کلید خورد. روز گذشته، معاملات نقدی سکه در کانال 2 میلیون و 990 هزار تومان آغاز شد؛ با این حال، حدود ساعت 11:30 سکه قدم به مرز 3 میلیونی گذاشت و یک ساعت بعد تا محدوده 3 میلیون و 90 هزار تومان بالا رفت. در واقع پیش از آغاز ثبت سفارشات در بازار آتی سکه که حدود ساعت 12:30 آغاز می‌شود، سکه نقدی حدود 100 هزار تومان رشد را به ثبت رسانده بود. با توجه به این امر، گروهی از بازیگران بازار باور داشتند که معاملات سکه آتی نقش چندانی در بازار نقدی این فلز گرانبها نداشت؛ با این حال، با آغاز معاملات آتی سکه قیمت کمی رشد بیشتر را تجربه کرد و از مرز 3 میلیون و 100 هزار تومان عبور کرد.  اولین معامله آتی در سررسید دی‌ماه حدود ساعت یک بعدازظهر با قیمت 3 میلیون و 755 هزار تومان صورت گرفت. به‌دنبال این معامله، بازار نقدی نیز چنان‌که اشاره شد وارد سطوح جدیدی شد. البته بازیگران بازار باور داشتند، بیشتر افزایش قیمت سکه نقدی درون بازاری بوده است و معاملات آتی تنها نقش چاشنی را بازی کرده است. عده‌ای نیز عنوان کردند، افزایش قیمت سکه نقدی در روزهای اخیر برخی فروشندگان آتی را دچار ضرر کرده است و آنها سعی کرده‌اند با ورود به بازار نقدی و افزایش خریدها بخشی از سود از دست رفته را جبران کنند.
    پرده دوم از اثر بازار آتی

    پس از ثبت معامله 3 میلیون و 755 هزار تومانی در سررسید آتی دی، اطلاعیه‌ای از سوی بورس کالا صادر شد. متن این اطلاعیه حاکی از آن بود که از روز یکشنبه تا اطلاع ثانوی، اخذ موقعیت تعهدی خرید و فروش فزاینده در قراردادهای آتی سکه طلا برای فعالان بازار مقدور نیست. در واقع معامله‌گران از امروز نمی‌توانند موقعیت خرید و فروش جدیدی بگیرند؛ با انتشار این خبر، بازار آتی نوسانی‌تر شد؛ تا ساعت 4بعدازظهر حتی تا کانال 3 میلیون و 600 هزار تومان پایین رفت و به سرعت بار دیگر به کانال 3 میلیون و 700 هزار تومان بازگشت. افزایش 230 هزار تومانی سکه در روزهای اخیر در شرایطی رخ داده است که بهای اونس در بازارهای جهانی افزایش خاصی را تجربه نکرده است و در نهایت در محدوده هزار و 231 دلار به کار خود پایان داد.  دسته‌ای از معامله‌گران معتقدند عوامل پیش گفته نقش چندانی در رشد قیمت سکه نداشته است. از نظر آنها فضای بازار بیشتر متاثر از انتظارات سیاسی و آغاز شدن تحریم هاست. به باور آنها، خبرهای جدیدی که منتشر می‌شود، انتظارات معامله‌گران را در دوران تحریمی پیش رو تحت‌تاثیر قرار داده است. یکی از بازیگران ارزی گفت، در روزهای اخیر اخبار زیادی در مورد کاهش واردات نفت ایران از سوی برخی شرکای تجاری عنوان شده است. در کنار این، برخی خبرها پیرامون قطع ارز مسافرتی نیز از نظر شماری فعالان در افزایش قیمت‌ها اثر داشت. از نظر آنها، معامله‌گران با جوسازی پیرامون این موضوع خریدها را بالا بردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو