عصر بازار

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خبر داد:

اعلام آمادگی «کنترل بانک» اتریش برای تضمین مراودات تجاری با ایران

عصر اعتبار- نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران طی سفر فعالان بخش خصوصی به اتریش، با والتر روک رئیس اتاق اقتصاد وین دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس اتاق اقتصاد وین از آمادگی کنترل بانک اتریش برای تضمین مراودات تجاری دو طرف خبر داد.

اعلام آمادگی «کنترل بانک» اتریش برای تضمین مراودات تجاری با ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، پدرام سلطانی - رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش - در دیدار اخیر خود با رئیس اتاق اقتصاد وین، با اشاره به وضعیت روابط تجاری میان دو کشور گفت: باید اذعان کرد به دلیل محدودیتهای جدید بین‌المللی مطمئناً شاهد دشواری‌هایی در روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی بین تجار و شرکت‌های دو طرف خواهیم بود. البته دولت‌های ایران و اتریش را برای غلبه بر این چالش‌ها و یافتن راهکارهایی به‌منظور حفظ روابط دوجانبه کاملا مصمم می‌بینیم.

    سلطانی همچنین با اشاره به تلاش‌های اتحادیه اروپا برای مقابله با این محدودیت‌ها گفت: چیزی که امید بیشتری  ایجاد می‌کند این است که اتحادیه اروپا به دنبال یافتن راهی برای باز نگاه داشتن درهای تجارت بین کشورهای اروپایی و ایران است و می‌کوشد تا از طریق فراهم ساخت چتر حمایتی برای بخش خصوصی و فعالان اقتصادی اروپایی، نگرانی‌های آن‌ها را در مورد کار کردن با همتایان ایرانی خود رفع کند.

    نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نشست هیأت ایرانی با فعالان بخش خصوصی سوئیس پیش از سفر به اتریش، گفت: در سفر به سوئیس، متوجه شدیم که دولت این کشور نگرانی‌های زیادی در مورد روابط تجاری با ایران دارد و این نگرانی‌ها را به فعالان بخش خصوصی نیز منتقل کرده است، به‌طوری که تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های سوئیسی در نشست مشترک با ما حضور داشتند. اما اینجا در اتریش شاهد استقبال فوق‌العاده شرکت‌ها هستیم و این نشان می‌دهد که دو طرف سخت در تلاش هستند تا راهی برای بهبود اوضاع بیابند.

    سلطانی تأکید بر اینکه دولت ترامپ بلکه برای سایر کشورها نیز مشکلاتی ایجاد کرده تصریح کرد: رویکرد ترامپ شرکت‌های اروپایی را هم با دردسرهایی مواجه کرده است. اقداماتی مانند افزایش تعرفه‌های تجاری و آغاز کردن جنگ تجاری، چالشی جدی برای جهانی‌شدن و همکاری‌های تجاری بین اتحادیه اروپا و آمریکا است.

    به اعتقاد وی، اتحادیه اروپا باید این مسئله را جدی بگیرد و نه فقط برای حمایت از ایران، بلکه برای دفاع از منافع خود تمهیداتی بیاندیشد.

    سلطانی در ادامه نظر رئیس اتاق اقتصاد وین را به ظرفیت‌های موجود برای گسترش روابط تجاری بین ایران و اتریش جلب کرد و گفت: تأسیس اتاق مشترک ایران و اتریش یک اتفاق مثبت در روابط دو طرف است. ما تلاش خواهیم کرد تا با همتایان خود در اتریش، از جمله اتاق بازرگانی وین و اتاق‌های بازرگانی سایر استان‌های اتریش، شبکه‌ای برای تبادل مستمر اطلاعات راه‌اندازی کنیم و اطلاعات و اخبار لازم را در اختیار اعضای خود قرار دهیم و راههایی را برای تداوم مراودات تجاری بین دو کشور بیابیم.

    سلطانی افزود: ظرفیت روابط تجاری بین ایران و اتریش بسیار بالا است و تاکنون شاید تنها از 10 یا 20 درصد از این ظرفیت استفادهشده باشد .همچنین دشواری‌های کنونی گذرا هستند و ظرف شش ماه، یک سال، دو سال و یا نهایتاً تا پایان ریاست‌جمهوری ترامپ رفع خواهند شد. باید استراتژی‌هایی را برای تحقق ظرفیت‌های تجاری بین دو کشور تدوین شود.

    نایب‌رئیس اتاق ایران در مورد روابط بانکی گفت: برخی بانک‌های اروپایی، به‌ویژه بانک‌های کوچک که مراودات مالی کمتری با آمریکا دارند، منتظر تصمیم اتحادیه اروپا هستند تا با برخورداری از حمایت‌های لازم از طرف این اتحادیه، ارائه خدمات به بانک‌های ایرانی را از سر بگیرند.

    سلطانی با اشاره به راهکارهای بانکی نیز گفت:‌ اتحادیه اروپا درنهایت تعدادی از این بانک‌ها را برای تجارت با ایران تحت حمایت خود قرار خواهد داد و آنها به کانال ارتباط مالی بین کشورهای اروپایی و ایران تبدیل خواهند شد.

    وی با تأکید بر اینکه بانک‌های اروپایی نباید احساس کنند که برقراری ارتباط تجاری با ایران صرفاً مأموریتی است که از طرف دولت‌های متبوعشان به آنها محول شده گفت: از بخش خصوصی اتریش و دیگر کشورهای اروپایی می‌خواهیم که بانک مرکزی اروپا و بانک‌های تجاری منطقه را برای یافتن راهی جهت تجارت با ایران تحریک کنند.

    نایب رئیس اتاق ایران با اشاره به پیشنهاد مطرح شده از سوی رئیس اتاق اقتصاد وین، ابراز خوشحالی کرد  که آقای "روک " ایده راه‌اندازی یک سیستم تسویه مالی بین دو کشور را مطرح کرده؛ چرا که این سیستم به ما امکان می‌دهد که بدون رد و بدل کردن پول به تجارت بپردازیم. این یک ایده مثبت و عملی است. فعالان اقتصادی ایران حتی این آمادگی دارند که در صورت لزوم برای تسهیل امور، یک مؤسسه مالی در اتریش خریداری یا تأسیس کند.

    تمایل بانک‌های اتریشی برای کار با ایران

    والتر روک - رئیس اتاق اقتصاد وین - نیز با ابراز خرسندی از برگزاری نشست مشترک با هیأت ایرانی و تأکید بر ضرورت تداوم چنین نشست‌هایی بین فعالان بخش خصوصی دو کشور اظهار کرد: من حدود 16 ماه پیش برای اولین بار به ایران سفر کردم و به‌شدت تحت تأثیر کشور شما قرار گرفتم. ما در این مدت تلاش‌هایی را برای گسترش روابط بین دو کشور انجام داده‌ایم، اما هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به اهداف تجاری دوجانبه داریم. شناخت دو طرف از یکدیگر، پایه و اساس تجارت است.

    رئیس اتاق اقتصاد وین در مورد مشکلات ناشی از محدودیتها علیه ایران گفت: خوشبختانه دوره ریاست جمهوری ترامپ چهارساله است و ابدی نیست. من نیز مانند شما امیدوارم که این دوره، دوره اول و آخر ترامپ باشد و معتقدم فعالان اقتصادی باید دید بلندمدت داشته باشند و از همین حالا خود را برای دوران پساترامپ آماده کنند.

    وی در خصوص مسائل بانکی و پیشنهاد ارائه شده از سوی نایب رئیس اتاق ایران گفت: امکان خرید یک مؤسسه مالی وجود دارد و ما آمادگی داریم با همکاری طرف ایرانی چارچوبی برای این کار تدوین کنیم.

    رئیس اتاق اقتصاد وین اضافه کرد: در مذاکراتی که با کنترل بانک اتریش داشته‌ایم آن‌ها اعلام کردند حاضراند تسویه 80 درصد از حجم تجارت بین ایران و اتریش را تضمین کنند. 20 درصد دیگر نیز از طریق یک شرکت مالی محلی تضمین خواهد شد. بانک‌های اتریش پیش از این به دلیل تحریم‌ها تردیدهایی برای ارتباط با ایران داشته‌اند، اما اکنون آنها تمایل دارند دوباره این ارتباط را برقرار کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو