عصر بازار

توافق ایران و آذربایجان برای ایجاد ستاد توسعه همکاری‌های اقتصادی

عصر اعتبار- یک مقام ایرانی اطلاع داد باکو با پیشنهاد تهران برای ایجاد ستاد توسعه همکاری‌های اقتصادی موافقت کرده است.

توافق ایران و آذربایجان برای ایجاد ستاد توسعه همکاری‌های اقتصادی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد عیقرلو - دبیر اجرایی کنفدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران - در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند آذربایجان گفت: تصمیم ایجاد ستادی برای هدایت و توسعه روابط اقتصادی بین ایران و  جمهوری آذربایجان در نشست قبلی بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور اتخاذ شد.

    وی افزود: ستاد مشابهی بین ایران و عراق ایجاد شده است که به نتاج خوبی منتهی شده است. وی روابط تهران و باکو را خوب ارزیابی کرد و گفت که آذربایجان می‌تواند به عنوان پایانه‌ای برای انتقال کالاهای ایرانی به کشورهای دیگر جهان عمل کند. ایران می‌تواند از آذربایجان چوب وارد کند که صرفه اقتصادی زیادی دارد.

    در بخش دیگری از این گفت‌وگو، عیقرلو با اشاره به کریدور شمال جنوب که یک مسیر چندجانبه برای اتصال هند به آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و اروپاست گفت: وزارت راه و شهرسازی ایران توجه ویژه‌ای به این مسیر داشته و در نظر دارد تا هرچه زودتر این مسیر را تکمیل کند.

    این کریدور همچنین ایران را به بنادر روسیه در دریای بالتیک وصل می‌کند و به روسیه نیز اجازه می‌دهد به خلیج فارس برسد. بدین ترتیب کالاها می‌توانند بین بندر بمبئی، بندرعباس، آستاراخان و سنت پترزبورگ روسیه جابجا شوند.

    تخمین‌زده می‌شود با تکمیل این کریدور، حجم کالاهای رد و بدل شده دو کشور از 600 هزار تن کنونی به پنج میلیون تن افزایش یابد. روابط اقتصادی ایران و آذربایجان در حال حاضر 500 میلیون دلار است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی