عصر بازار

واکنش اردوغان به دلار ۶ لیری:

اگر آنها دلار دارند ما هم خدا را داریم

عصر اعتبار- اردوغان پیشتر از مردم ترکیه خواسته بود دلارها و طلاهای خود را بفروشند. ارزش پول ملی ترکیه در ۱ سال گذشته ۷۰ درصد کاهش یافته است.

اگر آنها دلار دارند ما هم خدا را داریم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از عصر ایران، روند نوسانات شدید و سقوط ارزش پول ملی ترکیه همچنان با شیبی تند ادامه دارد و قیمت هر دلار آمریکا در بازار ترکیه  امروز (جمعه) از رقم بی سابقه 6 لیر عبور کرده است. قیمت لیر در مقاطعی از ساعات ابتدایی صبح روز جمعه حتی به رقم 6.24 لیر در برابر هر دلار آمریکا و  6.97 در برابر هر یورو رسیده است.

    به گزارش عصرایران به نقل از سی‌ان‌ان ترک، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه دیشب در واکنش به شیب تند کاهش ارزش پول ملی و صعود قیمت دلار در ترکیه بدون اشاره ای مشخص، دست ها و توطئه های خارجی را مسبب این وضعیت اعلام کرد و گفت: " مردم به توطئه‌ها توجه نکنند. اگر آنها دلار دارند ما هم ملت، حقوق و خدا را داریم."

    واکنش اردوغان به دلار 6 لیری: اگر آنها دلار دارند ما هم خدا را داریم

    اردوغان که دیشب در شهر " ریزه" ترکیه سخن می‌گفت، برای کاهش نگرانی‌های مردم ترکیه از سقوط بیشتر ارزش لیر ترکیه گفت:" نگران نباشید. توطئه هایی در دست انجام است اما با اتحاد بر این توطئه‌ها غلبه خواهیم کرد... فقط یادتان باشد 16 سال پیش وضعیت اقتصاد ما چطور بود و حالا در کجا ایستاده ایم. ما هر روز بهتر خواهیم شد."

    اردوغان پیشتر از مردم ترکیه خواسته است برای جلوگیری بیشتر از سقوط ارزش پول ملی این کشور ارزهای خارجی و طلاهایشان را به بازار برده و تبدیل به لیر کنند.

    برخی از هواداران اردوغان در هفته‌های گذشته به این فراخوان پاسخ مثبت داده‌اند اما نوسانات روزهای اخیر قیمت ارزهای خارجی همچنان با شیبی تندتر ادامه یافته است تا اینکه روز جمعه ارزش برابری پول ترکیه در سقوطی بی سابقه به بیش از 6 لیر در برابر هر دلار آمریکا رسید. با این رقم ارزش پول ملی ترکیه که یک سال پیش حدود 3.5 لیر در برابر هر دلار آمریکا بود، نزدیک به 70 درصد کاهش یافته است.

    ناظران اقتصادی و سیاسی، اختلافات ترکیه و آمریکا و تهدید ایالات متحده آمریکا به تحریم ترکیه در صورت عدم استرداد کشیش آمریکایی محکوم در ترکیه را از عوامل اصلی تشدید کاهش‌های اخیر در ارزش پول ملی ترکیه می‌دانند.

    برای حل اختلافات هیاتی از ترکیه در روزهای گذشته به واشنگتن رفت اما از جزییات مذاکرات این هیات در آمریکا خبری منتشر نشده است.

    آمریکا همچنین به شدت ترکیه را تحت فشار گذاشته تا به تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران بپیوندد. دولت ترکیه اما تا کنون مقاومت کرده و اعلام کرده به تجارت خود با ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین همسایگانش ادامه خواهد داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی