عصر بازار

امکان سرایت بحران لیر ترکیه به بازارهای جهانی

عصر اعتبار- کاهش ارزش لیر می تواند دامنه و ابعاد بسیار وسیع‌تری از بازارهای مالی ترکیه پیدا کند.

امکان سرایت بحران لیر ترکیه به بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بورس‌های کره جنوبی، چین و هنگ کنگ در نخستین واکنش به کاهش ارزش لیر بیش از یک درصد ریزش کردند . در ژاپن نیز بورس توکیو 1.6 درصد ریزش کرد . لیر ترکیه در مبادلات امروز نیز 10 درصد عقب نشست که یکی از مهم ترین دلایل این ریزش، مطمئن نبودن معامله گران از پاسخ های دولت ترکیه عنوان می‌شود .
    کاهش ارزش لیر می‌تواند هشداری جدی به سایر ارزهای نوظهور در برابر تقویت دلار باشد. راند آفریقای جنوبی نیز به پایین ترین سطح خود در 2 سال اخیر رسیده است. در اندونزی بازدهی اوراق قرضه 10 ساله به 7.87 درصد افزایش یافت که بالاترین سطح یک ماه اخیر محسوب می شود.

    دلار کماکان به افزایش خود در برابر پزوی مکزیک، وون کره جنوبی و روپیه اندونزی ادامه می دهد و حتی اقتصاد کشورهای نیرومندتری چون هند و استرالیا نیز نتوانسته اند از ارزش پول ملی خود در برابر دلار محافظت کنند.

    نگرانی بزرگ از لیر این است که این بحران بانک های اروپایی را درگیر خود کند. بانک مرکزی اروپا به بانک های اسپانیایی، فرانسوی و ایتالیایی در خصوص فعالیت هایشان در ترکیه هشدار داده است.

    تقویت دلار باعث شده است تا دست بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره باز باشد و این مساله کشورهای وابسته به وام های آمریکایی را با مشکلات بزرگی روبرو کرده است.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی