عصر بازار

در نشست امروز به ریاست روحانی صورت گرفت

تکلیف دولت برای واردکنندگان درباره مابه‌التفاوت نرخ ارز

عصر اعتبار- دولت، کلیه واردکنندگانی که از ارز با نرخ مرجع استفاده کرده و کالاهای آنها بدون رعایت ضوابط و در شبکه غیررسمی فروش رسیده است را مکلف کرد مابه‌التفاوت نرخ ارز را بپردازند.

تکلیف دولت برای واردکنندگان درباره مابه‌التفاوت نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در جلسه امروز هیئت وزیران که به ریاست حجت­ الاسلام حسن روحانی رییس ­جمهوری، برگزار شد گزارش وزارت راه و شهرسازی از روند بازاریابی و جذب سرمایه ­گذاری بعد از افتتاح طرح توسعه بندر شهید بهشتی در بندر چابهار، به استحضار اعضای دولت رسید.

    براساس این گزارش، از ابتدای سال جاری تاکنون 16 درخواست برای سرمایه ­گذاری در بخش­ های مختلف در این بندر پیشنهاد شده که از این تعداد، نسبت به انعقاد هفت فقره قرارداد سرمایه­ گذاری جمعاً به میزان 4 هزار و 670 میلیارد ریال با سرمایه­ گذاران داخلی و خارجی در زمینه جمع­آوری مواد زائد کشتی­ ها، احداث مخازن نگهداری LPG و فرآورده­ های نفتی و انبار چند منظوره و نیز دو تفاهم­نامه با سرمایه ­گذاران خارجی به مبلغ یک میلیارد دلار و یک تفاهم‌نامه داخلی به میزان 950 میلیارد ریال اقدام شده است.

    ** تعیین تکلیف سهم 20 درصدی دولت از بازار تولید برق کشور

    هیئت وزیران به منظور تعیین تکلیف سهم 20 درصدی دولت از بازار تولید برق کشور، فهرست نیروگاه­‌هایی که کمتر از 20 درصد سهم بازار را دارند، اعلام کرد.

    براساس قانون اجرای سیاست‌­های کلی اصل 44 قانون اساسی، دولت مجاز است به منظور حفظ سهم بهینه بخش دولتی در فعالیت­ های اقتصادی مربوط، با توجه به حفظ حاکمیت خود، استقلال کشور، عدالت اجتماعی و رشد و توسعه اقتصادی به میزانی سرمایه ­گذاری نماید که سهم دولت از 20 درصد ارزش این فعالیت­ ها در بازار بیشتر نباشد.

    ** آیین­‌نامه اجرایی مربوط به دریافت مالیات و عوارض ارزش افزوده نفت و گاز اصلاح شد

    هیئت وزیران در ادامه جلسه، آیین­‌نامه اجرایی مربوط به دریافت مالیات و عوارض ارزش افزوده نفت و گاز را با هدف تسهیل و شفافیت  اطلاعاتی در زنجیرتولید و توزیع نفت اصلاح کرد.

    به موجب این اصلاحیه، نفت خام، میعانات گازی و گاز غنی تحویلی به پالایشگاه ها و واحدهای تصفیه حاضر در زنجیره توسط شرکت ملی نفت ایران از شمول مالیات بر ارزش افزوده مستثنی می­باشد و صرفاً مالیات و عوارض ارزش‌­افزوده پرداخت شده مربوط به فروش سایر کالاها و خدمات مشمول به عنوان اعتبار مالیاتی قابل پذیرش خواهد بود.

    ** دریافت مابه ­التفاوت نرخ ارز از واردکنندگانی که به تعهدات خود عمل نکرده ­اند

    دولت کلیه واردکنندگانی که به موجب مصوبه هیئت وزیران در سال 1391، از ارز با نرخ مرجع استفاده نموده و کالاهای مربوط به آنها ترخیص و بدون رعایت ضوابط قانونی قیمت‌گذاری و در شبکه غیررسمی توزیع به فروش رسیده است را مکلف کرد براساس محاسبات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مابه‌التفاوت ریالی نرخ ارز در روز ترخیص کالا با نرخ ارز در روز بازپرداخت را بپردازند.

    همچنین آن بخش از کالاهای وارداتی که مشمول پرداخت مابه‌التفاوت ریالی نرخ ارز شده و حسب اعلام بانک مرکزی اقدام به پرداخت و تسویه مابه‌التفاوت نرخ ارز مربوط نموده‌اند، از شمول این مصوبه مستثنی هستند.

    ** دولت لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری­ها و دهیاری­ ها را بررسی کرد

    دولت با هدف بررسی و شناخت منابع درآمدی شهرداری­ های کشور و چگونگی اصلاح و تأمین منابع جدید برای جایگزین شدن با درآمد فعلی شهرداری­ ها در جهت توسعه شهری و ایجاد خدمات مورد نیاز شهروندان، لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری­ها و دهیاری­‌ها را تصویب و ادامه مباحث به جلسه بعدی دولت موکول شد.

    بهره‌­گیری از ابزارهای مختلف تأمین مالی و روش ­های اجرایی جلب مشارکت بخش خصوصی، متناسب با پروژه­‌های شهری و پیش­‌بینی تضمین‌های کافی، افزایش کارایی و ضمانت اجرایی برای کسب عوارض و درآمدهای قانونی شهرداری، اصلاح و تقویت منابع موجود درآمدی و تأمین منابع جدید به منظور حداقل استفاده از درآمدهای دولت و کاهش وابستگی مالی شهرداری­ ها به منابع درآمدی دولتی، افزایش سهم شهرداری­ ها از محل عواید حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده و اصلاح ساز و کار وصول عوارض نوسازی و عمران شهری، از دیگر اهداف لایحه یاد شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی