عصر بازار

واکنش آلمانی‌ها به بحران اخیر ترکیه

عصر اعتبار- آنگلا مرکل- صدراعظم آلمان- گفت کسی نفعی در بی ثباتی اقتصاد ترکیه ندارد و آلمان خواهان بازگشت رفاه به اقتصاد این کشور است.

واکنش آلمانی‌ها به بحران اخیر ترکیه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مرکل در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت استقلال بانک مرکزی ترکیه تاکید کرد. استفان زیبرت-سخنگوی دولت آلمان نیز گفت هنوز برای اظهار نظر در خصوص تاثیر کاهش ارزش لیر بر شرکت‌های آلمانی زود است. سخنگوی وزارت دارایی آلمان نیز گفته است هنوز گفت‌وگویی در گروه 20 برای بحران ارزی ترکیه شکل نگرفته است.

    پتر آلتمایر- وزیر اقتصاد آلمان- هم با انتقاد از تعرفه‌های آمریکا گفت این جنگ تجاری رشد اقتصادی را کند و متوقف می کند. وی افزود: ترکیه یکی از پایگاه های ثبات و امنیت اروپا است و به همکاری با ترک‌ها ادامه می‌دهیم. وزیر دارایی ترکیه از همتای آلمانی خود برای حمایت از ترکیه تشکر کرد.

    به جز آلمان، ایران و پاکستان نیز از بازگشت ثبات اقتصادی به ترکیه حمایت کردند. بهرام قاسمی سخنگو و جواد ظریف، وزیر خارجه ایران از ترکیه حمایت کرده و از آمادگی ایران برای کمک به ترکیه گفته‌اند. وزارت خارجه پاکستان نیز در بیانیه تقریبا مشابهی از بازگشت ثبات به اقتصاد ترکیه اعلام حمایت کرد.

    لازم به ذکر لیر ترکیه برای نخستین بار در چند روز گذشته افزایشی شده است و هر دلار مجددا به زیر 7 لیر بازگشته است. برات آلبریاک- وزیر اقتصاد ترکیه- در کنفرانسی خبری گفته است که بسته‌ای برای اقدام در این خصوص در حال تهیه شدن است. وی گفت: نهادهای مربوطه اقدامات لازم برای کمک به بازارها را اتخاذ خواهند کرد. وی افزود: بانک‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط ترک بیش از سایرین تحت تاثیر این نوسانات قرار گرفته‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی