عصر بازار

سوئد پیشگام در پرداخت بدون پول نقد

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی سوئد گفت: به سرعت در حال تبدیل شدن به یک جامعه بدون پرداخت پول نقد هستیم و پرداخت های نقدی به ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

سوئد پیشگام در پرداخت بدون پول نقد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، سوئد به سرعت در حال حرکت به سمت جامعه بدون پرداخت پول نقد است. در همین حال تقاضا برای پول نقد در یک دهه گذشته در این کشور بیش از 50 درصد کاهش پیدا کرده که یکی از دلایل آن به افزایش وابستگی مردم به کارت های بدهی یا اپلیکیشن های گوشی بر می گردد.

    در همین حال پرداخت ها در آن واحد بین افراد در این کشور انجام می گیرد. بیش از نیمی از شعب بانک ها در سوئیس دیگر به مدیریت پول نقد نمی پردازند و از هر 10 مشتری، 7 نفر قادر به مدیریت پرداخت ها به صورت غیر نقدی هستند.

    ضمن اینکه تجار سوئدی انتظار دارند تا سال 2025 میلادی پذیرش پول نقد را متوقف کنند. همچنین «استفان اینگوس» رییس کل بانک مرکزی سوئد گفت: پرداخت های نقدی فقط 13 درصد پرداخت ها در مغازه ها در سوئد به خود اختصاص می دهد.

    راه حل های دیجیتال برای پرداخت های بزرگ بین بانک ها وجود دارد؛ نکته قابل توجه این است که این پرداخت ها در سوئد به نحوی در میان افراد مدیریت شده که قادر به انجام پرداخت های کوچک و کم حجم هم باشند.

    در همین حال چندین کشور آسیایی و آفریقایی از جمله هند، پاکستان، کنیا و تانزانیا هم به جای استفاده از کارت ها یا پول نقد از پرداخت های موبایلی استفاده می کنند. بر همین اساس، رفتن به سمت جامعه بدون تماس با پول نقد باعث می شود که بانک های مرکزی به مدیریت عرضه پول بپردازند و نتایج گسترده ای را برای جامعه به ارمغان می آورد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی