عصر بازار

هشدار بانک جهانی نسبت به اوضاع نامساعد اقتصادی افغانستان

عصر اعتبار- بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود از اقتصاد افغانستان، هشدار داد ممکن است رشد سالیان اخیر این کشور در معرض خطر باشد.

هشدار بانک جهانی نسبت به اوضاع نامساعد اقتصادی افغانستان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، از سال 2014 افغانستان موفق شد رشد اقتصادی ملایمی را پس از سالها جنگ و درگیری تجربه کند و رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال‌های 2015، 2016 و 2017 به ترتیب به 1.5، 2.3 و 2.7 درصد افزایش یافت.

    با این حال بانک جهانی گفته است تداوم این روند در معرض خطر است که از جمله علل اصلی آن، کاهش اطمینان فعالیتهای تجاری، تشدید خشکسالی و کند شدن فعالیتهای اقتصادی بوده است. بانک جهانی نرخ رشد اقتصادی افغانستان در سال جاری را 2.4 درصد پیش بینی کرده است.

    شوبام چادوری- مدیر بخش افغانستان بانک جهانی- گفت: در حال حاضر مهمترین اولویت دولت و شرکای بین المللی آن باید حفظ اعتماد جامعه به اقتصاد برای تداوم حمایت از رشد و اشتغالزایی در این کشور باشد. در حال حاضر نیمی از جمعیت افغانستان در فقر زندگی می‌کنند و برای تامین مایحتاج خود با مشکلات زیادی مواجهند.

    بانک جهانی با بیان اینکه کسری مالی دولت در سال 2017 به حدود 0.5 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور کاهش یافت، از سیاستهای اقتصادی کلان دولت این کشور تمجید کرد. تورم در این کشور تا پایان سال 2017 به 3.1 درصد رسید و انتظار می‌رود این نرخ در سال جاری نیز رشد بسیار اندکی داشته باشد. 

    به گفته چادوری، خصوصی سازی بیشتر و اشتغالزایی باعث تداوم روند رو به رشد اقتصاد این کشور خواهد شد اما کسب حمایت جامعه جهانی ضروری است. پیش بینی شده است نرخ رشد اقتصاد افغانستان تا پایان سال 2021 به 3.6 درصد رشد کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی