عصر بازار

سازمان بنادر اعلام کرد:

پرداخت تسهیلات بلاعوض به صاحبان لنج‌های فرسوده

عصر اعتبار- مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طرح­ نوسازی شناورهای فرسوده با پرداخت تسهیلات بلاعوض به صاحبان لنج های فرسوده، به زودی اجرایی می شود.

پرداخت تسهیلات بلاعوض به صاحبان لنج‌های فرسوده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به  نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، ​­­نادر پسنده­ درباره نوسازی شناورهای فرسوده، گفت: هدف اصلی­ طرح­ نوسازی شناورهای فرسوده، ایمن کردن شناورها است. این نگرانی وجود دارد که کشورهای منطقه در آینده‌ای نه‌چندان دور از ورود شناورهای سنتی به بنادر خود ممانعت کنند.

    وی­ گفت: سازمان‌های متعددی، چون سازمان بنادر و دریانوردی، ستاد بار و مسافر، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تامین اجتماعی و وزارت کار در اجرایی شدن­ طرح نوسازی شناورهای فرسوده دخیل هستند. سازمان های یاد شده تاثیر بسزایی در نوسازی ناوگان مسافری دریایی و­ باری دارند.

    شناورهای بالای 40 سال؛ اولویت پروژه جایگزینی

    پسنده­­ بیان کرد: در حال حاضر حدود 4500 لنج تجاری در بنادر ایران وجود دارد که باید در ردیف نوسازی­ قرار گیرند. بر این اساس شناورهای بالای 40 سال که تعداد آن‌ها به 412 فروند می‌رسد، اولویت­ پروژه جایگزینی شناورهای سنتی است.

    پیشنهاد دو مدل مالی به مالکان لنج های فرسوده

    مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: از آن‌جا که شناور فرسوده از رده‌خارج، همچنان دارای ارزش افزوده است و خدماتی را به مالک خود ارائه می‌دهد، یک روش درطرح نوسازی لنج‌های فرسوده این است که تسهیلاتی در ازای خرید شناور به صورت بلاعوض به مالک پرداخت شود و در مقابل مالک لنج به همان میزان مبلغی را به‌عنوان آورده اضافه کند.­

    وی افزود: مالک لنج می‌تواند در ازای دریافت تسهیلات بلاعوض فقط­­ شناور خود را اسقاط کند و درخواستی برای شناور جدید نداشته باشد. سعی سازمان بنادر و دریانوردی بر این است که حدود 10 برابر آورده مالکان، به آنها وام با حداقل بهره بدهد.

    پسنده با بیان این‌که جایگزینی شناورهای فرسوده با شناورهای بزرگ و ایمن در اولویت است، متذکر شد: برای آنکه روند نوسازی شناورهای فرسوده سرعت بگیرید صاحبان لنج های فرسوده می توانند با اجماع نسبت به نوسازی اقدام کنند. به طور مثال اگر 5 مالک شناور با یکدیگر متحد شوند،­ تسهیلات آنها 5 برابر می‌شود و متعاقبا هزینه کافی برای خرید شناور تامین خواهد شد.­

    وی­ گفت: کسانی که نخواهند از وام بلاعوض استفاده کنند، روش مالی دیگری برای آنها تعریف شده است. وام­ با شرایط بهتر، یعنی مبلغ بیشتر و سود کمتر به مالکی داده خواهد شد که درخواست تسهیلات بلاعوض­ را نداشته باشد. این وام از وجوه اداره‌شده سازمان بنادر و دریانوردی تامین خواهد شد.

    تغییر ماهیت کارگاه‌های لنج‌سازی

    پسنده ادامه داد: همه این شناورها در داخل کشور ساخته می‌شوند. کارخانه‌های سازنده باید ظرفیت تولید 800 شناور جدید را داشته باشند. علاوه بر این کارگاه‌های لنج‌سازی نیاز به تغییر ماهیت دارند تا به کارگاه‌های سازنده شناورهای جدید تبدیل شوند. این 800 شناور جدید می‌تواند اشتغال و گردش مالی قابل‌توجهی را در صنایع کشتی‌سازی ایجاد کند. صنایع دریایی وصندوق توسعه ملی حامی کشتی‌سازی در این بخش خواهند بود. مالک شناور در این که تسهیلات خود را صرف ساخت چه نوع شناوری کند، اختیار تام دارد.­

    این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اسقاط لنج‌های فرسوده و مشکلات زیست محیطی متعاقب آن، گفت: اخیرا یک شرکت دانش‌بنیان امکاناتی را فراهم کرده است که می‌تواند بدنه فایبرگلاس لنج‌ها را­ بازیافت­ کند.

    وی درباره بازسازی شناورهای صیادی افزود: مدیریت شناورهای صیادی به عهده سازمان شیلات است. شناورهای این سازمان شرایط ایمن و مطلوبی ندارند و البته سازمان شیلات در تلاش است تا این شرایط را بهبود ببخشد. شناورهای صیادی در چارچوب طرح جایگزینی شناورهای فرسوده نیستند و فقط شناورهای تجاری مشمول این طرح می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو